۶ نفر
۹ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۶
مقایسه نهال گردوی بذری با پیوندی

این تقریبا یک مورد اثبات شده است که سرمایه‌گذاری در یک نهالستان گردو با سودآوری فراوانی همراه خواهد بود.

نگاهی به قیمت‌ها در بازار ایران و بازار جهان نشان می‌دهد که این آجیل یکی از گران‌ترین محصولات بازار خشکبار است. برای همین داشتن یک نهالستان موفق گردو می‌تواند با سودآوری ریالی و دلاری فراوانی برای باغدارش همراه باشد. اما قدم گذاشتن در این راه با سوال‌های فراوانی هم همراه است. یکی از این سوال‌ها این است که برای احداث نهالستان باید از نهال گردو بذری استفاده کرد یا سراغ نهال‌های پیوندی رفت؟ در این مقاله به کمک اطلاعات کارشناسان برتر نهال سعی داریم به این سوال پاسخ دهیم و اطلاعات کافی را در اختیار شما قرار دهیم.

نهال گردو چگونه تکثیر می‌شود؟

امروزه اگر به یکی از مراکز فروش نهال گردو (bartarnahal.ir/walnut-seedlings) سر بزنید با انواع گونه‌های گردو مواجه می‌شوید. گونه‌هایی که بومی ایران هستند و گونه‌های بین‌المللی که به لطف اصلاح‌ ژنتیکی و پیشرفت علم کاملا برای کاشت در اقلیم ایران مناسب هستند. بسیاری از متخصصان از جمله کارشناسان برتر نهال معتقدند که بهترین گونه‌ها برای احداث یک نهالستان گردو در حال حاضر نهال‌های پیوندی هستند. نهال‌های پیوندی باردهی قابل قبولی دارند و زمان باردهی آنها هم کوتاه‌تر از گونه‌های بذری است. البته در بازار خرید نهال گردو حتما با موارد قابل تاملی در میان گونه‌های بذری هم مواجه می‌شوید. در میان انواع نهال گردو می‌توان سه گونه

  • نهال گردو خوشه‌ای
  • نهال گردو کانادایی
  • نهال گردو اسرائیلی

را به عنوان محبوب‌ترین گونه‌های گردوی بذری معرفی کرد.

به صورت کلی تکثیر نهال گردو از چهار طریق

  • بذری
  • پیوندی
  • اصلاح شده

انجام می‌شود. بسیاری از این روش‌ها سخت هستند و نیاز به دانش و تخصص بالایی دارند. در میان انواع این روش‌ها، روش اصلاح شده و پیوندی برای تولید نهال گردو بسیار مناسب است و درصد موفقیت در آن بیشتر است.

نهال پیوندی و بذری چیست؟

نهال گردو بذری نهالی است که از کاشت بذر گردو به دست می‌آید. در مقابل، نهال گردو پیوندی نهالی است که از پیوند زدن یک گونه گردو روی یک پایه دیگر به دست می‌آید. صحبت با فروشندگان و کارشناسان نشان می‌دهد که در حال حاضر نهال‌های پیوندی در بازار ایران به شدت محبوب هستند و رشد فروش آنها در پنج سال اخیر چند برابر شده است. یکی از دلایل این محبوبیت آن ها این است که به کمک نهال‌های گردو پیوندی می‌توان انواع گونه‌های گردو را پرورش داد. همچنین کیفیت گردو پیوندی بیشتر است و محصول آن در بازار هم محبوب‌تر است. باردهی این درخت‌ها زیاد است و در مقایسه با نهال گردو بذری اقتصادی‌تر به حساب می‌آید. مسئله باردهی شاید مهم‌ترین دلیل اسقبال عمومی به سمت نهال‌های پیوندی گردو باشد. ضمن اینکه قیمت نهال گردو پیوندی هم در بازار بیشتر است.

مقایسه نهال گردوی بذری با پیوندی

چرا نهال گردو پیوندی محبوب‌تر است؟

همانطور که گفتیم نهال گردو پیوندی در حال حاضر در ایران به شدت محبوب است. شاید بتوان مهم‌ترین دلایل این محبوبیت را در موارد زیر که از مهم‌ترین ویژگی‌های این نهال است عنوان کرد:

  • زمان کوتاه برای باردهی: مرسوم است که نهال‌های گردو خیلی دیر به باردهی می‌رسند. در گذشته در ایران زمان باردهی نهال‌های گردو را ۱۰ سال در نظر می‌گرفتند. این مسئله در حال حاضر با پیشرفت علم و اصلاح ژنتیکی درختان بسیار کوتاه شده است. در حال حاضر در میان انواع نهال گردو موجود در بازار نهال‌های پیوندی کوتاه‌ترین زمان باردهی را دارند و برای یک سرمایه‌گذاری اقتصادی مناسب هستند.
  • مقاوم در برابر آفات: یکی از بزرگترین خطرهایی که یک نهالستان گردو را تهدید می‌کند، آفاتی است که ممکن است به جان درخت‌ها بیفتد. برای همین بسیاری از سرمایه‌گذاران در این زمینه به سراغ گونه‌های مقاوم در برابر آفات می‌روند تا تلفات باغ را کم و کمتر کنند. یکی از بهترین انتخاب‌ها در این زمینه نهال‌های پیوندی است که از مقاوم‌ترین گونه‌ها در برابر آفات ست.
  • آب‌خواهی کمتر: نهال‌های پیوندی ریشه‌هایی افشان و سطحی دارند و برای همین به آبیاری کمتری نیاز دارند.
  • کنترل قد درخت: یکی از بزرگترین مشکلات در باغداری گردو طول این درختان است. گردوهای ایرانی تا پیش از اصلاح ژنتیکی تا ۴۰ متر هم رشد می‌کردند. هرچه رشد طولی درخت بیشتر باشد تلفات و هزینه آن هم بیشتر است. نهال‌های پیوندی به دلیل انجام اصلاحات ژنتیکی، رشد طولی کنترل شده‌ای دارند و برداشت محصول از آنها راحت‌تر و با تلفات کمتر است.

مقایسه نهال گردوی بذری با پیوندی

انواع نهال‌های گردو پیوندی

در حال حاضر در بازار فروش نهال گردو گزینه‌های زیادی برای گردوهای با پایه بذری یا پیوندی وجود دارد. با این حال با توجه به میزان فروش و اقبال عمومی می‌توان گفت که گونه های

  • نهال گردو چندلر
  • نهال گردو فرنور
  • نهال گردو پیوندی ژنوتیپ پالیز

بهترین و محبوب‌ترین گونه‌های پیوندی در بازار ایران هستند که مناسب مناطق سردسیری ایران هم به شمار می‌آیند و باردهی آنها هم تضمین شده است. این نهال‌ها با اصلاحات ژنتیکی انجام شده در حال حاضر در ایده‌آل‌ترین وضعیت قرار دارند و برای بسیاری از اقلیم‌های ایران مناسب هستند. اگرچه برای خرید نهال کاملا منطبق با اقلیم کاشت‌تان، لازم است با متخصصانی هم در این زمینه مشورت کنید که کارشناسان برتر نهال یک گزینه مطمئن در این زمینه به حساب می‌آیند.

تماس با برتر نهال: ۰۹۱۴۱۸۳۲۳۹۳

تماس با پالیز نهال: ۰۹۱۴۴۵۰۱۰۰۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1748313

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =