یکی از فعالیت‌های فرهنگستان زبان و ادب فارسی، معادل‌سازی برای واژه‌های بیگانه‌ای است که به زبان فارسی وارد می‌شوند.

 به گزارش روابط عمومی فرهنگستان زبان فارسی، برخی از واژه‌هایی که به تازگی از سوی فرهنگستان مصوب شده اند به این شرح‌ است: «ماساژ»: «ورزمان، ماساژ»؛ «مدیتیشن»: «خودآرامی و مدیتیشن»؛ «تانکر»: «مایع‌بر»؛ «بَنِر»: «بَرنوشته»؛ «آرشیو»: «آرشیو»؛ «اسطرلاب»: «اسطرلاب»؛ «پارانوییک»: «بدگمان»؛ «برودکَست»: «پخش»؛ «مونولوگ»: «تک‌گویی»، «کلیپ»: «تکه‌فیلم»، «اسلش»: «کج‌خط»؛ «کوتیشن مارک»: «گیومه»؛ «سایبرچت»: «رایاچت»؛ «سایبرلایف»: «رایاجهان»؛ «سابیراسپیس»: «رایاسپهر»؛ «سایبرنتیک»: «رایانیکی».
 

تعداد دیگری از واژه‌های مصوب فرهنگستان هم در ادامه می‌آید: «دیکالرینت»: «رنگ‌بر»؛ «دیکالریشن»: «رنگ‌بری»؛ «رفتینگ»: «رودگردی»؛ «باربکیو»: «سیخی کباب کردن»؛ «گریل»: «شبکه‌یی کباب کردن»؛ «سریال»: ‌«مجموعه»؛ «دموکریت»: «مردم‌باور»؛ «دموکراسی»: «مرم‌سالاری»؛ «فوبیا»: «هراس».

57244

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 188974

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۱
    48 0
    لطفا آقايان در فرهنگستان را توجيه بفرماييد كه كارشنان پيدا كردن كلمات معادل است و نه معني كردن كلمات! براي "باربكيو" قصه نوشته‌اند؟!!!
  • بدون نام IR ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۱
    62 3
    ممنون کلی خندیدیم......
  • فروتن IR ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۴
    39 1
    بهتر نبود به جای "رایاچت" از "رایاگپ استفاده شود؟ چت واژه انگلیسی نیست!؟!
  • کاظم IR ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۷
    14 0
    در واقع فرهنگستان نقش بسیار خوبی در مفرح کردن فضای جامعه دارد و بنظر حقیر هیچ دخل و تصرفی در وظایف و ترکیب اعضای آن لازم و جایز نیست....چه اشکال دارد که آقایان تلاش خودشان را میکنند و ما هم از نتیجه کار آنها لذت میبریم و لحظات شادی برای ما فراهم میشود .....تغییر محسوسی نیز در ادبیات و فرهنگ و کلمات مورد استفاده جامعه ایجاد نمیشود که مورد انتقاد یا تعریف و تمچید قرار بگیرد.....ممنون
  • بی نام IR ۰۶:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۸
    3 0
    داداش ممنون. اعصابمون خورد بود؛ اينو خونديم كلي خنديديم حالمون خوب شد. دمتون گرم. تا جك بعدي باي باي. تاريخ امروز: 19 (كج خط) 04 (كج خط) 1399 19/04/1392
  • *ایرانیزه* IR ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
    1 0
    دوستان غزیز تبلت و موبایل و کامپیوتر و لپ تاپ همه اش میشه رایانه هنوز متوجه نشده ایی وقتی دستگاهی کاری شبیه هم انجام بدهد در یک خانواده قرار می گیرند. مانند خانواده رایانه که شامل (تبلت و موبایل و کامپیوتر و لپ تاپ). یک گلایه داشتم از فرهنگستان چرا از افرادی مانند فریدون جنیدی و بهرام فره وشی و احسان بهرامی و... کمک نمی گیرند فردی ایرانی پرست آمده و واژگانی را که از تحقیق و پژوهش این افراد صورت گرفته را گرداآوری نموده و هنوز هم بروز آوری می کند و ریشه واژگان و معادل کلمات را درج می کند.