توماس ترانسترومر شاعر سوئدی پس از بردن نوبل ادبیات درحالی که به دلیل سکته یک دهه پیش خود نمی توانست تکلم کند از بردن جایزه ابراز تعجب کرد.

به گزارش خبرآنلاین، توماس ترانسترومر، شاعر سوئدی درحالی روز پنجشنبه برنده جایزه نوبل ادبیات شد که یک دهه می‌شود به دلیل سکته نیمی از بدنش فلج شده و قدرت تکلم خود را تقریبا از دست داده است.


در این فیلم که لحظاتی بعد از بردن جایزه نوبل از او گرفته شده است، ترانسترومر به همراه همسرش مونیکا به سوالات خبرنگاران پاسخ می‌دهد. تنها عبارتی که از دهان این شاعر برجسته خارج می‌شود «خیلی احساس...» است. همسرش این جمله را تکمیل می‌کند که «خیلی احساس تعجب و غافلگیری می‌کنم.» و شاعر با سر صحبت‌های همسرش را تائید می‌کند.


مونیکا در ادامه از طرف همسرش گفت: «خیلی سریع اتفاق افتاد. فکر می‌کردیم برنده را پیش از اعلام رسمی معرفی کنند. اما فکر کنم چهار دقیقه قبل از اعلام رسمی با توماس تماس گرفتند. او صحبت دلنشینی با پیتر انگلوند (دبیر دائمی کمیته ادبیات نوبل) داشت و دلیل اعطای جایزه به توماس را به او گفتند.»


همسر ترانسترومر در پاسخ به اینکه این جایزه چه معنایی برای شاعر سوئدی دارد، گفت: «به این معنی است که حدس و گمان‌های یک دهه گذشته تمام شد. چیزی نیست که هر روز برای آدم رخ بدهد، تصورش دشوار است، فکر کنم همه برندگان این حس را داشته باشند. اما باید بگویم احساس شادی می‌کنم. آدم باید چنین احساسی داشته باشد.»


ترانسترومر به دلیل سادگی اشعارش و تصویر تازه‌ای که از واقعیت ارائه داد برنده نوبل شده است. قرار شده او در جریان مراسم اهدای نوبل با یک دست (دست چپ خود) برای حاضران پیانو بنوازد.

منبع فیلم: تلگراف

58241

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 177159

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۶
    2 0
    خوبه سکته ی دوم را نزده با این همه غافلگیری