۰ نفر
۶ آبان ۱۳۹۰ - ۱۷:۲۴

سران اروپا که این روزها به شدت نگران وضعیت مالی اسف بار یونان و سایر کشورهای این قاره هستند، نهایتا تصمیم گرفتند برای نجات خود از بحران مالی دست به دامن چینی ها شوند.

سران اروپا که این روزها به شدت نگران وضعیت مالی اسف بار یونان و سایر کشورهای این قاره هستند، نهایتا تصمیم گرفتند برای نجات خود از بحران مالی دست به دامن چینی ها شوند.
چین به دلیل داشتن ذخایر بزرگ یورو که ناشی از سالها تجارت گسترده و مبادله کالا با قاره سبز بوده است به خوبی می تواند به اروپایی ها کمک کند و از قضا برای این کار اعلام آمادگی کرده است.
بهترین دلیل چشم بادامی ها برای کمک به اروپایی ها هم این است که اگر اروپا زمین بخورد چینی ها بزرگترین بازار صادرات خود را از دست می دهند. از این زاویه چین اروپای زنده را به اروپای مرده ای که نمی تواند سودی به این کشور برساند ترجیح می دهد.
با این همه چینی ها اینقدر سخاوتمند نخواهند بود که بدون گرفتن امتیاز از اتحادیه اروپا به صندوق نجات مالی این قاره آنها کمک های میلیارد یورویی کند. بدون شک چینی ها در مذاکراتی که به زودی برای اعطای این کمک مالی با اروپایی ها آغاز خواهندکرد مسائلی را مطرح خواهند کرد که از جمله یکی از آنها برداشتن برخی از تحریم های اتحادیه اروپا علیه برخی از کالاهای صادراتی این کشور و یا چانه زنی بر سر پس گرفتن برخی از شکایت های این اتحادیه از چین در سازمان تجارت جهانی خواهد بود.
اروپایی ها به طور قطع به خواسته های چین گردن خواهند نهاد چرا که به شدت به کمک مالی چین چشم دوخته اند و دواطلب دیگری نیز برای نجات آنها جز برزیل که در مقایسه با چین چندان به حساب نمی آید وجود ندارد.
در چنین شرایطی ایران باید با یک دیپلماسی فعال چین را وادارد تا به دلیل منافعی که در مناسبات با کشورمان دارد اتحادیه اروپا را مجبور به همکاری های بیشتر با ایران در پایان دادن به پرونده هسته ای کشورمان کند.
چینی ها اگر بخواهند می توانند یکی از شروط کمک کردن به اتحادیه اروپا را منوط به قطع فشارهای سیاسی اتحادیه اروپا به ایران کنند و از اتحادیه اروپا بخواهند که از سیاست های ضد ایرانی آمریکا تبعیت نکنند و رویکردی منطقی در قبال ایران اتخاذ نمایند.
ممکن است اینگونه تلقی شود که منافع چین در اروپا بسیار بیشتر از منافعی است که این کشور با ایران دارد اما نباد غافل شد که اتحادیه اروپا با شرایط بحرانی دست به گریبان است و هر چقدر این بحران عمیق تر شود منافع چین در این قاره از بین می رود و منافع این کشور با ایران ارزش بیشتری پیدا می کند. در همین حال نباید فراموش کرد که ایران یکی از معدود کشورهای جهان است که از بحران اقتصادی جهانی دور اول تا اندازه زیادی مصون ماند و از بحران دومی که می رود نظام مالی اروپا و حتی آمریکا را زمین بزند نیز تا اندازه زیادی دور مانده است.
به دیگر زبان اینکه ایران نباید خود را در این معادلات دست کم گرفته و از طرح این موضوع با چین سرباز بزند. اکنون فرصت خوبی است که از چینی ها بخواهیم تا در مذاکرات خود با اروپا امتیازی نیز برای ما قائل شود.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 180731

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 15
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۶
    1 0
    ای برادر، کجایی ؟ دلت خوشه ها
  • مینایی IR ۱۷:۲۸ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۶
    3 0
    همین کاری که الان اتحادیه اروپا تصمیم به آن گرفته یک دیپلماسی نجات عالی است. چینی ها هم حتما امتیاز خواهند گرفت و بی خود پول مول به اورپایی ها نخواهند داد اما بعید است ما اینقدر عرضه و نفوذ در چینی ها داشته باشیم که بتوانیم خواسته خود را بقبولانیم.
  • محمد IR ۱۷:۲۹ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۶
    2 0
    از اینگونه بده بستان ها در عالم سیاست و در تاریخ سیاسی کشورهای جهان به وفور یافت می شود اما اینکه در چه زمانی چه کسی این کار را بکند مهم است. بعید است چین این کار را بکند
  • بدون نام IR ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۶
    3 0
    رئیس صندوق نجات مالی اروپا فعلا رفته پکن چشم بادامی ها را راضی کنه هنوز بذار اونا راضی بشن بعد شما کاسه گدایی رو بردار.
  • سفیر IR ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۶
    2 1
    حتما چینی ها هم قبول خواهند کرد.
  • بدون نام IR ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۶
    4 0
    چطوره خود ایران پیشنهاد کمک به اروپا رو بده بد نیستا. ما هم کم پول نداریم
  • بدون نام IR ۰۰:۱۸ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۷
    2 1
    جرج بوش پسر توی کتاب خاطراتش نوشته یه سوال از رهبران کشورهای بزرگ جهان پرسیدم: در مواجه با بحران مالی بزرگ چه راهکاری دارید؟ چینی ها گفتند روی ایران حساب کرده ایم. برادر من، ما برای این چینی های حروم لقمه، نزده، رقصیدیم. فقط مونده بود تخم مرغ مصنوعی به خوردمون بدن که دادن. هیچ وقت هم راضی نشدن کاری برای ما کنند. هرچیزی هم خواستیم، دولا پهنا حساب کردن برامون. حالا بیایم التماس کنیم توروخدا وساطت مارو پیش اجنبی جماعت کن؟ اونا با تحریم بیشتر ایران بیشتر سود می کنند . برامون نزنن، ضمانت پیشکش
    • حسنک کجایی؟ IR ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۷
      0 2
      مرد حسابی شما داری از دیپلماسی حرف می زنی نه دعوای چاله میدون و خاله زنک بازی. دیپلماسی که مت کشی و نمی دونم التماس کردن نیست که. ای خدا یه کم به ملت ما به مسئولان ما سواد عنایت کن. دیپلماسی یعنی استفاده از روش ها و تاکیتک هایی برای رسیدن به بهترین نتیجه در راستای افزایش منافع ملی. چرا فکر می کنید اینطوری است. همین انگلیسی ها در زمان تیپو سلطان امدند منت ما رو کشیدند که ما به افغانستان لشگر کشی کنیم کمکشون کنیم حالا بماند که در آن زمان حکام ما بی شعور بودند و نتوانستند استفاده لازم رو بکنند. این یک فرصت است و باید از ان استفاده کرد این می شه التماس؟؟؟؟
    • رضا IR ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۸
      0 0
      دوست عزيز آدم التماس كسي رو ميكنه كه ارزشش رو داشته باشه وقتي ميخواي از بغل دزد بزرگ به جايي برسي خودتم دزديده در ضمن اين چيني ها همان قوم عجوج و معجوج هستند كه بايد ازشون دوري كرد. يك تار موي گنديده اروپا و آمريكا به كل ديوار چين و كشورشون مي ارزه
  • بدون نام IR ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۷
    4 0
    آیا شما می توانید زمانی را تصور کنید که چینی های سودجو بر سر منافع ما با اروپایی ها وارد چانه زنی شوند؟ مطمئن باشید اگر تمامی سرمایه های ملی مان را هم دو دستی تقدیم ایشان کنیم، چنین نخواهند کرد...
    • بدون نام IR ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۷
      1 0
      باید این کار را کرد عزیز دل. اینکه هی بنشینیم تا یکی اینکار را بکند که معلوم است نمی شود. ما باید مذاکره کنیم. چانه زنی کنیم. دیپلماسی فعال یعنی این. دیپلماسی ما بله این شکلی است که می نشینیم کسی برای ما کاری بکند. مطمئن باشید تا قیامت هم بنشینیم با این روحیه قد ایرانی بازی هیشکی به داد ما نمی رسید. باید یه خواسته ای مطرح بشه یه بار دو بار سه بار تا بالاخره اون ها هم بفهمن که بابا باید یه بده بستونی باشه .
    • بدون نام IR ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۷
      1 0
      ایران کلا در متقاعد کردن مشکل دارد. این یک فرهنگ ضعیف ملی است که کلا ما نمی توانیم کسی را متقاعدکنیم. در روابط بین فردی ایرانی هم متقاعد کردن و گفتگو جایگاهی ندارد همش د عوامون میشه و قد و لجباز هستیم. به قول ترکا بودور که باردی هستیم.
  • بدون نام RU ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۷
    1 0
    آفرین مقاله بسیار جالبی بود کاش مسولین هم بخوانند شاید به فکر بیفتند
  • بدون نام IR ۰۱:۳۹ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۸
    1 0
    تیتر یادداشت اوج حرفه ای گری روزنامه نگاریه!!!! انصافا سی ثانیه خودت فکر کن چی نوشتی انگار صف نانواییه که بگی جای من پست سر شماست.
  • ايراني KW ۰۲:۳۴ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۱
    0 0
    ياد اين ضرب المثل شيرين فارسي افتادم خودش جيزي نيست از برادرش ميكه