نیکول کیدمن، کیت وینسلت، کالین فیرث و دیگر چهره‌های هالیوود کتاب‌های موردعلاقه خود را به شکل کتاب صوتی عرضه می‌کنند.

به گزارش خبرآنلاین، تعدادی از بازیگران برنده اسکار و چهره‌های مطرح سینما قراردادی امضا کرده‌اند تا رمان‌های کلاسیک منتخب خود را صورت کتاب صوتی ارائه کنند.
 
کیت وینسلت، نیکول کیدمن، داستین هافمن و کالین فرث برخی از این بازیگران هستند. استقبال بازیگران در حالی است که تا چندی پیش کتاب صوتی جایگاه مناسبی درمیان علاقه‌مندان به ادبیات نداشت.

به‌ویژه در بریتانیا «کتاب‌های ناطق» محبوبیت اندکی دارند. انتخاب بازیگران به عنوان کتابخوان کاری مرسوم است و با روی آوردن مردم به کتاب‌های صوتی شرکت‌های ارائه کتب صوتی به سمت بازیگران مطرح کشیده شده‌اند.
 
بازیگران مطرحی که قرار شده است راوی باشند، کتاب‌های موردعلاقه خود را انتخاب می‌کنند. از بین این بازیگران هفت تن برنده اسکار هستند. کیت وینسلت که سال 2009 برای «کتابخوان» برنده اسکار شد مدت‌هاست تمایل خود به ساخته شدن فیلمی بر مبنای داستان جنایی «ترز راکن» نوشته امیل زولا را اعلام کرده است. هالیوود فعلا علاقه‌ای به این رمان نشان نداده و به همین دلیل وینسلت این رمان را به عنوان کتاب مورد علاقه خود انتخاب کرده است.
 
وینسلت در این مورد گفت: «به عنوان شنونده اینکه بتوانی خودت را با فضا و محیطی هماهنگ کنی که صدای فردی دیگر برایت خلق می‌کند و در این دنیا غرق شوی موضوعی جذاب و جادویی است.»
 
کیدمن که سال 2003 برای بازی در نقش ویرجینیا وولف در «ساعت‌ها» برنده اسکار شد رمان «به سوی فانوس دریایی» وولف را انتخاب کرده ست. فیرث که سال پیش برای «گفتار پادشاه» برنده اسکار شد کتاب «پایان یک رابطه عاشقانه» گراهام گرین را که روایت نفرت است و نه عشق انتخاب کرده است.
 
فرایند ضبط سال آینده شروع می‌شود، کمپانی «آدیبل» این کتب را عرضه می‌کند. این کمپانی که زیرمجموعه آمازون است بزرگترین ارائه‌دهنده کتاب‌های صوتی قابل دانلود در بریتانیا است.
 
دونالد کتز، موسس این کمپانی گفت: «کالین فیرث حتی اگر برچسب یک شیشه مربا را هم بخواند من به صدایش گوش می‌دهم... حاضر هستم به داستین هافمن پول بدهم که شرح محتویات روی جعبه برشتوک را برایم بخواند.»
 
کتز معتقد است نام‌های مطرح می‌توانند علاقه به ادبیات کلاسیک را دوچندان کنند، «بازیگران بزرگ به این آثار چاشنی خود را می‌افزایند و اثر را از آن خود می‌کنند.» او افزود صدای وینسلت بطور مثال داستانی تاریک و تلخ را به تجربه‌ای جذاب بدل کرده است.
 
کتز شخصا از انتخاب داستین هافمن شگفت‌زده شده است، هافمن کتاب «حضور» نوشته یرژی کازینسکی را انتخاب کرده است، داستان باغبانی به نام «شانس» که لایه‌های سیاسی متعدد دارد. این کتاب سال 1979 با حضور پیتر سلرز در نقش اصلی و به کارگردای هال اشبی به به صورت فیلم درآمد. کتز در این مورد افزود: «خیلی از این انتخاب تعجب کردم چون این رمان درخشان آن‌طور که باید قدر ندیده است.»
 
کیم بیسینگر «بیداری» نوشته کیت شوپن در سال 1899 و ساموئل ال. جکسن «خشم در هارلم» نوشته چستر هایمز در سال 1965 را می‌خواند. فرایند ضبط صدای بازیگران فقط چند روز طول می‌کشد و برنامه خوبی برای دوران بیکاری بین پروژه‌های آن‌ها است.
 
کمپانی «آدیبل» تاکنون بیش از 50 هزار کتاب صوتی عرضه کرده و فروش کمپانی سالانه 40 درصد رشد دارد. کتز درخاتمه خاطره انتخاب آنت بنینگ (بازیگر «زیبایی آمریکایی») را به خاطر آورد: «در یک مهمانی بنینگ به من گفت تمام دوستانم را انتخاب کردی و من را انتخاب نمی‌کنی؟» بنینگ در این مجموعه «خانم دالووی» نوشته ویرجینیا وولف را می‌خواند و به گفته خودش «این کار رنج عشق است.» 
 
رمان
نویسنده
راوی
«خانم دالووی»
ویرجینیا وولف
آنت بنینگ
«آسمان سرپناه»
پل بولز
جنیفر کانلی
«پایان یک رابطه عاشقانه»
گراهام گرین
کالین فیرث
«خشم در هارلم»
چشتر هایمز
ساموئل ال. جکسن
«به سوی فانوس دریایی»
ویرجینیا وولف
نیکول کیدمن
«تابستان»
ادیت وارتن
نائومی واتس
«ترز راکن»
امیل زولا
کیت وینسلت
«کمدی انسانی»
ویلیام سارویان
مگ رایان
«بیداری»
کیت شوپن
کیم بیسینگر
«حضور»
یرژی کازینسکی
داستین هافمن

گاردین / 9 اکتبر / ترجمه: حسین عیدی‌زاده

58241
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 177316

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =