ماجرای استیضاح وزیر کشور و پخش برگه بین نمایندگان /قالیباف: قدرت‌طلبی نکردم

مهر نوشت: رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: به نظر من شفافیت یک ضرورت است و شما می‌گوئید که درباره طرح شفافیت رفتار سیاسی کردید؛ در حالی که این‌گونه نبود و این مسیر را به دلیل اهمیت آن در کشور، دنبال کردیم.

«محمدباقر قالیباف» رئیس مجلس شورای اسلامی صبح امروز (چهارشنبه) به مناسبت بزرگداشت روز دانشجو در دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات تهران، در پاسخ به سوال دانشجویی مبنی بر اینکه «وعده شفافیت مجلس چه شد» اظهار کرد: در موضوع شفافیت، من تنها یک طرح را در مجلس امضا کردم و طراح آن بودم؛ امروز شفافیت با مصوبه مجلس اجرایی می‌شود و ۲۲۰ نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، به صورت برخط رأی خود را ثبت می‌کنند و می‌توانید با مراجعه به وبگاه مجلس، آرای نمایندگان را مشاهده کنید.

وی افزود: من قول شفافیت دادم اما همه نمایندگان این وعده را نداده بودند.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: آرمان‌گرایی توأم با واقع‌بینی و شجاعت است که کشور را نجات می‌دهد؛ زمانی که طرح شفافیت را برای مرتبه اول در مجلس به رأی گذاشتیم، از دوسوم تنها سه رأی کم آورد. به نظر من شفافیت یک ضرورت است و شما می‌گوئید که درباره طرح شفافیت رفتار سیاسی کردید؛ در حالی که این‌گونه نبود و این مسیر را به دلیل اهمیت آن در کشور، دنبال کردیم.

قالیباف بالاخره درباره رد صلاحیت‌ها موضع گیری کرد!/ پیشنهاد رئیس مجلس به دولت رئیسی چیست؟

تعارفات قالیباف و رئیسی را باید باور کرد یا زدوخورد رسانه‌ هایشان را؟ /از شب هایِ دربی تا همایش دولت و مجلس!

قالیباف اضافه کرد: در ادامه، طرح شفافیت اصلاح و در صحن مجلس، تصویب شد. رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: شفافیت مصوبه مجلس شده اما چون هنوز در شورای نگهبان تأیید نشده، تبدیل به قانون نشده است.

وی درباره ناراحتی تعدادی از نمایندگان مجلس از توصیه به مداخله‌نکردن در روند عزل و نصب‌ها در دولت گفت: با یکی از اعضای هیأت رئیسه مجلس که در عزل و نصب‌ها دخالت کرده بود، برخورد کردم؛ شما گفتید که یکی از افراد نزدیک شما با چه سابقه‌ای رئیس سازمان خصوصی‌سازی شد که از آقای «خاندوزی» بپرسید که من مخالف این انتصاب بودم و به هر دو نفر، این موضوع را گفتم.

قالیباف گفت: طرح استیضاح احمد وحیدی، ارتباطی به صدور بخشنامه‌ای علیه نمایندگان مجلس نداشت و طرح استیضاح وی، برای ۴ ماه قبل و با بیش از ۴۰ امضا بود و ۱۱ محور داشت و موضوع آن مربوط به اقدام معاون سیاسی وزارت کشور نبود.

قالیباف تصریح کرد: البته من یک رأی دارم که هم با طرح استیضاح اول و هم با طرح استیضاح بعدی که تدوین شد، مخالف بودم.

همچنین ایلنا در گزارشی از سخنان قالیباف در این مراسم نوشت:

رییس مجلس درخصوص شایعه گلایه به رهبری پیرامون فرمایشات ایشان درخصوص‌ عدم مداخله نمایندگان در عزل و نصب‌ها، تاکید کرد: بنده این مطلب را از جای دیگر شنیدم، این مطلب که بنده از رهبری گله کنم یا مطلبی این چنین منتقل کرده باشم کذب محض است. مگر می‌شود ما برای آقا تعیین تکلیف کنیم یا بگوییم چه مطلبی بفرمایند؟ اصلا چنین نیست، اتفاقاً من هم عکس این را گفتم و در یکی از جلسات به ایشان پیشنهاد دادم اگر شما این توصیه را تکرار کنید، موثر است و در مجلس هم تلاش کردم با مسأله دخالت در عزل و نصب‌ها برخورد شود به خصوص یکی از این موارد که در هیات رییسه هم بود بنده تا مدتی اجازه ندادم، ایشان در جایگاه هیات رئیسه بنشیند. وقتی ایشان از من پرسید گفتم آقا فرمودند در مجلس قومیت‌گرایی نکنید که مثلاً آذری‌ها یا لرها یا ... و به ایشان گفتم شما را نمی‌توانم از مجلس خارج کنم اما می‌توانم از اینکه شما روی این صندلی بنشینید، جلوگیری کنم.

وی ادامه داد: آقای وحیدی دوست ۴۰ ساله من است روزی که رأی اعتماد گرفت برگه یادداشت در مجلس توزیع کرد که نمایندگان محترم اگر استانداری مدنظرشان است به او معرفی کنند. در رابطه با بحث معاون سیاسی هم همین پریروز آقای وحیدی در اهواز صحبت کردند و گفتند که معاون سیاسی خودش استعفاء داد، اما آیا کار معاون سیاسی قانونی بود؟ اگر قانونی بود چرا وزیر کشور که به خاطر سیل در اردبیل حضور داشتند، در همان روز بندهایی از این ابلاغیه را لغو کردند؟ اصلا هنوز بحث و حرف و فشاری نبود. اما درخصوص استیضاح وزیر کشور برای آقای وحیدی استیضاح با بیش از ۳۰-۴۰ امضاء از شش ماه قبل به هیات رییسه آمده بود و آن زمان هم معاون سیاسی آقای خرمشاد بود یعنی استیضاح مرتبط با موضوع معاون سیاسی نبود. اما بله این استیضاح سیاسی هم شد چون آقای وحیدی که قول جا به جایی دادند مقداری زمان برد اما بعد این استعفاء انجام شد.

قالیباف گفت: به من می‌گویید لیست انتخابات شورای ائتلاف چطور نوشته می‌شود، منِ محمدباقر قالیباف که با لطف مردم تهران نمایندگی آن‌ها را برعهده دارم و ۱۲ سال سابقه نوکری آن‌ها را داشتم اگر در سال ۹۸ اسم خودم را می‌نوشتم و ۲۹ نفر دیگر را براساس سلیقه خودم داشتم و می‌گفتم من به هیچ گروهی وابسته نیستم تمام آن لیست به مجلس راه پیدا می‌کرد، اما من چنین کاری نکردم و قدرت‌طلبی نکردم.

۲۱۹۲۱۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1845218

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =