اولین هواپیمای نظامی -  ترابری  ایران ، همان ایران 140 با تغییرات فیزیکی در دم و بال/ عکس

سیمرغ نخستین هواپیمای ترابری ساخت ایران، بر پایه بازطراحی پلتفرم هواپیمای ایران ۱۴۰ ساخته شده، می‌تواند تا ۶ تن بار را با خود حمل کند، گزینه مناسبی برای بکارگیری در ناوگان ترابری نظامی و تجاری است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، نخستین هواپیمای ترابری ساخت ایران، سیمرغ نام گرفته است و بر اساس آخرین اخبار در خرداد پیش رو نخستین بار در آسمان پرواز خواهد کرد.

بر اساس گزارش ایرنا برای بررسی دقیق هواپیمای ترابری سیمرغ در مرحله نخست باید به پیشینه آن اشاره کرد؛ جمهوری اسلامی ایران در دهه هفتاد پروژه مشترکی را به شرکت آنتونوف اوکراین به منظور تولید یک هواپیمای مسافربری در داخل ایران آغاز کرد که در حقیقت شامل انتقال خط تولید هواپیمای آنتونوف ۱۴۰ به ایران و استقرار آن شرکت صنایع هواپیماسازی ایران (هسا) بود که محصول نهایی آن هواپیمایی بنام IRAN-۱۴۰ شد؛ هواپیمایی که پس از تولید چند نمونه مسافری از آن به دلیل آنکه برخی ملاحظات فنی برای سرمایه‌گذاری بر روی خط تولید این هواپیما در دولت وقت نادیده گرفته شده بود، پس از وقوع چند سانحه نهایتا در سال ۱۳۹۳ و پس از سانحه پرواز تهران-طبس پرواز آن از سوی سازمان هواپیمایی کشوری ممنوع اعلام شد و مهندسانی نیز که از سوی شرکت آنتونوف در ایران حضور داشتند، کشور را ترک کردند.

با این حال خط تولید این هواپیما کماکان در کشور وجود داشت، خط تولیدی که برای آن هزینه شده بود و به همین دلیل تصمیم به بازطراحی هواپیمای ایران ۱۴۰ به منظور توسعه کاربری‌ها و استفاده از آن به منظور رفع نیازهای عملیاتی نیروهای مسلح گرفته شد.

سیمرغ چه مشخصاتی دارد؟

آنگونه که در مشخصات اعلامی این هواپیما آمده است، سیمرغ از دو موتور توربوپراپ برخوردار است که حداکثر سرعت آن را به ۵۳۰ کیلومتر بر ساعت می‌رساند و می‌تواند مسافتی ۳۹۰۰ کیلومتری را پرواز کند. این هواپیما برای برخاستن به باندی با طول حداقل ۱۴۵۰ متر و برای نشستن به باندی با طول حداقل ۹۰۰ متر نیاز دارد و می‌تواند تا ۶ تن بار را با خود حمل کند که این مشخصات در مقایسه با نمونه‌های مشابه، سیمرغ را به گزینه مناسبی برای بکارگیری در ناوگان ترابری نظامی و تجاری تبدیل می‌کند.

مقایسه ظاهری ایران ۱۴۰ با سیمرغ نشان‌دهنده تغییراتی در ساختار این هواپیما به ویژه در بخش انتهایی هواپیما (Empennage) که شامل اضافه شدن درب متحرک بارگیری (رمپ) و تغییر در ساختار سکان افقی هواپیما شامل سطوح ثابت (horizontal stabilizer) و سطوح متحرک (Elevator) است که در ادامه به توضیح هر کدام از آنها خواهیم پرداخت.

مشخصات نخستین هواپیمای ترابری ساخت ایران / عکس

نخستین بخشی که تغییر کرده، قسمت انتهایی بدنه است که به آن Empennage گفته می‌شود؛ در این بخش از هواپیما از آنجایی که باید درب متحرک بارگیری (رمپ) اضافه می‌شد، نیاز به طراحی و تولید این بخش از هواپیما وجود داشت که این ماموریت اصلی دفتر طراحی و شرکت هسا بوده و نیازمند محاسبات دقیق آیرودینامیکی و سازه‌ای است که انجام این کار بدون حضور شرکت آنتونوف خود حاکی از کار بزرگ مهندسان ایرانی در وزارت دفاع است.

دیگر بخش‌هایی که به این قسمت مربوط می‌شوند نیز دچار دگرگونی در تغییرات شده‌اند؛ یکی از این بخش‌ها سکان افقی هواپیما است که این بخش هواپیمای ترابری سیمرغ در مقایسه با هواپیمای ایران-۱۴۰ تفاوت‌های چشمگیری دارد به طوریکه در هواپیمای ایران-۱۴۰ شاهد شکلی تا حدودی V مانند هستیم، در حالی که در هواپیمای سیمرغ این سکان صاف است.

مشخصات نخستین هواپیمای ترابری ساخت ایران / عکس

پس از قسمت انتهایی هواپیما (Empennage)، تغییر عمده دیگر سیمرغ نسبت به ایران-۱۴۰ مربوط به یکی از مهمترین اجزای یک هواپیما یعنی بال است! با نگاه اول به تصاویر سیمرغ می‌توان به این نکته رسید که با تغییر طراحی بال از شکل ذوزنقه‌ای در ایران-۱۴۰ به شکل مستطیل در سیمرغ، مساحت بال‌ها افزایش یافته است که این خود حکایت از یک باز طراحی و باز مهندسی ویژه در ساخت این هواپیما دارد.

مشخصات نخستین هواپیمای ترابری ساخت ایران / عکس

از سوی دیگر با وجود آنکه افزایش مساحت بال هواپیما باعث ایجاد پسای القایی (Induced Drag) می‌شود اما مزایایی نیز به همراه دارد که از جمله آنها افزایش ظرفیت مخازن سوخت هواپیما (مخازن سوخت هواپیما در بال قرار دارد) و همچنین کاهش مسافت باند لازم برای نشست و برخاست است.

۵۸۵۸

کد خبر 1758711

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 25
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 8
  • فرهاد قاسمی IR ۱۴:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۶
    77 85
    سلام مامیتوانیم زنده باد مهندسان نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران این هواپیماها باید۴۰سال پیش می‌ساختن خدالعنت کنه آنهائی که به آب خاک خیانت کردحالاهم دیرنشدخداقوت چشم دشمنان کور
    • منتقد IR ۱۳:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۸
      9 15
      این 68 نفری که منفی دادند... وطن ناموسه خاک ناموسه وقتی کسی برای این وطن و خاک تلاش کرده و بابت این طرف ناراحت بشه و منفی بده این یعنی طرف غیرتی نسبت به وطنش نداره و در نتیجه بی وطنه و ..... دم همه کسایی گرم که به دنبال اعتلای خاک و وطن خودشون هستن
  • IR ۱۵:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۶
    75 16
    پس المحدو لله ازین پس فروش هواپیما هم داریم و وضعمون خوب میشه
    • IR ۲۳:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۶
      7 3
      ما که نه آقازاده ها خوب میشه
  • محمدرضا چشمک DE ۱۷:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۶
    6 6
    نسخه مسلح این هواپیما رو با دو تیربار سنگین در کناره بدنه و همچنین دو غلاف پهپاد انتحاری در زیر دو بال هواپیما رو تصور کنید . علیه گروه های تروریستی چه جهنمی به پا می کنه
  • مجتبی IR ۱۸:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۶
    14 2
    بنظرم هیات دولت و رییس جمهور و کارمندان دولت و غیره با توجه به اینکه هواپیما فوق ایرانی است بایستی تمامی سفرهای خود و خانواده هاشون با این هواپیما انجام گردد
  • IR ۱۸:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۶
    8 2
    آفرین به مهندسان ایرانی
  • IR ۱۹:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۶
    9 3
    احسنت خداقوت به مهندسان ایرانی دمتون گرم
  • صادق IR ۱۹:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۶
    6 2
    عالیه دمتون گرم
  • منوچهر IR ۲۰:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۶
    5 3
    عالی و عالیتر زمانی که خودمان بهترین و عظیم ترین ناوگان هوایی و مدرن را داشته باشیم و خواهشن مثل خودرو سازیمان نباشیم که یک چراغ عوض میکنه بعد لاف مدل جدید میزنن و ........
  • IR ۲۲:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۶
    6 4
    توپولوف دیگری در راه است خدا به خیر کنه
  • حسن سیف الدینی IR ۲۲:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۶
    4 4
    دلقک هایی که مسخره می‌کنند.. همانهایی هستند که معتقدند ایرانی فقط آبگوشت بزماش بلده بسازند همفکر هاشون خودروسازی را به قهقرا برده اند جز رانت ودزدی واردات مسئله دار کاری بلد نیستند
  • ناشناس IR ۲۳:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۶
    5 6
    بکوری چشم بد خواهان وخود تحقیرها انشاالله بدست توانای مهندسین کشورمان ایران اسلامی را خواهیم ساخت وتمام قله ها را فتح خواهیم کرد همان طور که رهبر عزیز تر جانمان فرمودند که جوانان ایران تمام قله ها را فتح خواهند کرد
  • محمد IR ۰۱:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۷
    4 1
    در اولین ساخت هواپیمای کوچک آنتونوف مسافربری با کمک مهندسان اوکراینی در پرواز های آزمایشی هنگام فرود در فرودگاه اصفهان سقوط کرد و تمامی مهندسان و سازندگان ایران ۱۴۰ کشته شدند بیچاره ها خدا رحمت کند روحشان شاد و یادشان گرامی باد خانواده ها بی سرپرست مانده و نبود پدر همیشه خانواده را غمگین و محزون می کند .لااقل د هواپیمای سیمرغ کاری کنید سقوط نکند و چون تبدیل به هواپیمای باری کرده اید خلبان و کمک خلبان و مهندس پرواز یعنی ۳ نفر سوار سیمرغ شوند به امید موفقیت
  • مظلوم IR ۰۲:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۷
    5 2
    خودروهای داخلی راکم داشتیم هواپیمای ساخت داخل هم اضافه شد
  • افشین IR ۰۳:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۷
    3 1
    البته سیستم سوخت رسانی هواپیما که در نمونه اکراینی برای آب و هوای گرم دچار اشکال میشد هم توسط مهندسین عزیز کشور اصلاح شده و کارکرد موتور در هوای گرم هم بدون افت قدرت میسر گردیده است.
  • . IR ۱۵:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۷
    3 0
    کاش بیشترم بشه تو اینم مستقل بشیم ولی خدایی هواپیما درست کردن سخته!
  • IR ۱۸:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۷
    1 1
    این همه تلاش .آخرش موتور .ملخی .حیف از این همه زحمت
  • سلار IR ۲۱:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۷
    3 0
    درود بردلیر مردان کل نیروهای مسلح تا کور شود هر آنکه نتواند دید
  • جلال شهبازی IR ۲۲:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۷
    3 3
    به کوری دشمنان خارجی وبدخواهان وخودتحقیرهای داخلی همانطورکه پهباد وموشک مارافتوشاپ میگفتند اکنون اگرچشم دارن ببینن که همین فتوشاپها جهان را تغییر داده وابرقدرتهارا وادار به اعتراف کرده مهندسین ونخبه های کشورمان طولی نمی‌کشه که جنگنده وناوگان ترابری ازنوع بهترین خواهند ساخت به امید آنروز
  • احمد IR ۲۳:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۷
    2 3
    واقعا هدفتون ازینکارا چیه؟؟!!
  • IR ۰۰:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۸
    2 3
    اقدامی هوشمندانه بود بهترین راه برای احاطه به طراحی و ساخت هواپیمای مسافری مطمئن و ایمن در آینده، از طراحی و ساخت هواپیمای ترابری شروع شود تا بعد از رفع اشکالات به سمت طراحی و ساخت هواپیمای مسافری رفت. کاری که مکدانل داگلاس در آمریکا کرد.
  • سعید IR ۰۷:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۸
    3 1
    خدایاشکرت..انشالله روزبروز پیشرفت کنن. تمام کشورهایی ک شروع بساخت هواپیماکردند بالاخره از یه جایی شروع کردند. شماها هم تا الان گل کاشتید.درود به همه کسانی که باعث شدند این تفکرشکل گرفت ک خودشون رو پای خودشون وایستن. درود ... انشالله روزبروز مسیر ترقی رو طی کنید.
  • بازنشسته تامین اجتماعی IR ۰۸:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۸
    16 2
    قبلا چهار فروند آنتونوف ۱۴۰ ساختید وخود سازنده تایید پرواز داد ونتیجه را دیدید لطفا ًبعد ساخت مجدد از یک شرکت معتبر خارجی تایید صلاحیت پرواز بگیرید متشکرم
  • IR ۰۱:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۹
    1 1
    خداقوت..درود بر ایران وایرانی باغیرت

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین