دانشمندان متوجه تغییرات خطرناک یکی از آنزیم‌های فعال در حاملگی شده‌اند که بیش از حد بالا بودن سطح آن، احتمال نازایی و بیش از حد پایین بودن سطحش، احتمال سقط جنین را افزایش می‌دهد.

به گزارش بی‌بی‌سی، دانشمندان امپریال‌کالج لندن این نتیجه را پس از نمونه‌برداری از سطح داخلی رحم بیش از 100 زن بدست آورده و مقاله‌اش را در Nature Medicine به چاپ رسانده‌اند. به گفته آنان، سطح آنزیم SGK1 در بانوان مبتلا به نازایی بی‌علت بسیار بالاتر بود و این در حالی است که سطح این آنزیم در افرادی‌که سقط جنین را تجربه کرده بودند، بسیار پایین بود.
بر اساس آمارهای جهانی، از هر 6 زن یک نفر برای باردار شدن دچار مشکلاتی می‌شود و در هر 100 زن که موفق به بارداری می‌شوند، یک نفر سقط جنین‌های مکرر (3 بار یا بیشتر) را تجربه می‌کند.
این گروه تحقیقاتی همچنین با مطالعه بر روی موش‌ها متوجه شدند در بازه‌های زمانی که ممکن است موش‌ها باردار شوند، سطح SGK1 در دیواره رحم‌شان کاهش می‌یابد؛ اما وقتی نمونه‌های کپی شده بیشتری از ژن SGK1 در دیواره رحم آن‌ها جاگذاری شد، این موش‌ها قادر به بارداری نبودند. محققان می‌گویند این تحقیقات احتمالا به این معنی است که آماده شدن رحم برای پذیرایی رویان، مستلزم کاهش سطح SGK1 است.
البته پایین ماندن سطح SGK1 در طول بارداری ظاهرا مشکلات دیگری را به دنبال دارد. وقتی محققان ژن SGK1 را مسدود کردند، موش‌ها هیچ مشکلی برای باردار شدن نداشتند، اما نوزادان‌شان کوچک‌تر به دنیا آمدند و نشانه‌هایی از خون‌ریزی داشتند. به این ترتیب احتمال می‌رود کمبود SGK1 بیشتر باعث سقط جنین می‌شود.
پروفسور ژان بروزنز که سرپرستی این تحقیقات را در امپریال‌کالج لندن به عهده دارد، می‌گوید: «آزمایش‌های ما بر روی موش‌ها، این احتمال را قوی‌تر می‌کند که برای باردار شدن، کمبود SGK1 در دوره باروری کاملا ضروری است، اما نمونه بافت‌های انسانی نشان می‌دهد که سطح این آنزیم، در دوره باروری زنانی که برای بارداری دچار مشکل هستند، همچنان بالا باقی می‌ماند. به نظرم ما در آینده می‌توانیم ترشحات رحم را با دارو کنترل کنیم و قبل از آن‌که این زنان مجبور به استفاده از IVF شوند، ترشح SGK1 را متوقف کنیم».
بعد از اینکه رویان در رحم جای می‌گیرد، دیواره رحم تغییر ساختار داده و به غشائی به نام «دسیدوآ» (Decidua) تبدیل می‌شود. تست‌های آزمایشگاهی نشان داده که پایین بودن سطح این آنزیم می‌تواند به قابلیت سلول‌های دسیدوآ برای دفاع از خود در مقابل تنش‌های اکسید شدن که طی آن فعل و انفعالات شیمیایی شدیدی در سلول‌ها رخ می‌دهد، آسیب برساند.
دکتر سالکر، یکی دیگر از محققان این گروه می‌گوید: «ما متوجه شدیم که پایین بودن سطح SGK1 غشای رحم را در مقابل تنش‌های سلولی آسیب‌پذیر می‌کند و همین امر می‌تواند علتی باشد برای این‌که چرا در میان زنانی که دچار سقط‌های مکرر می‌شوند، کمبود SGK1 شایع‌تر است. در آینده ممکن است برای شناسایی موارد غیر‌طبیعی که باعث افزایش خطرات و مشکلات بارداری می‌شود، از غشای رحم بافت‌برداری کنیم تا قبل از بارداری، درمان شوند».
پروفسور ریچارد فلمینگ از مرکز تحقیقات طب نازایی گلاسگو، این تحقیقات را «دلگرم‌کننده» خواند و گفت: «حالا که چنین مدرک واضح و روشنی در دست داریم، کارها بهتر از قبل پیش خواهد رفت. حالا آنزیمی داریم که می‌توانیم برای ادامه تحقیقات، روی آن متمرکز شویم. با این حال ممکن است شناسایی این آنزیم تنها یک روی سکه باشد و کنترل کردنش روی دیگر سکه؛ در واقع هنوز مشخص نیست که محققان بتوانند در قدم بعدی، یعنی کنترل سطح آنزیم SGK1، همچنان موفق باشند».
منبع: بی‌بی‌سی-ترجمه: ستاره سمائی

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 179506

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۲۳:۲۴ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۹
    1 0
    ممنون خیلی استفاده کردم
  • بدون نام IR ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۴
    1 0
    jaleb bood