حسین امیرعبداللهیان معاون عربی و آفریقای وزارت خارجه گفت: پرونده امام موسی صدر همیشه جزو یکی از اولویتهای کاری در وزارت خارجه بود. چه قبل از سقوط و چه بعد از سقوط قذافی. آنچه در ماههای اخیر انجام شده چند اقدام جدی است. اولاً از شروع این تحولات جدید در لیبی به سفارتمان در طرابلس ماموریت داده شد که به دقت از تمامی ظرفیتهای موجود استفاده کند تا در این شرایط به هم ریخته هرگونه اطلاعاتی که لازم است از سرنوشت امام صدر به دست بیاورد. تا الان مجموعه خروجیها و اطلاعات به دست آمده حاکی از این است که هیچ سند مطمئن و متقنی مبنی بر شهادت امام صدر وجود ندارد.
اهم سخنان امیرعبدالهیان را در ادامه بخوانید:
- بیشترین احتمال بر زنده بودن و وجود ایشان در نقطهای از لیبی متمرکز است. هیچ یک از اطلاعات و خروجیهایی که ما گرفتیم اطلاعات متقن و موثقی به ما نمیدهد که که ادعایی که قذافی داشته که ایشان به سمت ایتالیا رفته درست باشد. در حقیقت نشانههایی مبنی بر عدم زنده بودن ایشان در دست نیست.
- در سطح رسمی سفارت ما ماموریت دارد که به طور مستمر با هر بخش رسمی در شورای انتقالی یا بخشهای موجود در لیبی مسئله را فعالانه دنبال کند تا بتوانیم از سرنوشت ایشان اطلاعی به دست بیاوریم.
- در اولین تماس تلفنی آقای صالحی با عبدالجلیل رئیس شورای انتقالی این مسئله جزو یکی از اهداف این تماس بود که در طی آن موضوع منتقل و ایشان قول داد از ظرفیت موجود برای تعیین وضعیت امام صدر استفاده کند.
- مسئله امام صدر در دستور کار جدی وزارت خارجه و دستگاه سیاست خارجی است و امیدواریم در آینده نه چندان دور واقعیات این مسئله را کشف کنیم و آرزوی قلبی ما این است که امام صدر را زنده به آغوش لبنان و جهان تشیع برگردانیم.
- در مجموعه تحولات خاورمیانه سوریه یک استثنا است. چون سوریه در خط مقدم مقاومت بوده و محور آمریکا، رژیم صهیونیستی انگیزه جدی برای خارج کردن سوریه از محور مقاومت با هدف تقویت رژیم صهیونیستی و تضعیف مردم مظلوم فلسطین و در عین حال حزبالله لبنان و تضعیف این محور را دارد.
- ادله مختلفی وجود دارد که اتفاقاتی که در سوریه رخ میدهد دو بعد دارد: یکی اینکه بالاخره سطحی از مطالبات مردمی و نیاز به اصلاحات در سوریه از سوی مردم دنبال میشود اما تفاوت و استثنا بودن سوریه با بحثهای دیگر این است اگر مروری بر آنچه در ماههای گذشته در منطقه خاورمیانه افتاده بیندازید، تقریبا در تونس، مصر، بحرین و یمن حرکت مردم یا بهار عربی به فاصله کوتاه 10-15 روزه شکل گرفت و شروع شد، ثانیا همه این حرکتها الگویی را که در مصر اتفاق افتاد پیروی کردند. یک میدان در پایتخت مرکز تجمع مردم قرار گرفت. ثالثا در همه این کشورها اول جوانها وارد شدند و بعد تودههای مردم، زنان و مردان به آن پیوستند و شاید در خیلی از این حوزهها معارضان سابقه دار و ریشهدار اسلامی و مبارزاتی آخرتر از همه وارد موضوع شدند، البته تاثیرگذاری عمیقی داشتند.
- تا امروز شاهد هستیم در هر جایی در سوریه اتفاق و درگیری رخ میدهد شروع کننده نیروهای تروریستی هستند که نمونه بارز آن، حدود 2 هفته پیش در نماز جمعه رخ داد که از مناره و پشت بام مسجد به سمت نمازگزاران تیراندازی کردند که پلیس مجبور به واکنش شد.
- نکته دیگر اینکه بالاخره حکومت بشار اسد تلاش زیادی کرد تا بتواند اوضاع را در شهرهای مرزی سامان دهد. در پایتخت هنوز حرکت گسترده جدی نمیبینیم.
- ما به عنوان جمهوری اسلامی ایران روشهایی که برای برخورد در سوریه اعمال شد مثل بحرین و یمن را تأیید نمیکنیم و کشتار مردم را محکوم میکنیم، اما معتقدیم در سوریه ریشه کشتار به عوامل خارجی برمیگردد. ریشه این فتنه به محورهایی برمیگردد که طراحی میکنند تا سوریه را از محور مقاومت جدا کنند. متأسفانه طرفهای خارجی با مداخلات مسلحانه در داخل این کشور از مطالبات مردم سوءاستفاده میکنند.
- به نظر میرسد هر چه بشار اسد و حکومت در مقابله با عناصر تروریست موفق بوده فشار بینالمللی افزایش یافته و هر چه بشار اسد در ایجاد اصلاحات سریع تاثیرگذار و عمیق در سوریه موفق بوده فشارهای بینالمللی و خارجی بر آن بیشتر شده است.
29219
نظر شما