امام جمعه بوشهر: مجلس خبرگان در کشف و تعیین و ارائه رهبریت نقش اساسی دارد/ ولایت در زمان حضور امامان معصومین آنان هستند

ایرنا نوشت: نماینده ولی فقیه در استان بوشهر گفت: کسانی که می‌گویند مردم پای انتخابات نیایند می خواهند مردم را از صحنه سیاست و نظام خارج کنند و مقابل مردم قرار گرفته‌اند و می خواهند مردم را از حق خود بازدارند و آن کسانی که می‌گویند در انتخابات شرکت کنند، مثل مقام معظم رهبری به دنبال تکریم، تعظیم، تجلیل و هدایت مردم هستند.

آیت الله غلامعلی صفایی بوشهری، امام جمعه بوشهر، نماینده ولی فقیه در استان بوشهر، در گفتگویی به بیان نکاتی درباره انتخابات مجلس خبرگان، حضور مردم در انتخابات و حمله سپاه به مقر جاسوسی موساد و تروریست‌های داعش پرداخته است. بخشی از گفتگوی وی را در ادامه می‌خوانید؛

*********************

جناب آقای صفایی بوشهری! جنابعالی در این دوره به جای بوشهر از تهران نامزد انتخابات خبرگان شدید. چرا تغییر حوزه دادید؟ جهت حضور در خبرگان و ثبت نام از تهران با افرادی مشورت کردید؟

با توجه به اینکه حضرت آیت الله حسینی بوشهری تمایل داشتند که از بوشهر در انتخابات ثبت نام کنند و بخاطر وحدت استان و مراعات اخلاق، احترام و جو صمیمیت در این عرصه، با اینکه خیلی ها تقاضا داشتند در آنجا کاندیدا شوم اما گفتم برای بنده مراعات اخلاق اجتماعی و حکومتی و وحدت ملی اصل است و احترام برای بنده از همه چیز در این عرصه مهم تر است. بزرگان در سطح ملی فرمودند حضور شما در مجلس خبرگان در شرایط کنونی بسیار لازم است و شما باید شرکت کنید و چون می‌فرمایید می‌خواهید مراعات اخلاق در این رابطه را داشته باشید و برای شما وحدت بسیار مهم ست در سطح ملی حتماً شرکت کنید. عرض کردم اگر ضرورت است، خود را سرباز نظام و خدمتگزار می‌دانم اما اگر ضرورت و تعین نیست اجازه دهید ما مشغول کار خود باشیم و آقایان هستند که حضور یابند، همه آقایان گفتند حضور شما لازم و نیاز است. بنده خیلی مشورت کردم که این تکلیف برای من ثابت شود. جامعه محترم مدرسین، بزرگان ایران و خیلی از عزیزانی که مشورت کردم این نکته را بیان کردند و اتفاق نظر داشتند که در انتخابات خبرگان از تهران حضور داشته باشم. من گفتم اگر این ضرورت و تعین را تشخیص می‌دهید و این مسئله در رابطه با تهران مناسب دیده می‌شود، من هم حرفی ندارم و ما سرباز نظام و در خدمت مقام معظم رهبری و مردم عزیز هستیم.

مجید انصاری: ردصلاحیت آقای علوی، وهن نظام بود /به رئیسی گفتم حتی یک ساعت را در مورد برجام از دست ندهید /اگر جریان اصلاحات مرده چرا از اسمش می‌ترسید؟

نوری قزلجه: فیلترینگ روی اعصاب مردم راه می‌رود /منتقدانِ سایبری روحانی در دولت رئیسی استخدام شده‌اند /قالیباف از قدرت طلبی بدش نمی‌آید

تایید صلاحیت بیش از ۵۰۰ کاندیدای دیگر توسط شورای نگهبان

اگر موافق هستید وارد ساختار و وظایف مجلس خبرگان شویم. در این بخش، درباره نقش و جایگاه مجلس خبرگان در نظام جمهوری اسلامی و اهمیت انتخابات پیش روی انتخابات مجلس خبرگان توضیحاتی بفرمایید؟

در هندسه نظام اسلامی یک ساختار خاصی است که رکن اساسی این هندسه امامت و ولایت است. در زمان حضور امامان معصومین آنان هستند و در زمان غیبت ولی فقیه است. نظام حکمرانی در فقه سیاسی اسلام یک منظومه ای است که کانون و مرکز این منظومه امامت و ولایت فقیه است. هرگاه جهان اسلام در این منظومه و بر مدار خود حرکت کرد، ما تمدن و پیشرفت و تعالی فرهنگی و علم، دانش، مردم داری را تجربه کردیم. هرگاه این منظومه دچار بحران در این عرصه شد، تمدن ها سقوط کرده و از بین رفته است. بنابراین نظام حکمرانی اسلام که الان متنعم به آن هستیم کانون اصلی آن امامت و ولایت است و مجلس خبرگان یک مجموعه‌ای از علما هستند که دارای قدرت تشخیص در عرصه انتخاب ولی فقیه هستند که در موقع ضرور و نیاز با هم اندیشی‌هایی که دارند و کارشناسی‌هایی که می کنند ولی فقیه را انتخاب می‌کنند، یعنی مهم ترین رکن این منظومه نظام را انتخاب و به تعبیری کشف و بیان می‌کنند.

نکته دیگری که در مجلس خبرگان بسیار مهم است نظارت بر راهبردهای اساسی حوزه ولایت و امامت و رهبری است که بسیار کار مهمی است و نکته سومی که باید خیلی برای آن تاکید شود حمایت ها از رهبری است. ما همیشه فکر می‌کنیم مجلس خبرگان دارای دو مسئولیت مهم است، یکی کشف و ارائه و انتخاب رهبری و دیگری نظارت بر مسائل کلان در این عرصه است. نکته سوم حمایت است. وقتی رهبری کشف و انتخاب شد و نظارت‌ها وجود داشت، آن حمایت ‌ها باید به عنوان رکن سوم محقق شود. فردی که رهبریت را به دوش گرفته است، این مسئلویت بزرگ را متحمل شده و باید به طور جدی حمایت شود و این همان ولایتمداری است که در متون فاخر دین بدان تاکید شده است که همگان، چه عموم جامعه و چه خواص جامعه باید ولایتمدار و به طور جدی از مقام رهبری در مقابل تهاجم‌های بیگانگان و مزدوران داخلی دفاع کنند و در عرصه داخلی نظام و فضای ملی کاملاً حمایت از اندیشه‌ها و هدایت‌ها و ارائه راهبردهای مقام معظم رهبری و ولایت و امامت باشند.

امام جمعه بوشهر: مجلس خبرگان در کشف و تعیین و ارائه رهبریت نقش اساسی دارد/ ولایت در زمان حضور امامان معصومین آنان هستند

سوالی که قابل طرح است اینکه، نظارت بر مقام رهبری به عنوان مسئولیت خطیر مجلس خبرگان با چه سازوکارهایی انجام می‌شود؟

این سازوکارهای آنها در آئین نامه مجلس خبرگان آمده و مقام معظم رهبری بسیار بر آن تاکید دارند و آن حمایت‌ها به صورت جدی باید صورت گیرد که الحمدالله این هم وجود دارد. هر چند باید درجه آن بالاتر برود و دارای یک برد و افق فوق العاده‌ای باشد. الان ایران اسلامی در شرایطی به سر می برد که در جغرافیای نظم نوین جهان نقش فوق العاده ای باید ایفا کند. نظم کنونی دوره گذار خود را طی می‌کند و در یک شرایط زمانی نزدیک وارد نظم نوین آینده جهان خواهیم شد. در نظم نوین آینده جهان، دو نکته مهم را استکبار در مهندسی خود بکار می گیرد. نخست تسلط بر مراکز قدرت برای چپاول تمامی ثروت جهان است که با دو شیوه مدیریت ادراکی از آن در سطح جامعه که حضرت آقا در تعبیر عمومی آن را به عنوان تهاجم نرم مطرح می‌کنند و دیگری به شکل نظامی و سخت است. ما باید در عرصه حمایت از رهبری تمام توان خود را بکار بگیریم چون رهبری است که در مرکز اقتدار و منظومه حکمرانی قرار داد. به همین خاطر مجلس خبرگان که در بررسی‌ها و کشف و تعیین و ارائه رهبریت نقش اساسی دارند و در سازکارهای نظارتی بر کلان امور حکمرانی یک نظارت جامعی دارند در عرصه حمایت هم باید به شکل ویژه این حمایت انجام شود. به همین خاطر نقش مجلس خبرگان در هر سه ضلع مثلث کار یعنی، تعیین، نظارت، حمایت باید فوق العاده قوی صورت گیرد و نیاز داریم مجلس خبرگان در این سه حوزه فعال تر و دقیق تر عمل کند.

در حال حاضر شاهد و ناظر آن هستیم برخی از فعالان سیاسی که در حوادث ۸۸ هم فعالیت می‌کردند، امروز با دلسری از صحنه انتخابات عبور می کنند و مدعی می شوند فضا برای حضور در صحنه مساعد نیست و به عبارتی از تحریم سخن می گویند، واکنش شما به این مواضع چیست؟

در تاریخ اسلام همواره بخش عظیمی از جامعه ما چه خواص و چه عوام از رهبری حمایت می‌کردند و منظومه حکمرانی به شکل منطقی خود حرکت می‌کرد. در زمان امیر مومنان علی ابن ابیطالب(ع) جبهه‌هایی علیه منظومه ولایت و امامت طراحی شد، از قاسطین، ناکسین، مارقین و ساکتین بودند. نظام ولایت را تحت فشار گذاشتند. بزرگانی همچون عمار، خزیمه، مالک اشتر، قیص بن سعد و غیره بودند که به عنوان ارکان حمایت از خط ولایت درخشیدند و مردم را به جریان ولایتمداری هدایت کردند اما آن جریاناتی که مثل ناکسین، پیمان شکن ها، مارقین، ساده لوحانی که فریب می‌خوردند، قاسطین و قدرت طلبانی که به هر قیمتی دنبال قدرت بودند، ساکتین که فقط حق‌گرایی را ترجیح می دادند. این چهار جبهه، نظام ولایت را تنها گذاشتند و هم تهدید کردند و به نحوی در نهایت تخریب کردند. ساحت مقدس امیرالمؤمنین در یک کلامی نکته مهمی به تاریخ بیان کرد که فرمودند: هر زمان خواستید آینده را تحلیل کنید نگاه به گذشته کنید و از گذشته تجربه و عبرت بگیرید. آینده هم همینطور خواهد بود.

قطعاً در هر دوره‌ای این جبهه‌ها ایجاد خواهد شد. این ما هستیم که باید موضع گیری درست داشته باشیم. نمونه ای آن فتنه ۸۸ بود، در آن ایام شما ملاحظه کردید چه شرایطی ایجاد کردند. اما تنها راه موفقیت کنار مقام معظم رهبری قرارگرفتن و در خط هدایت های ایشان قرار گرفتن است. ما در همان مقطع با طراحی بزرگ ایشان جهان استکبار را شکست دادیم، از این رو تنها راه تعالی نظام اسلامی حرکت در مدار ولایت و امامت است.

انتخابات یک وظیفه‌ای برای اقتدار ایرانِ انقلابی است و هم یک حقی است که مردم عزیز دارند. یعنی مردم عزیز ما حق تعیین سرنوشت خود را دارند و این در قانون اساسی است و اساساً اصل نظام اسلامی بر احقاق حق مردم است که یکی از آنها ایجاد شرایط برای تعیین سرنوشت و حق سرنوشت و دیگری مایه اقتدار در مقابل تهاجم‌های گوناگون دشمنان است، بنابراین یک وظیفه شرعی و ملی تلقی می‌شود و نشان از عقلانیت بالای سیاسی شخص دارد. بنابراین این حضور یک حضور بسیار پرمعناست. در انتخابات مجلس شورای اسلامی مردم حق دارند، سرنوشت در عرصه تصمیم سازی و تصمیم گیری و نظارت بر حوزه اجرا را داشته باشند. این حق را مردم با انتخابات بدست می آورند. همچنین حضور نمایندگان پربصیرت، کارآمد موجب ارتقای قدرت نظام می شود. همچنین دشمن می‌خواهد نظام ما را دچار چالش‌های جدی کند. یک حرکت حداقلی در انتخابات ایجاد کند که بر اساس آن برنامه‌های فوق العاده پیچیده اقتصادی، فرهنگی، اقتصادی، امنیتی و نظامی ایجاد کند.

حضور مردم هم مایه ارتقای قدرت نظام در عرصه‌های پیشرفت و عدالت خواهد شد و هم موجب دفاع در مقابل تهاجم های سخت و نرم دشمن است. هر کس، هر جناحی که مردم را در صحنه انتخابات ناامید کند، همسو با دشمنان انقلاب و ایران حرکت کرده و این یک حرکت بسیار خطرناکی است که موجب تضعیف نظام خواهد شد. همیشه مقام معظم رهبری و امام راحل (ره) بر مولفه مردم تاکید دارند و همواره سفارش می‌کردند، این درختی که بنا کردید از آن مردم است و حضور مردم این اقتدار را به این درخت خواهد داد و ثمره آن از آن مردم است. هر چه نگاه می کنیم می بینیم نظام اسلامی مردم را اساس قرار داده است و این در فقه سیاسی اسلام و در نظام حکمرانی اسلام یک اصل است، بنابراین کسانی که می‌گویند مردم پای انتخابات نیایند می خواهند مردم را از صحنه سیاست و نظام خارج کنند و مقابل مردم قرار گرفته‌اند و می خواهند مردم را از حق خود بازدارند و آن کسانی که می‌گویند در انتخابات شرکت کنند، مثل مقام معظم رهبری به دنبال تکریم، تعظیم، تجلیل و هدایت مردم هستند.

بامداد سه شنبه ۲۶ دی ماه، مقر جاسوسی موساد در شهر اربیل عراق و مقر تروریست‌های داعش در سوریه با استفاده از موشک‌های بالستیک منهدم کرد. این اقدام سپاه چه پیامی داشت؟

قطعاً جهان استکبار به سرکردگی آمریکا با مزدوری رژیم اشغالگر قدس و گروه های تروریستی آمریکا ساخته که در منطقه حضور دارند، به دنبال تضعیف نظام و در نهایت ایجاد بحران های فرامرزی و ملی برای ما هستند. یکی از سیاست‌های راهبردی صحیح اقتدار نظام که شهید بزرگوار شهید سلیمانی به خوبی آن را انجام دادند ایجاد خط مقاومت است، یعنی خط مقاومت را در مرز ایجاد نکنیم، خط مقاومت را بسیار فراتراز مرز قرار دهیم. این سیاست تا الان فوق العاده کارآمد بوده و حمله موشکی به ادلب و اربیل نشان از هوشمندی سیاسی و اقتدار دفاعی ایران دارد.

ما نباید بگذاریم که در کشورهای همسایه جاسوس‌ها، طراحان تخریب و ناامنی برای مردم شوند و همچنین نیروهای تروریست در منطقه برای آسیب رسانی فعالیت کنند. این حرکتی هوشمندانه و اقتدارآفرین و یک خط امن فرامرزی برای ایران اسلامی بود. ما از کشورهای همسایه خود توقع نداریم که در جغرافیای آنها گروه‌های تروریستی و گروه های جاسوسی قرار گیرند و مطمئن باشند اگر این کار را انجام دهند این عملیات تکرار خواهد شد و این نشان از اقتدار ایران دارد.

219215

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1863551

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =