این کتاب خواندنی و تاریخی در 3بخش تفصیلی به تاریخ ایران در دوره هخامنشیان، اشکانیان و ساسانیان همراه با گاه‌شماری دقیق می‌پردازد.

به گزارش خبرآنلاین، کتاب «سایه های صحرا، ایران باستان در جنگ» نوشته دکتر کاوه فرخ با ترجمه شهربانو صارمی در 522 صفحه با قیمت 17000 تومان از سوی انتشارات ققنوس روانه بازار نشر شد.

 

این کتاب در سه بخش تفصیلی به تاریخ ایران در دوره هخامنشیان، اشکانیان و ساسانیان می‌پردازد. پایان‌بخش کتاب نیز  گاه‌شمار، کتابشناسی برگزیده و نمایه است. این گاه‌شمار از 10 هزار سال پیش از میلاد آغاز و تا 838 پس از میلاد را در بردارد.

 

در بخش معرفی این کتاب می خوانیم: «ایرانیان اولیه خانواده‌ای متشکل از مادها و پارس‌ها بودند. ایران یا پارس از بدو پیدایش کشوری چند زبانه، چند قومی و دارای آیین‌های مختلفی بود. ایران امروز نه تنها زبان فارسی نو بلکه تعداد زیادی از دیگر زبان‌های ایرانی مانند کُردی، بلوچی، لری و مازندرانی را نیز در خود جای داده است. ترک زبانان آذربایجان در شمال غرب ایران و اعراب ساکن در امتداد ساحل خلیج فارس و خوزستان در جنوب غرب از اکثریت برخوردارند. اصطلاح پارس وقتی صحیح است که شامل تمام جماعات ایرانی شود، به ویژه کردها و آذری‌ها که در واقع اخلاف مادهای باستان هستند. بنیانگذاران واقعی ایران مادها بودند و به واسطه آنها بود که شالوده امپراتوری کوروش و داریوش پی افکنده شد.

 

ایرانیان شمالی نه تنها نقش عمده‌ای در به وجود آوردن شاهنشاهی هخامنشی داشتند بلکه حلقه‌ای حیاتی در انتقال میراث فرهنگی فلات ایران، مدت‌ها پس از زوال هخامنشیان به دست اسکندر بودند. پارت‌ها نه تنها پارس را پس از فتوحات اسکندر احیا کردند، بلکه زمینه به قدرت رسیدن امپراتوری ساسانی را نیز فراهم آوردند که میراث فرهنگی‌اش تا به امروز زنده مانده است. دکتر کاوه فرخ در کتاب «سایه‌های صحرا» خوانندگان را با نظرگاه ایرانی این روایت‌ها در مقابل دیدگاه یونانی و رومی آن که مدت‌های مدید بر دانش ما از جنگ‌های این دوره سایه افکنده است آشنا می‌سازد.»

 

در بخش «هخامنشیان» این کتاب به این نکات اشاره شده است که: «نخستین امپراتوری دنیا در اوج خود از تراکیه و سواحل اژه در غرب تا آسیای مرکزی و هند در شرق امتداد داشت. دستاوردهای هخامنشیان عبارت بود از ساخت جاده شاهیه؛ اولین سیستم خبررسانی و اقتصاد پولی متمرکز، اما شاید بزرگ‌ترین دهش امپراتوری به نوع بشر منشور حقوق بشر کوروش و احترام او به تنوع دینی، فرهنگی و زبانی موجود در امپراتوری بود.»

 

همچنین در این کتاب درباره عصر «ساسانیان» آمده است: «این دوره تاریخی پیشرفت‌های عظیم در زمینه‌های معماری، علم، هنر و امور نظامی به ویژه بهبود سواره نظام سنگین اسلحه رخ داده است. دین امپراتوری ساسانیان زرتشتی بود گر چه در امپراتوری جماعات بزرگی از دیگر مذاهب نیز وجود داشت.»

 

هموطنان تهرانی برای تهیه این کتاب‌‌‌ کافیست با شماره 20- 88557016 سامانه اشتراک محصولات فرهنگی؛ سام تماس بگیرند و کتاب را در محل کار یا منزل _ بدون هزینه ارسال _ دریافت کنند.

 

291/60

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 176414

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۶
    7 0
    اصطلاح " هموطن تهرانی" جایگزین "همشهری تهرانی" نیست! شاید یه هموطن تهرانی تون تو بند عباس مقیم باشه اونوقت برای اون همشهری تون هم هزینه ارسال کتاب مجانیه!؟