خبرگزاری میراث فرهنگی نوشت:

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس، یکی از ضعف های سازمان میراث فرهنگی را «بکارگیری نیروهای غیر متخصص» عنوان کرد و گفت: موضوع میراث فرهنگی و گردشگری ظرفیت تبدیل به وزارت خانه را به دارد.

بیژن نوباوه عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی به انتقاد از عملکرد رییس سازمان میراث فرهنگی پرداخت و گفت: رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری هیچ تخصصی در این زمینه ندارد. ایشان پیشتر مدیر روابط عمومی یکی از بخش های رادیو و تلویزیون بوده اند. باید این سوال را مطرح کرد که ایشان چه تخصصی داشت که وارد این حوزه شد؟ در کشورهای مختلف نگاه جدی تری به میراث فرهنگی و گردشگری وجود دارد. ایران دارای میراث فرهنگی و ثروت های ملی بسیار زیادی است و باید این نگاه در کشور ما بسیار عمیق تر از کشورهای دیگر باشد، متاسفانه نگاه به موضوع میراث فرهنگی در ایران جدی نیست.

ساز و کار مدیریتی سازمان منطقی نیست
این عضو کمیسیون فرهنگی ساز و کار مدیریتی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری را منطقی و همسو با نیازها ندانست و گفت: توقع می رفت بعد از انقلاب ما نگاه جدی تری به این حوزه داشته باشیم، اما این اتفاق نیافتاد. به خصوص در زمینه به کارگیری نیروهای متخصص ما ضعف های بسیاری داریم. به طور مثال یک خانمی رییس موزه ملی بود که هیچ ارتباطی با این حوزه نداشت و مدرک تحصیلی اش هم در این زمینه نبود. مشاهده کردیم که ایشان واقعاً در این زمینه تخصصی نداشتند. همچنین رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری هیچ تخصصی در این زمینه ندارد. ایشان پیشتر مدیر روابط عمومی یکی از بخش های رادیو و تلویزیون بوده اند. باید این سوال را مطرح کرد که ایشان چه تخصصی داشت که وارد این حوزه شد؟

نوباوه «نگاه غیر متخصصانه به مسائل مدیریتی در میراث فرهنگی و گردشگری» را عامل آسیب های بسیار جدی در این حوزه دانست و توضیح داد: ما بارها شاهد گزارش از ضعف های میراث فرهنگی بوده ایم. ادامه این روند مدیریت و تصمیم گیری قطعاً وضعیت میراث فرهنگی و گردشگری را وخیم تر خواهد کرد. این درحالی است وضعیت که بسیاری از موضوعات مانند سرقت‌ها و خروج اشیاء تاریخی از کشور هنوز به طور کامل مشخص نشده است.

عملکرد میراث فرهنگی صد در صد نا موفق است
وی در ادامه گفت: با نگاهی به وضعیت میراث فرهنگی و گردشگری می توان فهمید که این سازمان عملکرد صد در صد نا موفقی داشته است. این که آیا با تغییر مدیریت و تحول در سیستم اداره سازمان بتوان اصلاحاتی را انجام داد، بارقه امید است و می توان روی آن فکر کرد. ولی من اساساً فکر می کنم در مرحله اول باید به بحث های فرهنگ سازی در این زمینه بپردازیم و مردم را همراه کنیم.

عضو کمیسیون فرهنگی درباره احتمال مطرح شدن تبدیل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به وزارت خانه، گفت: در آینده اگر طرحی مبنی بر مسئولیت پذیرتر شدن سازمان میراث فرهنگی و وزارت خانه شدن این سازمان مطرح شود، ما در کمیسیون فرهنگی درباره آن بحث و تبادل نظر خواهیم کرد. ما در مورد این که مسئولان میراث فرهنگی مسئولیت پذیر باشند و در مقابل نظام و مجلس پاسخگو باشند، نظرمان مثبت است.

45301

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 187313

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =