حدود 8 ماه از اجرای قانون جدید اخذ جریمه تخلفات رانندگی می گذرد. در این قانون به موارد بسیاری اشاره شده است که از فرهنگ نادرست رانندگی در ایران ناشی می شوذ.

اما مطابق جدول جدید نرخ جرایم رانندگی که در قالب 171 کد جریمه ابلاغ شد، تخلفات رانندگی دسته بندی شده است و با توجه به آنها جریمه اخذ می شود.

در جدول زیر نرخ جریمه های جدید آورده شده است:
 

نوع تخلف

میزان جریمه

رانندگی در حالت مستی و مصرف روانگردان‌ها و یا مواد افیونی در تمامی جاده‌های کشور

-200 هزار تومان جریمه

- گواهینامه راننده به مدت شش ماه ضبط و راننده به مراجع قضایی معرفی می‌شود.

حرکات نمایشی مانند دورزدن درجا و یا حرکت موتورسیکلت بر روی یک چرخ، تجاوز از سرعت مجاز (بیش از 50 کیلومتر در ساعت)، سبقت غیرمجاز در راههای دوطرفه، حرکت به صورت مارپیچ و حرکت با دنده‌عقب در آزادراهها و بزرگراهها در «کلانشهرها، مراکز استان‌ها، جاده‌های بین‌شهری و مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی»

-100هزار تومان جریمه

- انجام همزمان دو تخلف از تخلفات یاد شده به جز حرکت با دنده‌عقب در آزادراه‌ها و بزرگراه‌ها علاوه بر جریمه ، توقیف 72 ساعت خودرو را نیز به همراه دارد.

تجاوز از سرعت مجاز (بیش از 30 تا 50 کیلومتر در ساعت)، تجاوز به چپ از محور راه، عبور وسایل نقلیه از پیاده‌رو، دور زدن در محل ممنوع، استفاده از تلفن همراه و یا وسایط ارتباطی مشابه در حین رانندگی در سرعت بالای 60 کیلومتر

هر کدام 50 هزار تومان جریمه

تولید صدای ناهنجار یا نامتعارف از بوق‌های شیپوری و لوله اگزوز، سامانه صوتی یا بلندگوی نصب شده در وسایل نقلیه و امثال آن، سوار و پیاده کردن مسافر یا سرنشین در محل‌های غیرمجاز یا به نحوی که موجب اخلال در عبور و مرور شود

هر کدام 40 هزار تومان جریمه

استفاده از تلفن همراه و سایر وسایل ارتباطی مشابه در حین رانندگی در سرعت‌هایی کمتر از 60 کیلومتر در ساعت، توقف سایر وسایل نقلیه در ایستگاه وسایل نقلیه عمومی، راه ندادن به وسیله نقلیه پشت‌سر برای سبقت، همراه نداشتن گواهینامه رانندگی، بیرون آوردن دست یا هر یک از اعضای بدن از وسیله نقلیه در حال حرکت، بوق زدن در محل‌های ممنوع

هر کدام 30 هزار تومان جریمه

همراه نداشتن بیمه شخص ثالث، سوار کردن کودکان کمتر از 12 سال در صندلی جلو، توقف در محل ممنوع (پارک ممنوع)، حمل و در آغوش گرفتن حیوانات یا سرگرم شدن با آنها، همراه نداشتن کارت شناسایی وسیله نقلیه، ورود و تردد وسایل نقلیه غیرمجاز در معابر

هر کدام 20هزار تومان جریمه

عدم استفاده از تاکسیمتر و عدم توجه به اخطار و تذکر پلیس و همراه نداشتن گواهی یا برچسب معتبر معاینه فنی

10 هزار تومان جریمه

 

 

 

 

 

47232

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 185974

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۱
    1 11
    خیلی کمه. اونهایی که ماشین های آنچنانی دارند براشون رقمی نیست.
  • س ا ر ه DE ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۱
    8 0
    ایکاش یه جریمه ای هم واسه عابر های پیاده بود که بدون توجه به چراغ رد میشن، ترافیک درست میکنن و باعث تصادف میشن! وقتی هم که بهشون بزنی مقصر به حساب میای. هیچ طوری هم نمیشه ثابت کرد که اون عابر محترم مقصر بوده و باید صبر میکرد که چراغش سبز بشه!
  • بدون نام IR ۲۳:۴۴ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۱
    3 0
    چه شود
  • اصغر IR ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۳
    12 1
    اگر قرار بود برای تخلفات رانندگی جریمه با مبالغ بالا کارساز باشد این فرایند به وزارت اقتصاد ودارایی محول میشد نه به تعدادی افسر تحصیل کرده!! کمین کردن دوربین ها .برخوردهای ناشایست در مراجعین به اعمال جریمه های انچنانی .عدم ارائه مستندات محکمه پسند پلیس در ثبت جریمه ها با دوربین.آیا این دوربین ها هیچوقت خراب نیستند؟متولی این فرایند کدام فرایند را در بین مردم تبلیغ میکند؟قانون مداری؟ساکت من مبصرم!