۰ نفر
۲۴ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۹:۱۶

امروز به دلیل وقوع تحولات منطقه و سرنگونی رژیم های اقتدارگرا، شاهد برجسته شدن مقاومت فلسطین و تحولات مثبت در مسیر آزادی این سرزمین هستیم و باور این موضوع که اسرائیل از بین رفتنی است، بیشتر شده است.

محسن پاک آیین

«ما تا به اسلام بر نگردیم، تا به اسلام رسول الله برنگردیم، مشکلاتمان سر جای خودش هست، نه می‌توانیم قضیه فلسطین را حل بکنیم و نه افغانستان را و نه سایر جاها را؛ ملت‌ها باید برگردند به صدر اسلام؛ اگر حکومت‌ها هم با ملت‌ها برگشتند که اشکالی نیست و اگر بر نگشتند، ملت‌ها باید حساب خودشان را از حکومت‌ها جدا کنند.»    امام خمینی(ره)

در ماه های اخیر خیزش اسلامی در جهان اسلام که از تونس آغاز و در مصر،یمن،بحرین و لیبی دنبال می شود،دنیای غرب بخصوص آمریکا را مجددا متوجه قدرت نرم جهان اسلام کرده و آن ها را از احتمال وقوع انقلاب اسلامی ،در کشورهای عربی نگران نموده است.با وجود اینکه دستگاه های تبلیغاتی غرب  با استفاده از قدرت نرم خود که عبارت از عنصر رسانه،فن آوری ارتباطات و عملیات روانی می باشد،اعتقادات مسلمانان،وحدت جهان اسلام و بیداری اسلامی را نشانه گرفته اند، اما بی تردید خیزشی که جهان عرب را در بر گرفته به تحولی بنیادین در منطقه خاورمیانه منتهی خواهد شد، تحولی که اسلام حرف اول را در آن خواهد زد.در این روند بی تردید بازگشت کشورهای مسلمان به خویشتن خویش یا همان اسلام ناب محمدی(ص) می تواند مهمترین دستاورد خیزش اسلامی در جهان تلقی گردد. 

از سوی دیگر امروز به دلیل وقوع تحولات منطقه و سرنگونی رژیم های اقتدارگرا، شاهد برجسته شدن مقاومت فلسطین و تحولات مثبت در مسیر آزادی این سرزمین هستیم و باور این موضوع که اسرائیل از بین رفتنی است، بیشتر شده است.حتی آمریکا به عنوان حامی اصلی رژیم اشغالگر ، در حال تغییر رویکرد است چرا  که مقاومت در برابر اراده ملت ها را بسیار دشوار می بیند و  دیری نخواهد پائید که بزرگترین برنده در تحولات کنونی، جهان اسلام و بازنده اصلی رژیم اسرائیل خواهد بود. آیت‌الله خامنه‌ای،رهبر معظم انقلاب نیز سال گذشته در دیدار با گروه‌های مبارز فلسطینی،بیان داشتند که:«شکی نیست که بر اساس حقایقی که خدای متعال تقدیر کرده است، خاورمیانه‌ی جدید شکل خواهد گرفت و این خاورمیانه، خاورمیانه‌ی اسلام خواهد بود» به یاد بیاوریم که حضرت امام خمینی (ره) با نگرش ژرفی که به شرایط دنیای امروز داشت و با آینده نگری عمیق خود، علاوه بر فروپاشی شوروی و بلوک کمونیسم، زوال اردوگاه سرمایه‌داری غرب را نیز پیش بینی کرده بود. «اگر بخواهید مصر را نجات بدهید و دیگر ممالک عربی را نجات بدهید، از دست این عمال، از دست اجانب، ملت ها باید قیام بکنند. همه می دانیم که جهان اسلام در انتظار به ثمر رسیدن کامل انقلاب ماست، ما از همه کشورهای زیر سلطه برای به دست آوردن آزادی و استقلال، کاملا پشتیبانی می نماییم و به آنان صریحا می گوییم که حق، گرفتنی است، قیام کنید و ابرقدرت ها را از صحنه تاریخ و روزگار براندازید. من بارها گفته ام و هم اکنون هشدار می دهم که اگر شرق ستم کشیده و آفریقا به خودشان متکی نباشند، تا ابد گرفتارند.» 

امروز جهانیان شاهد تحقق پیش بینی امام راحل(ره) هستند و پدیده کم نظیر "مقاومت" در برابر استبداد داخلی و استعمار و صهیونیسم بین المللی، به خیزش عظیم مردم تونس، مصر، الجزایر، اردن، لیبی و یمن منجر شده است.بی دلیل نیست که "ژوزف نای" نظریه پرداز مشهور آمریکا و مبتکر تئوری قدرت نرم اذعان می نماید که «ایران، به نماد استقلال تبدیل شده است و ارزش‌های مردم خود را ترویج می‌کند که مورد احترام بقیه قرار می‌گیرد»

در این ورطه آمریکا و برخی از کشورهای‌ غربی می‌کوشند تا با استفاده از روش‌های پیدا و پنهان، جای پایی برای خود در این انقلاب‌ها پیدا کنند و تا آن‌جا که می‌توانند، در مسیر نهضت، انحراف ایجاد کنند. مباحثی مانند طرح سکولاریسم بجای اسلام در کشورهای مسلمان در این مسیر قابل توجه است. در واقع آمریکا و غرب که در این تحولات شکست خورده‌اند و به هر قیمتی که شده، سعی در انحراف اهداف خیزش اسلامی دارند.

امروز شناخت منابع قدرت نرم جهان اسلام و انقلاب اسلامی ،می تواند مسلمانان را برای مقابله با جنگ نرم دشمن مسلح سازد. ایدئولوژی اسلامی یکی از منابع قدرت نرم مسلمانان است و  طرح مجدد ارزش‌هایی چون عدالت محوری ،آزادی‌ طلبی، استقلال‌گرایی و توجه به مردم‌سالاری دینی موجب بالندگی مجدد مسلمانان شده است. این مزیت یکی از منابع قدرت نرم مسلمانان است که تقویت و بهره گیری صحیح از آن می تواند در مقابل جنگ نرم غرب بر علیه جهان اسلام موثر واقع گردد.  کشورهای اسلامی با بهره گیری از این منبع قدرت،با برنامه ریزی و ایجاد ساز و کارهای مختلف می توانند از اعمال جنگ نرم غرب بر علیه خود پیشگیری کنند.

تحولات اخیر در شمال آفریقا که منجر به سرنگونی دیکتاتورهای مصر و تونس شد ،نشان می دهد که مسلمانان می‌توانند با توجه به جایگاه مباحث معنوی، ارزشی و اعتقادی در جوامع اسلامی و با تکیه بر روحیة ایثار و مبارزه به مقابله با جنگ نرم دشمن رفته و حکومت های مخالف اسلام را سرنگون نمایند. امروز که جهان اسلام بیدار شده و دشمنان اسلام نیز با بسیج دستگاه های تبلیغاتی خود و  با استفاده از فن آوری ارتباطات ، عملیات روانی و تبلیغی و جنگ رسانه ای،منابع قدرت نرم جهان اسلام را نشانه گرفته اند ، برگزاری کنفرانس بین المللی اسلامی گام بزرگی برای جهت دادن و هدایت نهضت بیداری اسلامی در مسیر شایسته آن است. پذیرش و باور به این که دشمنان اسلام در شرایط کنون با استفاده از ابزار تهدید و جنگ نرم به دنبال انحراف نهضت های اسلامی و تبدیل آن ها به تحولات لیبرالی و مبتنی بر سکولاریسم، قدم اول برخورد هوشمندانه در چنین عرصه‌ای است.

دارا بودن طرح و برنامه برای پیشبرد اهداف خیزش اسلامی در جهان عرب و به دست گرفتن ابتکار عمل و تهاجم به طرح ها و نقشه های دشمنان بسیار مهم است. اگر دولت ها و ملت های مسلمان  از منابع قدرت نرم جهان اسلام به درستی و به موقع استفاده نمایند،می توانند تغییر و تحولات جهانی را در مسیر منافع مسلمانان جهان مورد تاثیر قرار دهند. در این میان کنفرانس بین المللی بیداری اسلامی در تهران طبعا در سایه برنامه ریزی و سیاستگذاری صحیح می تواند از نهضت بیداری اسلامی به عنوان یک منبع قدرت نرم، جهت ایجاد اتحاد و تفاهم در جهان اسلام و پیشبرد اهداف اسلام گرایانه این نهضت استفاده نماید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 173452

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =