ناسا سیگنال مرموزی از فضا دریافت کرد!

دیجیاتو نوشت: اخترشناسان مشغول بررسی پرتوهای گاما تلسکوپ فرمی بودند که با این سیگنال مرموز مواجه شدند.

اخترشناسان ناسا یک سیگنال مرموز پرتو گاما را کشف کردند که از خارج از کهکشان راه شیری می‌آید. آن‌ها درحالی‌که مشغول تحقیق درباره شکل‌گیری جهان بودند، این سیگنال را شناسایی کردند که منشأ آن هنوز مشخص نیست. این کشف یک معمای کیهانی کاملاً جدید برای اخترشناسان ایجاد کرده است.

براساس مقاله منتشرشده در The Astrophysical Journal Letters، دانشمندان درحال تجزیه‌وتحلیل داده‌های ۱۳ ساله تلسکوپ فضایی پرتو گامای فرمی (Fermi Gamma-ray) بودند که متوجه این سیگنال مرموز شدند.

این تلسکوپ قدرتمند می‌تواند پرتوهای گاما را تشخیص دهد؛ این پرتوها حاصل انفجارهای عظیمی از نور پرانرژی هستند که هزاران تا صدها میلیارد برابر از آنچه چشم ما می‌بیند، بزرگ‌ترند. این پرتوها اغلب هنگام انفجار ستاره‌ها یا انفجار هسته‌ای ایجاد می‌شوند. دانشمندان ناسا درواقع به‌دنبال چیز دیگری بودند که با این سیگنال عجیب مواجه شدند.

ناسا سیگنال مرموزی از فضا دریافت کرد!

سیگنال مرموزی که از خارج کهکشان ما می‌آید

«الکساندر کشلینسکی»، کیهان‌شناس دانشگاه مریلند و ناسا گفت: «این کشف سردرگم‌کننده است. ما سیگنالی بسیار قوی‌تر و در نقطه‌ای متفاوت از آسمان پیدا کردیم.» درواقع دانشمندان به‌دنبال یکی از قدیمی‌ترین ویژگی‌های پرتو گاما در اولین اتم‌های کیهان بودند؛ این پرتوها به نام پس‌زمینه مایکروویو کیهانی یا CMB شناخته می‌شوند.

CMB ساختار دوقطبی دارد که یک قطب آن گرم‌تر و شلوغ‌تر از دیگری است. اخترشناسان عموماً فکر می‌کنند حرکت منظومه شمسی ما این ساختار را ایجاد می‌کند. محققان سیگنالی را تشخیص دادند که از یک جهت مشابه می‌آمد و دارای برخی از پرانرژی‌ترین ذرات کیهانی بود.

یکی از محققان می‌گوید یک دوقطبی پرتو گاما پیدا کرده‌اند که اوج آن در آسمان جنوبی، دور از CMB قرار دارد و اندازه آن ۱۰ برابر بیشتر از چیزی است که انتظار داشته‌اند. آن‌ها فکر می‌کنند که این کشف می‌تواند با پرتو گامای کیهانی که توسط رصدخانه آرژانتین در سال ۲۰۱۷ مشاهده شد، مرتبط باشد.

اخترشناسان بر این باورند که این دو پدیده با توجه به ساختار مشابه، می‌توانند از یک منبع ناشناس سرچشمه بگیرند. آن‌ها امیدوارند که این منبع مرموز را پیدا کنند. کشف غیرمنتظره ناسا می‌تواند به اخترشناسان کمک کند که ایده‌های مربوط به نحوه ایجاد ساختارهای دوقطبی را تأیید کنند یا زیر سؤال ببرند.