ردپای سیمپسون‌ها بر روی تابوت ۳هزار ساله مصری!/ عکس

فرادید نوشت: گورستانی با قدمت بیش از ۳ هزار سال که به تازگی در شمال مصر کشف شده، حاوی تابوتی است که در قسمت داخلی آن نقاشی‌هایی متفاوت و جالب توجه به چشم می‌خورند.

یک قبرستان باستانی جدید با مقبره‌هایی بسیار غنی به همراه یک پاپیروس کامل در منطقه تونه‌الجبل در استان منیا در مصر علیا کشف شده است. هزاران اثر باستانی از این مقبره‌های کنده شده در دل سنگ کشف شده‌اند.

کتیبه‌های نوشته‌شده بر روی اشیای تدفینی و تابوت‌ها نشان می‌دهند که دفن‌شدگان از مقامات ارشد و کاهنان اعظم مصر علیا تحت فرمانروایی فراعنه پادشاهی جدید (حدود ۱۵۵۰ قبل از میلاد تا ۱۰۶۹ قبل از میلاد) هستند.

ردپای سیمسون‌ها بر روی تابوت ۳هزار ساله مصری!/ عکس

ظروف حاوی اندام‌های داخلی بدن مردگان

این سایت از سال ۲۰۱۷ به طور مداوم حفاری شده است و هیئت باستان شناسی مصر در تمام این مدت به دنبال گورستان پادشاهی جدید و پایتخت آن موسوم به «اَشمونین» بوده است. سرانجام در جدیدترین حفاری که در آگوست گذشته در بخش شمالی سایت آغاز شد، این قبرستان پدیدار شد.

این مقبره‌های مشترک صخره‌ای حاوی بقایای کاهنان اعظم «دیهوتی»، خدای ماه و نوشتار، و دیگر مقامات ارشد بود که با مجموعه‌ای عظیم از کالاها دفن شده بودند.

ردپای سیمسون‌ها بر روی تابوت ۳هزار ساله مصری!/ عکس

برخی پیشکش‌های تدفینی کشف شده در این گورستان

این قبرستان شامل ۱۶ مقبره با پنج تابوت آهکی انسان‌نما با متون هیروگلیف حکاکی شده و پنج تابوت چوبیِ بسیار سالم است که برخی از آن‌ها با نام و عنوان صاحبان آن‌ها تزئین شده است. در این کاوش همچنین مجموعه‌ای از حدود ۲۵۰۰۰ مجسمۀ ساخته شده از نوعی سفال آبی و سبز کشف شده است که اکثر آن‌ها با عناوین متوفیان حکاکی شده‌اند.

ردپای سیمسون‌ها بر روی تابوت ۳هزار ساله مصری!/ عکس

قسمت داخلی یکی از تابوت‌ها

دو تن از مقاماتی که در گورستان دفن شده بودند، دیهوتی مس، ناظر گاوهای نر معبد آمون، و زنی به نام نانی بودند که لقب «خوانندۀ دیهوتی» را داشت. دیگری تادی ایست، دختر ارت هارو، کاهن اعظم دیهوتی در اَشمونین بوده است.

ظروف مومیایی حاوی اعضای بدن تادی ایست در دو جعبه چوبی در کنار تابوت نقاشی شده و حکاکی شده او پیدا شد. قسمت داخلی درب تابوت او با تصاویری که نشان دهنده ساعات دوازده‌گانه است و یک شخصیت مرکزی که شباهت زیادی به شخصیت «مارج سیمپسون» در انیمیشن سیمپسون‌ها دارد نقاشی شده است. در داخل تابوت، بدن مومیایی شده تادی ایست یک ماسک طلاکاری شده و یک لباس مهره‌دار ظریف در وضعیتی کاملا سالم به تن دارد

۲۲۷۲۲۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1857026

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =