۲ نفر
۱۵ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۳
اسرائیل به دنبال گسترش جنگ است

یک استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه اصفهان گفت: صهیونیست‌ها به این جمع‌بندی رسیده‌اند که دایره جنگ را با درگیر کردن دیگر کشورها گسترش داده تا از این طریق بتوانند فشار را بر جبهه مقاومت گسترش دهند و از باتلاق غزه خارج شوند.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از ایسنا محمدعلی بصیری درباره حمله هوایی رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق که منجر به شهادت ۷ نفر از مستشاران نظامی کشورمان شد، اظهار کرد: حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در ادامه درگیری‌های گذشته این رژیم با ایران است و هر چند هر دو طرف در تلاش بوده‌اند که درگیری منطقه‌ای گسترش پیدا نکند، اما اسرائیل در اقدامی بی‌سابقه به یک مکان دیپلماتیک ایران حمله کرد و مسئولیت آن را نیز بر عهده گرفت.

وی افزود: معتقدم حمله اسرائیل این پیام را می‌دهد که قصد داریم با حزب‌الله و ایران به شکل گسترده‌تری وارد جنگ شویم. تحولات میدانی نشان می‌دهد که صهیونیست‌ها در رسیدن به اهداف خود در غزه که نابودی حماس و آزادی گروگان‌ها بود ناکام بوده‌اند و هزینه‌های سنگینی جنگ غزه به هر دو طرف تحمیل کرده است. به همین دلیل صهیونیست‌ها به این جمع‌بندی رسیده‌اند که دایره جنگ را گسترش دهند تا از این طریق بتوانند فشار را بر جبهه مقاومت گسترش دهند.

این استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه اصفهان، تصریح کرد: به نظر می‌رسد اقدام اسرائیل در هدف قرار دادن کنسولگری ایران فاز جدیدی در رویارویی دو جبهه باشد، اما اینکه پاسخ ایران به این حمله چگونه باشد مشخص نیست و باید منتظر روزهای آینده بود. مسائل منطقه از قبل پیچیده‌تر و خطرناک‌تر شده است که امیدواریم مدیریت بحران به شکلی باشد که هزینه‌های آن برای ایران زیاد نباشد.

بصیری گفت: در حقوق مشروع جنگ این بحث وجود دارد که کشور زیان دیده حق مقابله به مثل دارد، اما اینکه ایران چگونه این مقابله به مثل را انجام دهد که هزینه‌های جانبی آن اضافه نشود ملاحظات خاصی را می‌طلبد.

وی ادامه داد: در ۵ ماه گذشته نزدیک به ۶۰ نفر از فرماندهان ارشد و کلیدی حزب‌الله، حماس و ایران ترور شده‌اند. صهیونیست‌ها قصد گسترش جنگ را دارند تا دیگر کشورها را نیز درگیر کنند تا از این باتلاق که در غزه گرفتار آن شده‌اند بیرون بیایند. ادامه این وضع برای اسرائیل سخت است و به همین دلیل تغییر تاکتیک داده‌اند.

این استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه اصفهان، افزود: در بحث ملاحظات استراتژیک باید پاسخ ایران به گونه‌ای باشد که هزینه آن کمتر از نفع آن باشد. البته این پاسخ ممکن است دیر یا زود باشد، اما نباید احساسی باشد و سیاست‌گذاران باید مسیر عقلانی را طی کنند که تاکنون نیز این چنین بوده است. در شورای عالی امنیت ملی این ابعاد باید بررسی دقیق شود تا مبادا اقتصاد ایران ضربه ببیند و در کل بررسی شود که این پاسخ چه آورده‌ای برای کشور دارد. به روز قدس نزدیک می‌شویم که احتمالاً پرشورتر از گذشته در جهان این روز برگزار می‌شود.

بصیری با بیان اینکه هسته اصلی حماس حفظ شده است، خاطرنشان کرد: حماس هرچند تضعیف شده، اما هنوز دارد مقاومت می‌کند؛ مهم تفکر حماس است که حفظ شود و اسرائیل از همین تفکر مقاومت در هراس است و بر فرض که حماس هم نباشد گروه دیگری با همین تفکر شکل می‌گیرد. مهم این است که اسرائیل یک راه حل عادلانه در خصوص فلسطینی‌ها انتخاب کند تا گروه‌های مقاومت مجاب شوند که تنها مسیر مبارزه با صهیونیست‌ها مسیر مسلحانه نیست که هنوز این راه از سوی اشغالگران انتخاب نشده است.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1890804

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • صالح IR ۱۳:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵
    0 0
    تحلیل های آب دوغ خیاری.. اسرائیل ظرفیت گسترش جنگ را ندارد .. استراتژی ترور فرماندهان ارشاد از سالیان قبل در دستور کار آنها بوده .. آنها همین الان از پاسخ ایران سراسیمه اند و میدانند گسترش جنگ به پایان عمر آنها تبدیل خواهد شد..