خبرگزاری میراث‌فرهنگی نوشت:

جمعه شب گذشته فرد یا افرادی ناشناس با ورود به محوطه حفاظت‌شده نقش برجسته‌های تنگ چوگان بخشی از نقش برجسته بهرام دوم را نابود کردند. این‌درحالی است که بومیان منطقه و انجمن دوستداران میراث‌فرهنگی کازرون علت این اتفاق را خصومت‌های شخصی برخی از اهالی با سازمان میراث فرهنگی عنوان کردند.

با اینکه تخریب بخشی از نقش برجسته بهرام دوم در تنگ چوگان در وهله اول سرقت نقش برجسته گرز بهرام را به‌میان می‌آورد اما مسئله‌ای که قطع به یقین است خصومت‌های شخصی برخی از اهالی کازرون با سازمان میراث‌فرهنگی قلمداد شده است ممانعت‌هایی از سوی این سازمان که بر سر راه فعالیت‌های توسعه‌ای صورت گرفته عمده‌ترین انگیزه برای این تخریب فاحش به‌شمار می‌رود.

محسن عباسپور عضو انجمن هم‌اندیشان جوان کازرون در اینباره گفت: از آنجایی‌که مجموعه 200 هکتاری بیشاپور و نقوش برجسته تنگه چوگان از هیچگونه حفاظت و حراستی برخوردار نیست احتمال ادامه این تخریب‌ها جدی است چراکه یک ماه پیش هم انفجاری در غار بیشاپور رخ داد که هیچگونه پیگیری انجام داده نشد.

به‌گفته وی، در مجموعه تنگه چوگان 6 نقش برجسته وجود دارد که 2 نقش برجسته سمت راست تنگه قرار گرفته که وسایل نقلیه و اتومبیل از فاصله 5 متری آن‌ها عبور می کند و بیش از 70 درصد آسیب دیده‌اند. اما 4 نقش برجسته سمت چب تنگه هستند که نقش برجسته بهرام دوم شامل آنها می‌شود از حفاظتی نسبی و فنس‌کشی ساده برخوردار است یک نگهبان بیشتر ندارد.

عباسپور معتقد است، این مجموعه 200 هکتاری با یک نگهبان فاقد یک دوربین مدار بسته است و هرگونه تخریبی با توجه به خصومت‌هایی که بین اهالی با سازمان میراث‌فرهنگی وجود دارد قطعی است.

این‌درحالی است که باتوجه به بحث حفاظتی موجود نمی توان انتظار حفظ 6 گنجینه تاریخی منحصر به فرد را داشت. ضمن اینکه در سالهای گذشته انجمن‌ها با مشاهده این تهدیدها مرتب به سازمان میراث‌فرهنگی هشدار داده شده بود اما نه‌تنها اقدامی صورت نگرفت بلکه با واکنش‌های منفی از سوی این سازمان مواجه شده‌ایم.

در تنگ چوگان شهر کازرون شش نقش برجسته ساسانی وجود دارد که در سال 1310 با قدمت ساسانی و به شماره 24 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده اند. بسیاری این شش نقش برجسته را همپای نقش های ساسانی در بیستون و جزو زیباترین آثار تاریخی حکاکی شده بر سنگ در ایران می دانند، با این حال اما عدم محافظت و نگهداری نادرست از این آثار شگفت انگیز موجب آن شده است که هر روز بخشی از آنها به وسیله عوامل طبیعی و انسانی تخریب شود. هم اکنون بخشی از سنگ نگاره گرزی که در دست بهرام دوم پادشاه بزرگ ساسانیان وجود داشت توسط افرادی ناشناس با پتک تخریب شد.

45301

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 188885

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۸:۰۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۰
    13 1
    يعني طرف از سلسله ي چي بوده؟؟؟؟؟؟؟؟
  • حسین IR ۱۸:۳۴ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۰
    16 0
    وای بر ما! فقط همین رو میتونم بگم!
  • بدون نام IR ۲۰:۱۲ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۰
    9 0
    به نظر من همشونو با دینامیت نابود کنیم بهتره !!! دیگه احتیاجی نیست کارای خیلی سخت مث نگهبان گذاشتن فنس گذاشتن رو انجام بدیم حیف نیست مسوولا وقتشونو روی این کارای پیش پا بزارن
  • بدون نام IR ۲۲:۵۵ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۰
    16 0
    لطفا تا زمانیکه دیوانه ها آزادند این آثار باستانی رو زندانی کنید. حالا غیر از غصه خوردن چه می توانیم بکنیم؟؟؟
  • بدون نام US ۰۷:۳۵ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۱
    17 0
    بهتر است همه اثار باستانی ایران را مثل خیلی های دیگه به موزه های خارجی بدهیم تا برای ما نگه داری کنند . تا دهه اینده برای دیدن تاریخ این کشور باید به فرانسه و انگلیس سفر کرد .
  • بدون نام IR ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۱
    1 0
    متاسفم برای افرادی که برای حل مشکل خود با میراث فرهنگی به هویت وافتخار یک ملت تیشه میزنند.ایا این توحش نیست.
  • بدون نام IR ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۱
    8 0
    مايه شرمساريست! مدتي پيش كه براي ديدن اين مجموعه به آنجا رفته بوديم يكدفعه پسري نوجوان از ميان جمعيت از حصار يك متري رد شد و به نقش برجسته ها آويزان شد تا عكس يادگاري بگيرد. نگهباني هم نبود تا مانع او شود. جالب است ازميان حدود 50 نفري هم كه آنجا بودند هيچكس اعتراض نكرد. آخر سر با فريادي بر سرش از او خواستم بيرون بيايد. خوب شد كتكم نزد. ميدانيد فرهنگ يك جامعه از جمع همين چيزهاي به ظاهر كوچك و كم اهميت تشكيل ميشود. براي خودمان متاسفم.
  • علی IR ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۱
    6 0
    وای بر مردمی که نمی دانند صاحب جه تاریخ درخشانی هستند.امیدوارم دادستان محترم شهر کازرون به عنوان مدعی العموم با این افرادی که مرتکب این جنایت شده و به میراث فرهنگی کشور ضربه جبران ناپذیری وارد نموده اند با قاطعیت برحورد نماید.امیدوارم که این موضوع شامل مرور زمان نشود.اهالی آن روستا باید بدانند که آن میراث متعلق به تمامی مردم ایران است و آنها به هیج عنوان حق ندارند به خاطر منافع و کینه های شخصی چنین اقدامات ضد ایرانی انجام دهند.شرم بر شما که شناسنامه ایرانی دارید وچنین اقداماتی را انجام می دهید.
  • بدون نام IR ۰۴:۵۱ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۳
    2 0
    خصومت با چی ؟ با فرهنگ ایران !!!!!!!!! یا با تاریخ ایران !
  • قانون IR ۰۴:۵۲ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۳
    0 0
    خصومت از روی قوم گرایی ؟
  • داریوش IR ۲۲:۰۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۵
    2 0
    احتمالا این کار از سویی دیگر انجام شده و به دلیل مخالفت و دشمنی بعضی ها با فرهنگ و تمدن ایران و ایرانی است. خداوند تاریخ و تمدن این سرزمین را دور از دست مخالفین نگهدارد.