فارس نوشت:

رئیس کل بانک مرکزی با اعلام اینکه از دستگیری پورمحمدی قائم مقام خود ناراحت است، تلویحاً از سیاست بانک مرکزی برای دنبال کردن ارز 2 نرخی (مرجع و بازار) و تلاش برای رساندن قیمت ارز در بازار به حدود 1170 تومان خبر داد.

 محمود بهمنی در حاشیه همایش طرح تحول بانکی در واکنش به پرسش خبرنگاران درباره دستگیری قائم‌مقام خود گفت: قوه قضائیه باید به این مسئله رسیدگی کند. غالب کارکنان بانکها پاک هستند و من از اتفاقی که برای آقای پورمحمدی افتاد ناراحت هستم.
بهمنی در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره حاکم شدن نظام چندنرخی بر بازار ارز اظهار داشت: ما ارز را به موقع وارد بازار می‌کنیم ولی چه کنیم که با نیاز کاذب در این بازار مواجه هستیم.
وی افزود: باور کنید بسیاری از کسانی که در صف‌های ارز مقابل صرافی‌ها می‌ایستند نیاز ارزی ندارند بلکه نیاز کاذب دارند و ما این را حتما خواهیم شکست. خبرنگار ما گفت: چند روز قبل بانکها به صرافی‌ها ارز با قیمت 1315 تومان می‌فروختند دلیل آن چیست؟ بهمنی پاسخ داد این نکته موردی است و اگر موردی دارید بگویید من پاسخ دهم.
وی همچنین درباره انتقادات مطرح درباره پرداخت سالانه یک بار ارز مسافرتی به هر نفر اظهار داشت: من سه هفته است که از خبرنگاران فرار می‌کنم که می‌ترسم یک چیزی بگویم و آنها چیز دیگری بنویسند. وی در ادامه پرسید آیا ما به مسافری که وضع خوبی دارد و می‌خواهد برای گردش به خارج از کشور برود ارز 1050 تومانی بدهیم؟
بهمنی ادامه داد: من نباید این را بگویم بعضا مشاهده می‌شود 5 نفر به خارج از کشور می‌روند 24 ساعت بعد برمی‌گردند و هر کدام روی 2 هزار دلار ارزشان 400 هزار تومان سود کرده‌اند. آیا منطقی است سفر خارج از کشور کمتر از سفر داخلی باشد بالاخره باید به این مسئله یک جایی رسیدگی شود.
وی ادامه داد: بنابراین ما قیمت ارز مسافرتی را یک مقدار افزایش دادیم و به 1170 تومان رساندیم. رئیس کل بانک مرکزی گفت: ‌انتظار ما این است که قیمت ارز تا این حد برسد و آنگاه آن را تک‌نرخی می‌کنیم.
بهمنی گفت: مسائل پولی چیزی نیست که یک شبه و یک روزه حل شود بلکه حل آن نیازمند طی روندی است.
خبرنگار ما گفت: این ابهام الان در اقتصاد وجود دارد که افزایش نرخ ارز ناشی از تقاضا است یا سیاستی است که بانک مرکزی دنبال می‌کند؟ بهمنی پاسخ داد: نرخ ارز شناور است ما مسائل مختلفی را هر روز در تعیین نرخ باید لحاظ کنیم.
وی تصریح کرد: برنامه ما این است که ارز کالاهای ضروری و استراتژیک را روی همان نرخ مرجع حفظ کنیم و نرخ ارز غیرضروری را هم روی هزار و صد و خرده‌ای نگه داریم.
وی گفت: حتما برای ایجاد تعادل در بازار ارز برنامه داریم اما اینکه ارز غیرضروری را معادل ارز کالاهای استراتژیک عرضه کنیم فعلا امکانپذیر نیست. وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره قاچاق ارز خاطرنشان کرد: به ما انتقاد می‌شود که چرا قیمت طلا پائین نمی‌آید طلا اگر از قیمت جهانی پائین‌تر بیاید قاچاق می‌شود و ارز هم همین‌طور است. وی گفت: اگر دلار از ارزش واقعی‌اش پائین‌تر بیاید تمام دارایی‌ها تبدیل به دلار شده و از کشور خارج خواهد شد.
وی ادامه داد:‌اینکه ما به دنبال یک نرخ تعادلی هستیم تا ارز وارد و خارج نشود برای همین است. 
در آغاز گفت‌وگوی بهمنی با خبرنگاران وی در واکنش به  پرسش‌های خبرنگاران درباره دستگیری قائم مقام بانک مرکزی به انتقاد از رسانه‌ها پرداخت و گفت: شما را به خدا، شما را به خدا، شما را به خدا بانک مرکزی را نزنید. یک مقدار به سمت واقعیت‌ها بیایید.
وی گفت: همان روزی که در ایران بحث اختلاس مطرح شد بحث یک سوءاستفاده مالی یک میلیون و 200 هزار پوندی هم در انگلستان مطرح شد اما رسانه‌های آنها بیش از یک خبر کوتاه به آن نپرداختند.
وی گفت: این روند اطلاع‌رسانی به نفع مملکت نیست. ما در شرایط تحریم هستیم و نباید به دست دشمن بهانه بدهیم.
/3131
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 183936

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 16
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۷
    13 1
    اختلاس ایران ۳۰۰۰ هزار میلیارد بود. ۳ میلیارد دلار. کوچک نمایی میکنی؟ درس ریاضی سال دوم. تمام صحبتش راجب ارز = هیچی. محاسبه ارز بر اساس فرمول است نه < جان من > گویی. شما روزنامه نگاران باید سؤالاتتان بسیار بسیار سختر باشد. مگر اقتصاددانان ما کجایند که سکوت کردهاند.
  • بدون نام IR ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۷
    18 1
    ایشان قاچاق را هم بهانه اورد. ۲۴ میلیارد دلار قاچاق. ۲۴۰۰۰ میلیارد تومان. مگر در مرزها چه خبر است؟ مگر میشود با چند خر و اسب و قایق اینکار را کرد. میدانید چقدر ماشین و دیگر وسائل نقلیه میبرد؟ این همه فعالیت قاچاق٬ انهم به این وسعت و انضباط و مدیریت؟ واقعا اینقدر هرج و مرج است؟ مگر نه اینکه ایران بهترین سیستم اطلاعات را دارد. نمی توانید جلوی قاچاقچیان را بگیرید٬ دلار را بالا میبرید و فشار روحی٬ روانی و اقتصادی وارد بر مردم میکنید. مردم شریف چه گناهی دارند؟ من را اشفته کردی.
  • بدون نام IR ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۷
    17 1
    مردم که این سخنان را باور نمی کنند. سکه طلای بانکی را دلاری ۱۴۰۰ تومان می فروشد بعد اینگونیه میگوید. مگر کامنتهای مردم را نمی بیند و نمی بینند؟
  • علی حاتمی IR ۱۸:۱۲ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۷
    16 0
    جناب بهمنی فکر میکنم شما طبق مقررات باید بهر مسافر ارز مورد نظرش را بفروشید حالا ان شخص بکروز میرود وبرمیگردد وارز میفروشد وسود میبرد انهم از عدم مدیرت بازار از سوی عوامل بانک مرکزی ونظارتی است که چنین بلایی سر مردم اورده اید؟..
  • بدون نام IR ۱۸:۲۴ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۷
    20 0
    ماه به ماه ارز را به بازار تزریق نمیکنند و وقتی می کنند با قیمت 1315 تومان تزریق میکنند. تاجرهایی که رابطه و پارتی ندارند ارز آزاد تهیه میکنند. دولت خود دارد کسری بودجه را با گران فروشی دلار جبران میکند. دریغ از اینکه این گران فروشی ارز به تورم دامن میزند. درآمد نفتی 80 میلیارد دلاری ضرب در اختلاف قیمت دلار آزاد با نرخ اصلی کنید تا متوجه رانت 10 تا 20 تریلیون تومانی شوید که مثل همیشه سازمان بازرسی و مجلس در مقابل آن سکوت کرده اند و گذاشته اند تا بانک مرکزی و دولت در این زمینه یکه تازی کنند. فقط دلم برای خاتمی میسوزد که اجازه نداشت 20 تا تک تومانی بنزین را گران کند و هزار برچسب و تهمت سیاسی را تحمل کرد.
  • بدون نام IR ۱۸:۲۷ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۷
    20 0
    سفر خارجی به شما چه ربطی داره. چرا اصلا نرخ دلار شکاف داره که چنین مسئله ای پیش بیاید. حالا نه اینکه دلار 1170 تومانی را سر کوچه تو صرافی می فروشند. تا 1170 تومان اعلام کردید، دلار آزاد 1320 تومان شد. فرقش چیه؟ شما مدرک اقتصادتان را از کدام دانشگاه گرفته اید؟
  • بدون نام IR ۱۸:۳۸ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۷
    18 1
    قیافه آقای بهمنی 3 ماه دیگر، موقع اعلام عدد تورم دیدنی است. دلار گران مساوی تورم بالا است. البته اگر هنوز رییس بانک مرکزی باشند آن موقع. شایدم مانند سال های قبل که رشد منفی اقتصاد اعلام نشد، تورم 30 درصدی اعلام نشود. ولی مردم خود میبینند که تخم مرغی را که دونه 150 میخریدند، دونه ای 300 تومان شده. همینطور منتظر سفسطه ها و فرافکنی فراوان مسئولان هستیم ولی ما زیر زبانمان چیزهای دیگری حواله خواهیم کرد، زیرا این تنها کاری است که از پسمان بر میاید. مسئولان انگار در خواب خرگوشی هستند. وضع اقتصاد از زمان جنگ بدتر شده.
    • بدون نام IR ۲۳:۳۴ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۷
      10 0
      دوست گرامی: ای کاش تورم ۳۰ درصدی بود. تخم مرغی ۱۰۰ درصدی. بنزین ۷۰۰ درصدی. برق ۳۰۰ درصدی. نان ۴۰ تا ۴۰۰ دصدی و هزار تا جنس دیگر ...
  • بدون نام IR ۱۹:۳۸ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۷
    4 0
    اختلاس انگليس كه خودتان گفتيد كمترازيك هزارم موردايراني بود اصلا قابل مقايسه نيست
  • بدون نام IR ۲۰:۰۳ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۷
    6 1
    رئیس جمهور :ارزش دلار زی 1000 تومن هستش برنامه ما هم در همون راستا هست که به همون قیمت برسیم ۱۳۸۴/۰۴/۰1 قیمت دلار:898 تومان. لازم به ذکر هست در زمان تحویل گرفتن دولت نرخ بازار و بانک یکی بودند این دولت خدمتگزار هستش یا قبلی ها؟اقایون همه باید به خاطر این موقعیتی رانتی که درست شده پاسخگو باشند هم دولتی ها و هم مجلسی ها
  • بدون نام IR ۲۲:۴۰ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۷
    9 0
    اون پوله چی شد؟انگلیس رو با اینجا مقایسه نکنید لطفاً آقای بهمنی .هر بی سوادی هم میتونه بفهمه از کنترل شما خارجه هیچ و الی آخر...کافیه یه کم منطقی باشید
  • بدون نام IR ۰۰:۰۳ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۸
    6 1
    لیست کنهکاران شامل همه مردم دنیا و تمامی شغلها شده است. حالا هم مردم مسافر. فقط ملانصرالدین و توپ قل قلی باقی مانده.
  • بدون نام SE ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۸
    8 1
    چطور شد که زمان خاتمی تقاضای کاذب نبود؟ زمان خاتمی مردم مسافرت نمیرفتن؟ زمان خاتمی با نفت بسیار ارزان تر مشکلات مردم کمتر بود... . چرا تمام این مشکلات زمان دولت مهر ورز !!! ایجاد شده ؟ بجای فرافکنی و گفتن دلایلی که جز آقای بهمنی کسی قبول نداره فکره چاره باشد. از متخصصین خواهش کنین به دردتون برسن...
  • بدون نام IR ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۸
    15 1
    از خودم خجالت می کشم که این آقا رییس کل بانک مرکزی کشورم است با این استدلال های بچه گانه اش.
  • بدون نام IR ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۹
    3 0
    دلار 10500 ريالي شد 11700 ريال خوبه . همه ميگن پدرشونو بيامرزه باز ارزون شد . نميدونن كه 1200 ريال گذاشتن روش .تاسف داره
  • بدون نام IR ۱۹:۰۱ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۹
    4 0
    آب از سر چشمه گل آلود است