۰ نفر
۳۱ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۳:۰۱

رئیس کمیسیون اروپا می‌خواهد پست جدید به عنوان مدیر علمی به این کمیسیون اضافه کند که دانشمندان امیدوارند وجدان علمی اروپا گردد.

بهنوش خرم‌روز: رئیس کمیسیون اروپا، خوزه مانوئل باروسو،‌ قول داده است که جایگاهی به عنوان مدیر دانش اروپا به وجود آورد تا بر نحوه استفاده از توصیه‌های علمی در کمیسیون نظارت کند. این‌ حرکت با استقبال دانشمندان روبرو شده است.

به گزارش نیچر، باروسو در سخنرانی خود در مراسم افتتاح پارلمان جدید اروپا این قول را داد و گفت:‌ » من می‌خواهم در کمیسیون آینده فردی را به عنوان مشاور علمی تعیین کنم که این قدرت را داشته باشد که توصیه‌های علمی و پیشرفته را در تمام سطوح رشد و انتقال سیاست‌گذاری‌ها به کار گیرد.»

باروسو همچنین گفته است که می‌خواهد نماینده‌ای برای فعالیت‌های آب‌وهوایی به کنفرانس تغییر آب‌وهوای سازمان ملل که قرار است در ماه دسامبر/ آذر در کپنهاک برگزار شود بفرستد. وی در مورد نقش این کار می‌گوید: « با این کار یک پیام مهم به دنیا می‌فرستیم؛ که جدا از بلندپروازی‌هایی که در کپنهاک اتفاق می‌افتد،‌ اروپا برای ایجاد سرعت و شتاب در به عمل در آوردن، ‌همچنان جدی است.»

به گفته وی، ایجاد پستی تحت عنوان مدیر علمی،‌ بازتاب اهمیتی است که وی به مطالعه و ابداع می‌دهد. باروسو در ماه ژانویه/ دی‌ماه ریاست کمسیون جدید را در دست خواهد گرفت. دانشمندان اروپایی خیلی سریع این خواسته باروسو را تائید کردند اما می‌دانند که باید محتاط بود تا مطمئن شد که آیا فردی که در این پست قرار می‌گیرد،‌ واقعا از قدرت و پایگاه لازم برای انجام این وظیفه،‌ آن‌ طور که باید،‌ برخوردار است،‌ به دست آوردن چنین قدرت و جایگاهی در تشکیلات سیاسی و اجرایی اتحادیه اروپا چندان کار ساده‌ای نیست.

ارنست لودوینگ ویناکر،‌ دبیر کل سابق انجمن پژوهش اروپا که در حال حاضر دبیر کل سازمان برنامه علم، مرز،‌ انسان در استراسبورگ فرانسه است، در این باره می‌گوید: « مدیر علمی باید بتواند نه تنها با رئیس و اعضا کمیسیون، بلکه با دبیرکل‌هایی که استقلال قابل توجهی در مدیریت‌هایی مجزا دارند،‌ جلسه داشته باشد. اگر این پست چنان که باید و شاید ایجاد شود،‌ واقعا برای اروپا بسیار مفید خواهد بود. علم به تمام حوزه‌های سیاست‌گذاری نفوذ کرده و به شخصیتی بسیار قوی نیاز دارد که مطمئن شود همه چیز هماهنگ است.»

همچنین قرار است که هیئت پژوهش حوزه‌ای اروپا (ERAB)‌ که یک کمیته پیش‌بینی کننده تشکیل یافته از دانشمندان و سیاست‌گذاران سطح بالاست، ‌در اولین گزارش خود که در روز شش‌ام اکتبر/ چهاردهم مهرماه منتشر می‌شود، ‌جایگاهی را برای مدیر علمی پیشنهاد نماید. رئیس این هیئت، ‌جان وود، مدیر گروه مهندسی کالج سلطنتی لندن،‌ معتقد است پیشنهاد باروسو واقعا لذت‌بخش است. به گفته وی، ‌اتحادیه اروپا به یک فرد قوی، سرشناس و با ذهنیت مستقل نیاز دارد که قدرت سخن گفتن به نمایندگی از علم را در اروپا داشته باشد. چنین فردی باید بتواند در زمان وقوع رویدادی که از نظر علمی اهمیت دارد،‌ مانند شیوع یک بیماری ویروسی یا جلسه‌ای سیاسی با محتوای علمی مثل محصولات اصلاح‌شده ژنتیکی، در تلویزیون ظاهر شود. وی می‌افزاید: « به یک معنا، ‌این فرد وجدان علمی اروپا خواهد بود.»

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 17765

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =