۰ نفر
۴ مهر ۱۳۸۸ - ۱۴:۱۱

تحقیقات جدید نشان می‌دهد افرادی که از بی‌خوابی رنج می‌برند با احتمال بیش‌تری ممکن است به آلزایمر دچار ‌شوند.

 تحقیقات جدید دانشمندان نشان می‌دهد افراد جوان و میانسالی که از بی‌خوابی یا ناهنجاری‌در خواب خود رنج می‌برند با احتمال بیش‌تری ممکن است در زندگی آینده خود به بیماری آلزایمر دچار می‌شوند.

دانشمندان با انجام تحقیقاتی روی موش‌ها متوجه شدند میزان پروتئین خاصی به نام amyloid beta در مغز افرادی که دچار بی‌خوابی هستند بیش‌تر از افراد عادی است . بررسی‌ها نشان می‌دهد این پروتئین ارتباط نزدیکی با بروز بیماری آلزایمر در انسان‌ها دارد.

این دانشمندان با انجام آزمایشاتی روی موش‌ها متوجه شدند در صورتی که از خواب این حیوانات جلوگیری شود میزان این پروتئین در مغز این حیوانات نزدیک به 25 درصد افزایش پیدا می‌کند.

پروفسور دیوید هولتزمن از بیمارستانی در سنت لوئیس که این بررسی را انجام داده است در این باره گفت : بیمارانی که دچار بی‌خوابی هستند باید هر چه سریع‌تر برای درمان خود اقدام کنند زیرا در طولانی مدت این افراد ممکن است سلامت مغز خود را به خطر بیندازند.

دانشمندان برای بررسی این موضوع پروتئین خاصی به نام orexin را به مغز موش‌ها تزریق کردند. تزریق این پروتئین باعث می‌شود موش‌ها زمان بیش‌تری را بیدار بمانند که این موضوع در نهایت منجر به افزایش پروتئین amyloid beta در مغز موش‌ها شد.

دانشمندان در این بررسی‌ها متوجه شدند بی‌خوابی حتی به مدت دو هفته می‌تواند اثرات مخربی روی مغز انسان‌ها باشد که این موضوع می‌تواند زنگ خطری برای افرادی باشد که به خواب خود به اندازه کافی اهمیت نمی‌دهند.

نزدیک به 700 هزار نفر در کشور انگلستان به بیماری آلزایمر دچار هستند . آمارها نشان می‌دهد تعداد افراد مبتلا به بیماری آلزایمر در طی سال‌های آینده تقریبا دو برابر خواهد شد.

ربکا وود مدیر اجرایی مرکز تحقیقاتی آلزایمر در کشور انگلستان در این باره گفت : این تحقیقات برای اولین بار نشان می‌دهد بی‌خوابی می تواند به طور موثری باعث بروز بیماری‌های مغزی شود.

تخمین زده می‌شود نزدیک به 35 میلیون نفر در سراسر جهان از بی‌خوابی رنج می‌برند و دانشمندان معتقدند درصد قابل توجهی از این افراد ممکن است در سال‌های آینده زندگی خود به بیماری آلزایمر یا دیگر بیماری‌های مغزی دچار شوند.

پروفسور کلیو بالارد مدیر تحقیقاتی Alzheimer's Society در این باره گفت : البته در بروز بیماری‌آلزایمر فاکتورهای زیادی دخیل هستند اما این مطالعات نشان می‌دهد بی‌خوابی نیز یکی از فاکتورهای مهم در بروز این بیماری در انسان‌ها به شمار می‌آید.

گاردین ، 24 سپتامبر

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 18098

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =