هواپیمای عجیبی که ۹۶ کیلومتر اوج گرفت و رکورد شکست/ عکس

دیجیاتو نوشت:‌ ۱۷ ژوئیه ۱۹۶۲، خلبان آزمایشی آمریکایی، رابرت وایت، رکورد جهانی پرواز در بالاترین ارتفاع را توسط نورث آمریکن ایکس-۱۵ شکست.

او از پایگاه نیروی هوایی ادواردز با هواپیمای موشکی ایکس-۱۵ بلند شد و به ارتفاع ۳۱۴۷۵۰ فوتی رسید. این ارتفاع حدوداً ۶۰ مایل (۹۶ کیلومتر) بود.

در آن زمان نیروی هوایی لبه فضا را ۵۰ مایل بالاتر از زمین در نظر می‌گرفت. بنابراین وایت برای پرواز فضایی رکوردشکن خود بال‌های افتخار فضانوردی را دریافت کرد.

نورث آمریکن ایکس-۱۵

هواپیمای پیشران موشکی نورث آمریکن ایکس-۱۵، بخشی از یک‌ سری هواپیماهای آزمایشی مافوق صوت بود. این پرواز آغاز تقریباً یک دهه تحقیق بود که ارتفاعات و سرعت مافوق صوت در مرز فضا را بررسی می‌کرد.

هواپیمای نورث آمریکن ایکس-۱۵ توسط پیشران موشکی به فضا پرتاب می‌شد.

هواپیمای عجیبی که ۹۶ کیلومتر اوج گرفت و رکورد شکست/ عکس

اطلاعات به‌دست‌آمده از برنامه‌های موفق ایکس-۱۵ به توسعه برنامه پروازهای فضایی مارینر-۱۰، مسنجر، جمینای، آپولو و برنامه شاتل فضایی کمک کرده‌ است. این هواپیما همچنین درمجموع ۱۹۹ پرواز حمل‌ونقل هوایی نیز انجام داده‌ است.

رابرت وایت

وایت مهندس برق، خلبان آزمایشی، خلبان جنگنده و فضانورد آمریکایی بود که در آن زمان بر طراحی و توسعه چندین هواپیمای نظامی مدرن نظارت داشت.

رابرت وایت پس از فرود در پرواز رکوردشکن خود با هواپیمای ایکس-۱۵.

با عبور از مرز فضا در سال ۱۹۶۲، او به‌عنوان فضانورد واجد شرایط شد. وی درباره پروازش در اتفاع بالا اظهار داشت: «پرواز من در ارتفاع ۶۰ کیلومتری و آشکارشدن انحنای زمین بسیار شگفت‌انگیز بود. هنگامی که سرم را چرخاندم، فهمیدم که زمین واقعا بسیار زیباست. بر فراز مرز آریزونا- کالیفرنیا بودم و احساس می‌کردم تمام خلیج زیر پایم است.»

۵۸۵۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1790821

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =