سوزاندن بقایای گیاهی عامل کمبود مواد آلی در خاک است

رئیس بخش تحقیقات حاصلخیزی خاک و تغذیه گیاه موسسه تحقیقات خاک و آب کشور گفت: جمع‌آوری و سوزاندن بقایای گیاهی پس از برداشت از مهم‌ترین دلایل کمبود مواد آلی خاک است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از قزوین؛ فرهاد مشیری، رئیس بخش تحقیقات حاصلخیزی خاک و تغذیه گیاه موسسه تحقیقات خاک و آب کشور در مراسم روز جهانی خاک که در سالن جهاد کشاورزی قزوین برگزار شد، اظهارکرد: ۹۵درصد غذای بشر در بستر خاک تولید می‌شود و خاک به‌عنوان منبع طبیعی تجدیدناپذیر، سرمایه ملی و بستر حسات نقش اساسی دارد.

او با بیان اینکه امنیت خاک باید حفظ شود افزود: خاک به‌عنوان یک سرمایه محسوب می‌شود بنابراین باید ابعاد امنیت خاک که شامل قانون‌گذاری، نگرش و درک جامعه از ارزش خاک، ارزش‌گذاری خدمات خاک و قابلیت آن همواره مد نظر قرار گیرد.

مشیری گفت: ۷۰درصد از خاک های کشور دچار کمبود فسفر، ۳۷درصد کمبود پتاسیم ، ۴۱درصد آهن و ۵۱درصد کمبود روی دارند که در سطح خاک‌های کشور متفاوت است و خاک‌های استان قزوین نیز دچار کمبود این عناصر غذایی است که مصرف کودهای مورد نیاز خاک توصیه می‌شود.

این مسئول ادامه داد: کربن آلی عامل کلیدی در پایداری حاصلخیزی و خدمات زیست‌بوم خاک بسیار مهم است و در تامین غذا نقش مهمی دارد، بنابراین باید برنامه‌ریزی مناسبی اندیشیده شود.

رئیس بخش تحقیقات حاصلخیزی خاک و تغذیه گیاه موسسه تحقیقات خاک و آب کشور دارابودن اقلیم خشک و نیمه‌خشک، عملکرد کم محصولات کشاورزی، فرسایش خاک‌های زراعی، خاک‌ورزی نامناسب، عدم کاربرد کودها و بهبوددهنده‌ها، جمع‌آوری و سوزاندن بقایای گیاهی پس از برداشت را از مهم‌ترین دلایل کمبود مواد آلی خاک دانست.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1844130

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =