پس از انتشار گزارش مدیرکل ژاپنی آژانس بین المللی انرژی اتمی، تصویب یک قطعنامه علیه ایران در این شورا دور از انتظار نبود.

سیدصادق روحانی: قطعنامه ضدایرانی شورای حکام اگرچه بدون اجماع اما با 32 رای موافق، دو رای مخالف و یک رای ممتنع به تصویب رسید. کوبا و اکوادور به این قطعنامه رای منفی دادند و اندونزی نیز به این قطعنامه رای ممتنع داد. پیش نویس این قطعنامه را غربی‌ها تهیه کرده بودند که در اجلاسیه های مختلف چهار بار تعدیل شد. مواردی که از پیش نویس حذف شده است به این قرار است:
 1- پرونده ایران مجددا به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع شود
2- اعضای شورای حکام اقدام آمانو علیه ایران را تایید کنند
3- شورای حکام ماهیت برنامه هسته یا ایران را نظامی اعلام کند
4- یک ضرب الاجل برای همکاری ایران با آژنس در زمینه ابعاد احتمالی نظامی تعیین شود.
با این وجود شورای حکام از ایران خواست تا برای بازرسان آژانس امکان دسترسی به تاسیسات هسته‌ای خود را فراهم کرده و با آژانس همکاری به عمل آورد. همچنین، آژانس خواستار پاسخگویی ایران به نگرانی‌ها درباره آن‌چه که از آن به عنوان گسترش تسلیحات هسته‌ای یاد کرد، شده است.
علی اصغر سلطانیه، نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بلافاصله پس از تصویب این قطعنامه سیاسی اظهار داشت که این قطعنامه باعث افزایش عزم ایران در پیگیری حقوق هسته‌ای خود خواهد شد و جمهوری اسلامی ایران حتی برای یک ثانیه برنامه هسته‌ای خود را متوقف نخواهد کرد.
وی خطاب به آمانو تاکید کرد که "گزارش شما در باره برنامه هسته‌ای ایران تردیدها درباره حل موضوع هسته‌ای ایران را افزایش داد."
این نخستین باری نیست که در آژانس بین المللی انرژی اتمی قطعنامه‌ای علیه ایران صادر می‌شود. از سوی دیگر اهمیت این قطعنامه ها بیشتر از آنکه در محتوای خود قطعنامه باشد در این است که این قطعنامه‌ها زمینه‌ای برای صدور قطعنامه علیه ایران در شورای امنیت سازمان ملل متحد است. تا کنون با استناد به قطعنامه های شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی پنج قطعنامه تحریمی علیه ایران در دولت های نهم و دهم صادر شده است.
تحریم های سازمان ملل
تاریخ
شماره قطعنامه
شرح
23 دسامبر 2006
1737
این قطعنامه از همه اعضای سازمان ملل می خواست مانع از عرضه، فروش یا انتقال هر گونه مواد و تجهیزاتی به ایران شوند که ممکن است کاربرد نظامی داشته باشد. همچنین اعضا ملزم به توقیف دارایی 22 شرکت و فرد مرتبط با برنامه اتمی ایران شدند.
24 مارس 2007
1747
این قطعنامه اعضای سازمان ملل را از خرید جنگ افزارهای تهاجمی از ایران منع می کرد و از آنها می خواست برای فروش چنین تجهیزاتی به ایران "هوشیار و خویشتندار" باشند. همچنین از اعضا و موسسات مالی جهان خواسته شد از هر گونه تعهد مالی تازه با ایران، به جز برای موارد بشر دوستانه یا توسعه انسانی، پرهیز کنند. در این قطعنامه، اسامی 18 شرکت، فرد و بانک مرتبط با پرونده اتمی و برنامه موشکی ایران به فهرست سیاه اضافه شد.
3 مارس 2008
 
 
 
1803
این قطعنامه از اعضا می خواست هنگام ارائه ضمانت نامه، اعتبارنامه یا بیمه نامه برای شرکت های ایران هوشیار باشند. همچنین درخواست شد فعالیت کشورهای عضو سازمان ملل با بانکهای ایرانی فعال در خاکشان "داوطلبانه محدود شود."اما قطعنامه 1803 اعضا را مکلف می کرد همکاری خود با بانکهای ملی و صادرات را به دلیل آنچه تسهیل مالی برنامه اتمی و موشکی ایران و سازمان های تروریستی منطقه خوانده می شد، قطع کنند. این دو بانک این اتهام را رد کردند.به موجب این قطعنامه، 13 نفر و 12 شرکت ایرانی، مشمول توقیف دارایی و منع سفر شدند.دست آخر، این قطعنامه به اعضا اجازه می داد در صورت داشتن "دلیلی معقول" محموله های هوایی و دریایی را که مقصد یا مبدا آنها ایران بوده، بازرسی کنند.
29سپتامبر 2008
1835
این قطعنامه حاوی تحریم‌های اقتصادی یا سیاسی جدیدی علیه ایران نیست، با این حال از تهران خواسته است «فوراً و بی‌درنگ» مفاد قطعنامه‌های قبلی شورای امنیت که تعلیق غنی‌سازی در صدر آن‌ها قرار دارد را به اجرا بگذارد.
9 ژوئن 2010
1929
این قطعنامه ضمن تشدید مجازات های پیشین، از اعضا می خواست که مانع از انتقال فناوری موشکی به ایران شوند. همچنین فروش مواد و تجهیزات اتمی به جمهوری اسلامی ممنوع شد.مشخصا سپاه پاسداران و شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی هدف تحریمهای تازه قرار گرفتند.در نهایت این قطعنامه از اعضا می خواست اجازه ندهند شعب تازه بانکهای ایرانی در سرزمینشان دایر شود یا بانکها و موسسات مالی فعال در خاکشان با ایران معامله کنند.
البته پیش از این‌ها و در باره برنامه هسته ای ایران یک قطعنامه دیگر در تاریخ 23 دسامبر 2006 و با شماره 1696 به تصویب رسیده است اما آن قطعنامه یک قطعنامه توصیه‌ای بود و نه تحریمی.
آمریکا که خود نقش فعالی در تهیه و تصویب قطعنامه‌های ضد ایرانی شورای امنیت بازی می‌کند تا کنون تحریم‌های یک جانبه زیادی را علیه ایران به اجرا گذاشته است که سه سری از آن‌ها به بهانه پرونده هسته‌ای ایران بوده است.
تحریم‌های آمریکا
تاریخ
شرح
25 اکتبر 2007
سه بانک ملی، ملت و صادرات و سپاه پاسداران و وزارت دفاع ایران به دلیل "مشارکت در تکثیر جنگ افزارهای کشتار جمعی" تحریم شدند.
24 ژوئن 2010
شرکت هایی که طی یک سال بیش از پنج میلیون دلار فراورده نفتی پالایش شده در اختیار ایران می گذارند، مجازات می شوند. بعلاوه اگر شرکتهای خارجی با بانکهای ایران یا سپاه فعالیت تجاری کنند، عملا از دسترسی به نظام مالی آمریکا محروم خواهند شد.
ماه مه 2011
بانک صنعت و معدن، به خاطر انجام معاملات دو بانک تحریم شده ملت و هاندلزبنک (بانک مشترک ایران و اروپا)، در فهرست سیاه گذاشته شد. آمریکا همچنین تهدید به تحریم بانک مرکزی ایران کرده، ولی به دلیل مخالفت سایر کشورها، اجرای این تهدید فعلا بعید به نظر می رسد.
 
اتحادیه اروپا نیز همسو با شورای امنیت سازمان ملل و آمریکا تا کنون چندین سری تحریم‌ها را علیه ایران به اجرا گذاشته است.
تحریم‌های اتحادیه اروپا
تاریخ
شرح
19 آوریل 2007
همکاری با ایران برای صادرات و واردات تجهیزات غنی سازی اورانیوم و ساخت جنگ افزار هسته ای برای اعضا منع شد و شماری از افراد و شرکت های ایرانی دخیل در برنامه اتمی و موشکی جمهوری اسلامی  مشمول توقیف دارایی و منع سفر به اتحادیه اروپا شد.
نوامبر 2009
چند مقام ایرانی از جمله علی اکبر صالحی، رئیس وقت سازمان انرژی اتمی ایران، به دلیل فعالیتهای هسته ای از سفر به کشورهای عضو اتحادیه اروپا منع شدند. البته پس از انتصاب صالحی به مقام وزیر خارجه ایران، این ممنوعیت در فوریه 2011، در میان بعضی از انتقادها، لغو شد.
26 ژوئیه 2010
فرودگاه های اروپایی از پذیرش پروازهای باری که مقصد یا مبدا آنها ایران بوده، منع شدند.
12 اوت 2010
کشورهای اروپایی از سرمایه گذاری مشترک با طرف های ایرانی در صنایع نفت و گاز ایران منع شدند. همچنین اعضای اتحادیه اروپا نمی توانند خدمات بیمه در اختیار دولت ایران بگذارند. همچنین خرید و فروش، کارگزاری یا مساعدت در صدور اوراق قرضه دولت، بانک مرکزی یا بانکهای ایرانی برای موسسات مالی اتحادیه ممنوع شده است.همکاری با ایران برای واردات و صادرات تسلیحات و تجهیزات غنی سازی اورانیوم یا دارای کاربرد دوگانه نظامی و غیرنظامی همراه با فروش و انتقال تجهیزات و فناوری مخصوص پالایش نفت یا مایع کردن گاز طبیعی به جمهوری اسلامی نیز ممنوع اعلام شد.
23 مه 2011
دامنه تحریمهای اتمی ایران گسترش یافته و بیش از یکصد فرد یا شرکت از جمله کشتیرانی جمهوری اسلامی مشمول تحریمهای ضد برنامه اتمی ایران شدند.
29219
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 185535

برچسب‌ها

اخبار ویژه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =