۰ نفر
۱۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۱
نحوه عملکرد استیبل کوین‌ها چگونه است؟

کریپتوکارنسی یکی از بازارهای نوظهور است که در برخی مواقع نوسانات بسیار شدیدی را تجربه می‌کند؛ به همین دلیل بسیاری از سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند روی این دارایی‌ها سرمایه‌گذاری نکنند. توسعه‌دهندگان برای برطرف‌کردن این مشکل، استیبل کوین‌ها را طراحی کردند که به دلیل دارابودن پشتوانه، نوسانات را به حداقل می‌رساند.

در حال حاضر استقبال عمومی از این نوع از توکن‌ها به حدی افزایش پیدا کرده که هر روز شاهد خلق و تولید یکی از آن‌ها هستیم. در این مقاله تصمیم داریم در مورد این رمزارزهای جذاب و نحوه عملکرد آن‌ها اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم. اگر به این موضوع علاقه‌مند هستید، در ادامه با ما همراه باشید.

استیبل کوین چیست؟

این دارایی‌ها که با استفاده از فناوری بلاک‌چین طراحی و تولید می‌شوند، دارای پشتوانه‌هایی مثل طلا، دلار و ... هستند که موجب می‌شود نوسانات کم‌تری را تجربه کنند. به طور مثال اگر ارزی با پشتوانه دلار مینت شده باشد، به‌ازای هر یک دلار، یک واحد از آن دارایی در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌گیرد؛ به همین دلیل نوسانات این ارزها بسیار کم و سرمایه‌گذاری روی آن برای افراد ریسک‌گریز بسیار جذاب است؛ زیرا می‌توانند ارزش دارایی‌های خود را حفظ کرده و میزان آن‌ها را از نهادهای نظارت‌کننده و کنترل‌گر مخفی کنند.

مزایای ارزهای استیبل کوین

اگر ارزهای موجود در لیست ارزهای استیبل کوین را بررسی کنید، متوجه خواهید شد که مزایای متعددی دارند که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • نوسانات اندک به دلیل پشتوانه قدرتمند

  • امکان استفاده در تبادلات مالی جهانی

  • کارمزد اندک

  • امکان انجام سریع تراکنش‌ها

  • حفظ ارزش دارایی

معایب ارزهای استیبل کوین

در کنار تمام مزایای گفته‌شده، این توکن‌ها معایبی نیز دارند که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • تأثیرپذیری بسیار بالای آن‌ها از ارز فیات و کالاهایی که به‌عنوان پشتوانه برای آن‌ها انتخاب شده است

  • وابستگی بسیار زیاد به مؤسساتی که آن را مینت کرده‌اند

  • امکان دست‌کاری و بازارسازی در روش الگوریتمی

بررسی انواع استیبل کوین‌ها از نظر عملکرد

به این نکته توجه داشته باشید که این دارایی‌های بسیار محبوب از نظر عملکرد به 5 نوع کلی تقسیم می‌شوند. دلیل اصلی استفاده از روش‌های مختلف برای ضرب آن‌ها، برطرف‌کردن نیاز بازار و جذب سرمایه‌گذاران بیشتر است. در ادامه انواع آن‌ها را معرفی کرده و لیست استیبل کوین‌ های مربوط به هر بخش را در اختیار شما قرار می‌دهیم.

نحوه عملکرد استیبل کوین‌ها چگونه است؟

پشتوانه کالا

نوع دیگری از استیبل کوین‌ که پشتوانه آن‌ها طلا، نفت و ... است. دلیل اصلی تولید این دارایی‌ها بی‌نیاز کردن سرمایه‌گذاران از نگهداری به‌صورت فیزیکی است. به طور مثال اگر شما قصد خرید طلا داشته باشید، برای نگهداری آن نیاز به یک فضای امن و بزرگ دارید؛ اما این توکن‌ها را می‌توان در کیف پول‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری به‌راحتی ذخیره کرد.

نکته جالب در مورد این دارایی‌ها، امکان کسب سود از رشد و ارزش پشتوانه آن‌هاست؛ به طور مثال رمزارزی مثل تتر که بر پایه دلار طراحی شده، نوسان بسیار کمی دارد؛ اما سرمایه‌گذار با خرید توکنی مثل Digix Gold می‌تواند از رشدهای طلا نیز، سود کسب کند.

اگر لیست استیبل کوین‌ها را بررسی کنید، قطعاً CGT یکی از محبوب‌ترین توکن‌ها بین سرمایه‌گذاران است که هر واحد از آن به‌وسیله یک گرم طلا پشتیبانی می‌شود؛ یعنی اگر قصد خرید 100 گرم طلا را داشته باشید، کافی است 100 واحد از این دارایی را خریداری کرده و در کیف پول خود نگهداری کنید.

پشتوانه ارز دیجیتال

نوعی دیگری از این دارایی‌ها که پشتوانه آن‌ها سایر ارزهای دیجیتال هستند. به این نکته توجه داشته باشید که نوسانات پشتوانه این دارایی‌ها زیاد است؛ به همین دلیل وثیقه‌هایی که برای تولید هر واحد از آن‌ها در نظر گرفته می‌شود، باید بیشتر از حد معمول باشد تا سرمایه‌گذاران با خیالی آسوده آن را خریداری کنند. به طور مثال اگر قصد تولید توکنی با پشتوانه تتر را داشته باشید، باید به‌ازای هر یک واحد، دو تتر را وثیقه‌گذاری کنید. این کار موجب می‌شود تا تأثیر نوسانات وارد شده به این دارایی نصف حالت عادی شود.

دای یکی از معروف‌ترین این کوین‌هاست که هر واحد از آن معادل یک دلار است؛ اما پشتوانه آن به‌جای دلار اتریوم است. به این نکته توجه داشته باشید که برای جلوگیری از ایجاد مشکل، این دارایی با استفاده از قراردادهای هوشمند و به‌صورت اتوماتیک تولید می‌شود.

پشتوانه فیات

پرطرفدارترین نوع این دارایی‌ها که پشتوانه آن‌ها ارزهای فیات است. به‌عنوان‌مثال اگر قصد داشته باشید یک واحد از چنین دارایی را ضرب کنید، باید یک واحد از ارز فیات را در محلی از قبل مشخص شده وثیقه‌گذاری کنید. دلیل اصلی استقبال سرمایه‌گذاران از توکن‌های گفته‌شده، پایداری، ایمنی و نقدشوندگی بالای آن‌هاست.

البته به این نکته توجه داشته باشید که برای اطمینان از اعتبار این دارایی‌ها باید اطلاعات کافی در مورد موسسه‌ای که آن را ضرب کرده، داشته باشید و از صداقت آن‌ها مطمئن شوید؛ زیرا دست‌کاری و بازارسازی کار بسیار راحتی است و ممکن است، سکه بدون پشتوانه در اختیار شما قرار بگیرد. در ادامه لیست استیبل کوین‌های تولیدشده با استفاده از این روش را در اختیار شما قرار می‌دهیم:

  • USDT

  • BUSD

  • GUSD

  • USDCoin

  • EURS

  • EURt

نحوه عملکرد استیبل کوین‌ها چگونه است؟

استیبل کوین‌های الگوریتمی

دارایی‌هایی که هیچ پشتوانه‌ای ندارند و الگوریتم‌ها بر اساس عرضه و تقاضا، بازارسازی را انجام می‌دهند. اگر میزان تقاضا در بازار زیاد باشد، الگوریتم اقدام به ضرب سکه جدید و اضافه‌کردن آن به چرخه مبادلات می‌کند تا نیاز بازار برطرف شود؛ اما اگر تقاضا کاهش پیدا کند، بخشی از توکن‌ها از چرخ خارج می‌شوند تا در بازار تعادل ایجاد شود. امپلفورت یکی از دارایی‌هایی است که بر این‌ اساس طراحی شده و ارزش آن همیشه یک دلار است.

هیبریدی

در ماه‌های اخیر نوع دیگری از این دارایی‌ها نیز متولد شده که ترکیبی از روش‌های گفته‌شده قبلی است؛ یعنی بخشی از پشتوانه آن ارز فیات است و بخش دیگر توسط الگوریتم‌ها مدیریت می‌شود. فارکس یک نمونه از ارزهای تولیدشده به این روش به‌حساب می‌آید. آینده این نوع دارایی وابستگی کاملی به استقبال مردم از آن دارد. اگر سرمایه‌گذاران استقبال خوبی از استیبل کوین‌ها هیبریدی انجام دهند، به‌احتمال فراوان در آینده شاهد ضرب تعداد بیشتری از آن‌ها خواهیم بود.

جمع‌بندی

سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال به دلیل نوسانات شدید، ریسک بسیار بالایی دارد؛ به همین دلیل است که بسیاری از سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند، وارد این بازار نشوند. توسعه‌دهندگان برای برطرف‌کردن این مشکل، اقدام به طراحی و تولید استیبل کوین‌ها کردند که نوسان آن‌ها بسیار ناچیز است و ریسک را به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌دهد. در این مقاله سعی کردیم انواع این دارایی‌ها را بر اساس عملکرد به شما معرفی کنیم تا با آگاهی کامل، توکن موردنظر خود را خریداری کنید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1775318

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =