اردوغان در حال بلعیدن ارس/ نقشه خطرناک ترکیه علیه محیط زیست ایران

نتیجه پروژه های آبی روی ارس، به این معناست که پس از ساخت تمامی سدهای برنامه‌ریزی‌شده و در دست احداث، ترکیه قادر خواهد بود ۳ میلیارد و ۷۴۳ میلیون مترمکعب آب را در این حوضه آبریز فرامرزی مهار کند.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از روزنامه خراسان، به تعبیر احمد کاظمی، استاد دانشگاه و کارشناس حوزه حقوق بین الملل، پروژه های آبی ترکیه با عناوین «داپ» و «گاپ» که با سدسازی روی حوزه های دجله و فرات و ارس احداث شده یا در حال ساخت هستند، نوعی تروریسم آبی و شبیه حمله عثمانی علیه ایران است. در همین زمینه حالا یک مطالعه جدید، نشان می دهد که این کشور قصد دارد تا با تکمیل پروژه داپ، ۸۳ درصد پتانسیل رودخانه ارس را مهار کند. این پژوهش را دکتر حجت میان آبادی، پژوهشگر مطرح حوزه دیپلماسی انجام داده و در آن تصریح کرده که «کشور ترکیه تا قبل از سال ۲۰۰۰ میلادی، تنها چهار سد با مجموع ظرفیت ۶۲۱‍ میلیون مترمکعب در حوضه رودخانه ارس به بهره‌برداری رسانده بود اما طی دو دهه بعد، یعنی تا سال ۲۰۲۰ با ساخت پنج سد دیگر با مجموع ظرفیت ۸۴۶ میلیون مترمکعب، قادر به مهار یک میلیارد و ۴۶۸ میلیون مترمکعب از آب رودخانه ارس شده است.»   

حمله به منافع همسایگان با گاپ و داپ 

 ترکیه که اقدامات آبی اش، بارها مورد انتقاد برخی کشورهای همسایه از جمله ایران قرار گرفته در سال های گذشته، پروژه گاپ را اجرا کرد. گاپ ،طرحی عمرانی است که بر پایه آن دولت ترکیه در نظر دارد مجموعه‌ای از سد و نیروگاه برقابی را بر بخش بالایی رودخانه‌های دجله و فرات که از کوه‌های آناتولی مرکزی سرچشمه می‌گیرند و از جنوب شرقی آن کشور به سوی سوریه و عراق روان می‌شوند، بسازد. در این طرح، ۱۴ سد روی فرات، ۸ سد بر دجله و سرجمع ۱۹ نیروگاه برقابی در حال احداث است. با این پروژه ها فقط در بخش دجله، از ورود ۵۶ درصد منابع آب دجله به خاک عراق جلوگیری می‌کند و تبعات زیست‌محیطی و تنش‌آفرینی میان کشورهای ترکیه، عراق و ایران ایجاد خواهد کرد. این کشور همچنین در پروژه «داپ» احداث چند سد را نیز روی رودخانه ارس در شمال غرب ایران تدارک دیده و کلید زده است. ترکیه تا قبل از سال ۲۰۰۰ میلادی، تنها چهار سد با مجموع ظرفیت ۶۲۱‍ میلیون مترمکعب در حوضه رودخانه ارس به بهره‌برداری رسانده بود اما طی دو دهه بعد، یعنی تا سال ۲۰۲۰ با ساخت پنج سد دیگر با مجموع ظرفیت ۸۴۶ میلیون مترمکعب، قادر به مهار یک میلیارد و ۴۶۸ میلیون مترمکعب از آب رودخانه ارس شده است. مقامات ترکیه به همین میزان بسنده نکرده‌ و از سال ۲۰۱۴ احداث هفت سد دیگر در حوضه ارس را هم آغاز کرده‌اند. این سدها در مجموع، ظرفیتی معادل یک میلیارد و ۸۷۴ میلیون مترمکعب دارند. علاوه‌بر این هفت سد، برنامه‌ریزی برای هفت سد دیگر نیز در دستور کار مقامات ترکیه قرار گرفته که برابر اطلاعات منتشرشده، مجموع ظرفیت آن ها ۴۰۱ میلیون مترمکعب است.

 دست اندازی ۸۳ درصدی در ارس

 نتیجه پروژه های آبی روی ارس، به این معناست که پس از ساخت تمامی سدهای برنامه‌ریزی‌شده و در دست احداث، ترکیه قادر خواهد بود ۳ میلیارد و ۷۴۳ میلیون مترمکعب آب را در این حوضه آبریز فرامرزی مهار کند. این درحالی‌ است که برابر اطلاعات DSI، میانگین پتانسیل حوضه رودخانه ارس در کشور ترکیه برابر با ۴ میلیارد و ۴۷۳ میلیون مترمکعب است. پژوهش دکتر میان آبادی و همکارانش از این حجم آب دزدی، نتیجه می گیرد که «ترکیه برنامه‌ریزی کرده که بیش از ۸۳ درصد پتانسیل حوضه آبریز ارس را در خاک خود کنترل و مهار کند؛ موضوعی که تاثیری عمیق بر پایین‌دست رودخانه خواهد گذاشت.»   

سیاست آبی به سبک  ترکیه

 ترکیه در مسیر توجیه این اقدامات آبی- تهاجمی خود، یک مسیر هوشمندانه رسانه ای را در داخل و در عرصه بین الملل در قالب دو «ادعا» دنبال کرده و می کند: ۱-ترکیه دارای مشکلات، کمبودها و تنش آب است. ۲- اقدامات و سازه های آبی ترکیه تهدیدی برای کشورهای پایین دست نیست. ترکیه در غیبت دیپلماسی لازم و موثر کشورهای همسایه خود، برای تبیین این دو ادعا و ایجاد بازی رسانه ای ائتلافات آبی متشکل از مقامات دولتی، متخصصان آب و رسانه ها ایجاد کرده است تا در سطح بین‌الملل روایت‌های مشابهی از بازیگران ائتلاف بیان شود تا برای همگان یقین شود که آب ابزار دستیابی به اهداف سیاسی ترکیه نیست و شواهد نشان می‌دهد که این کشور با استفاده از ابزارهای نوین دیپلماسی، در این مورد تا حد زیادی موفق بوده است.

 تاثیر این دست اندازی آبی بر ایران

 پژوهشگران هشدار می‌دهند که اقدامات ترکیه در حوضه آبریز فرامرزی ارس بر کمیت و کیفیت آب این رودخانه تاثیر سوء دارد. آن ها می‌گویند تغییر کمیت و کیفیت جریان ورودی از رودخانه ارس به ایران می‌تواند «منطقه آزاد تجاری ماکو» و «منطقه آزاد ارس» را که نقش مهمی در اقتصاد کشور دارند، متضرر کند. همچنین «دشت مغان» که درصد قابل توجهی از امنیت غذایی ایران را تامین می‌کند، تحت تاثیر قرار می‌گیرد.   چه زمانی گریبان ایران را می گیرد ما برای یافتن این پرسش که تبعات منفی آب قاپی ترکیه از ارس چه زمانی گریبان ایران را می گیرد، با دکتر حجت میان آبادی پژوهشگر دیپلماسی آب گفت وگو کردیم. میان آبادی گفت: برای یافتن این پاسخ، طبیعتا نیازمند مطالعه و بررسی هستیم در همین زمینه ما پژوهشی را از دو سال قبل آغاز کردیم که امیدوارم در ۳ ماه آینده به پایان برسد. ما در این پژوهش درصدد پاسخ به همین دغدغه ها با اعداد و ارقام دقیق هستیم. در عین حال وزارت نیرو درباره ارس باید پاسخگو باشد که اقدامات و سیاستش در مواجهه با این مسئله چیست.                

 ترکیه در زمینه های آبی تمایلی به همکاری با ایران ندارد  

بررسی موضوع از منظر حقوق بین الملل نیز دارای اهمیت است که در این بخش، ما با دکتر احمد کاظمی، استاد دانشگاه و کارشناس حوزه حقوق بین الملل همکلام شدیم. دکتر کاظمی گفت: تفاوت پروژه سدسازی های ترکیه روی رودخانه ارس که با عنوان «داپ» شناخته می شود، با سایر پروژه ها همچون «گاپ» این است که ترکیه داپ را به صورت محرمانه و بدون انتشار اطلاعات انجام می دهد. دلیل این امر هم این است که آنکارا به خوبی می داند که رودخانه ارس، بستری مشترک و بین المللی است و هرگونه بهره برداری آن ها به عنوان کشور بالادست رودخانه باید بر اساس قوانین لازم الاجرای حقوق بین الملل باشد.کاظمی ادامه داد: ارس رودخانه ای است که علاوه بر ترکیه، ایران، آذربایجان، ارمنستان ونخجوان از آن منتفع می شوند اما سیاست های آبی ترکیه در سال های گذشته عمدتا بر نقض قواعد بین الملل پایه گذاری شده است. این در حالی است که قوانین بین الملل تاکید دارد که کشورهای بالادست در استفاده از منابع آبی مشترک باید ۳ اصل؛ استفاده معقول و منصفانه از منابع، استفاده غیرزیانبار از منابع و اصل اطلاع رسانی و همکاری های بین المللی را مورد توجه قرار دهند. اما به نظر می رسد، ترکیه با ساخت سدهایی با ظرفیت بیشتر از منابع رودخانه ارس همچون کارکورت به نوعی در حال نقض قواعد حقوق بین الملل است. این مسئله از منظر حقوق بشر زیست محیطی و هم از سایر موضوعات حقوق بین الملل قابل ارزیابی است. این کارشناس حوزه حقوق بین الملل ادامه داد: متاسفانه سیاست ترکیه در گفت وگوهای آبی درباره اقدامات آبی اش، از بین بردن وقت و خرید زمان بوده است. در واقع این کشور تمایلی به همکاری با ایران در این زمینه نشان نمی دهد و طبیعتا این سیاست، برخلاف حسن همجواری تلقی می شود، چراکه مسائل آبی با مسائل صلح همگرایی دارد و دارای ارتباط است. از دکتر کاظمی درباره واکنش سایر کشورهای همجوار ارس به این اقدامات ترکیه پرسیدیم که پاسخ داد: کشور آذربایجان به دلیل قرابت های قومیتی با ترکیه نسبت به این موضوع واکنش خاصی ندارد. ارمنستان نیز به دلیل درگیری هایی که در مناقشات قره باغ دارد و از سویی همچون ما بحران کم آبی ندارد، چندان به این مسئله ورود نمی کند. در عین حال، انتظار این است که این چالش در قالب یک مجمع منطقه ای مورد رسیدگی قرار گیرد تا روند احقاق حق صورت گیرد.   راهکار شکایت در مجامع بین المللی راهکار این کارشناس حقوق بین الملل این است که «ایران باید این موضوع را در قالب شکایت در مجامع بین المللی و همچنین در قالب مسائل حقوق بشر زیست محیطی در شورای حقوق بشر سازمان ملل مطرح و از ابزارهای دوجانبه و منطقه ای برای مجبور ساختن ترکیه به همکاری در زمینه ارس اقدام کند.»   اکنون حال دیپلماسی آبی چگونه است؟ از کاظمی درباره روند کنونی دیپلماسی آبی ایران می پرسم که پاسخ داد: دیپلماسی آبی با روی کارآمدن دولت سیزدهم تشدید شده و نمونه آن هم برگزاری نشست آبی ایران و ترکیه است. با وجود این که ترکیه در سال های قبل تلاش می کرد از حضور در این نشست ها خودداری کند. ولی طبیعتا این امر نیازمند اقدامات ترکیبی است یعنی ایران به موازات برگزاری نشست ها، راهکارهای حقوقی و سیاسی را هم باید در دستور کار خود قرار دهد.  

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1893476

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 36
  • نظرات در صف انتشار: 40
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسین SE ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۲
    50 10
    حالا همون حق آب رو از طالبان بگیرید ترکیه پیشکش.
    • IR ۲۲:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۲
      32 0
      این موارد و اینگونه اخبار را باید با دولتمردان مطرح کرده و راه حل بیابند آخه من شهروند ایرانی که کمترین حق خودم هم نمی تونم دریافت کنم چکاری از دستم برمیاد جز نگرانی و افسوس!!!!!!! اینا همه سازمان عریض و طویل آب، منابع طبیعی، وزارت نیرو و کوفت و زهرمار چه غلطی می کنند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • IR ۱۳:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۲
    53 31
    اگه بهتون بر نمی خوره پخشش کنید. دشمن ایران نه عربستان هست و نه اقلیم کردستان و نه امارات . دشمن اصلی کشور ما اردوغان و ترکیه هست‌. شک نکنید هیچ کس جز اردوغان به خاک ما چشم نداره.
  • IR ۱۳:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۲
    29 30
    اردوغان بفکر منافع ملتش هست و به همین دلیل مردم با اکثریت ازش حمایت میکنتد،
  • رضا IR ۱۴:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۲
    23 7
    راهش اینه که ایران در منطقه ورودی ارس به خاکش سدی بلندتر و بزرگتر بزنه تا اولا سد ترکیه را به زیر آب ببرد و دوماً زمینهای ترکیه را باتلاقی کند. آنوقت ترکیه خواهد فهمید یک من ماست چقدر کره خواهد داد!!!
  • علی IR ۱۴:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۲
    37 3
    جنگ آب با دیپلماسی سياسی و اقتصادی، توسل به حقوق بین‌الملل و شاید هم حمله به سدها و ویران کردن همه سدها و جنگ .تمام
  • امیر IR ۱۵:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۲
    28 12
    اردوغان کثیف میخواد شمال غرب ایران رانابودکند
  • جعفری IR ۱۵:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۲
    28 8
    احداث سد درنزدیکی خردجی رودخانه ها به کشور همسایه علتی جز خصومت ندارد،درضمن ترکیه علاقه ای به آبادانی دراین مناطق به علت کردنشین بودن آن ندارد وفقط درپی ایجاد محدودیت وتحمیل زیان برمنابع کشاورزی زیست محیطی کشور ما وباجگیری هست درطول تاریخ همه امکانات عمرانی درمناطق غیر کردنشین درترکیه اتفاق افتاده وهم اکنون هم ایجاد سد در راستای دشمنی با ماهست.
  • ایران IR ۱۵:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۲
    7 4
    خوابید این پروژه اززمان سیدمحمدخاتمی رئیس جمهوروقت مطرح بود.
  • NO ۱۵:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۲
    17 24
    چیزی با نامه ترکیه و اسرابایجان وجود خارجی ندارند. اینها دو تا واحد جغرافیایی جعلی با تاریخ و زبان جعلی هستند که به وسیله یهودیان خزری اداره میشند و برای نابودی کشورهای خاورمیانه و نسل کشی هر کسی که ضد یهودی هاست طراحی و ساخته شدند. ترکیه و اسرابایجان همون اسراییل هستند. برای همین هاست که ترکها به شدت ضد ارمنی و ایرانی هستند چون یهودیها به صورت تاریخی ضد ایرانی وارمنی بودند.
  • محمد IR ۱۶:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۲
    25 14
    لعنت بر عثمانی
  • رضا IR ۱۶:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۲
    19 1
    این از رود هیرمند این هم از ارس
  • یاسین IR ۱۶:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۲
    33 15
    عوضی تر از ترکیه و روسیه وچین و انگلیس وجود ندارد
  • IR ۱۶:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۲
    14 3
    تقصیر اونا نیست از بی عرضگی ماست
  • طبا IR ۱۷:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۲
    14 4
    به عوض اینکه طی سال‌های گذشته، بفکر دیپلماسی موثر در راستای تعامل با همسایگان از جمله ترکیه و افغانستان در خصوص آب‌های مرزی باشیم، چسبیدیم به فلان کشور و بیسار سازمان و ...... و الی ماشالله که مشکلاتشون تاکیداً ؛ هیچ ارتباطی با منافع ملی و سرزمینی ما نداشت و نتیجه اش شد؛ هدر رفت سرمایه های ملی و از دست دادن منابع حیاتی کشور و در صدر آنها، منابع آبی !!!! بی دلیل نبوده که اغلب خردمندان و سیاسیون کارکشته در سراسر جهان، تنش های آبی رو از جمله مهمترین و استراتژیک ترین عوامل در سرنوشت هر دولت و ملتی ارزیابی کرده اند و عدم دسترسی به منابع آب رو حتی خطرناکتر از بکارگیری هرگونه سلاح کشتار جمعی علیه هر ملتی دانسته اند !!! همین حالا قصد ترکیه از فرمانروایی بر ارس، امتیاز به جمهوری بادکوبه در بهره برداری از منابع آبی مشترک با ایران و در عین حال،کوتاه کردن دست مردم مظلوم و بی پناه ایران از منابع حیاتی و زندگی ساز رود ارس می باشد تا از این طریق سیاست پان ترکیسم رو در منطقه گسترش و ضمن باج خواهی، مقاصد شوم خود را به منصه ظهور برساند !!!
  • بازنشسته IR ۱۷:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۲
    11 3
    چی شد یعنی ما از طریق حقوق بین الملل هم نمیتونیم از حقمون دفاع کنیم؟
  • رضا کیانی IR ۱۷:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۲
    17 1
    خوب این مسئولان ما کی میخوان از خواب زمستانی بیدار شن ، عرضه برخورد با هیچکس رو نداریم چه امارات چه افغانستان چه ترکیه چه روسیه و ......
  • ناشناس US ۱۷:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۲
    24 1
    ایران هیچ دوست واقعی در منطقه ندارد
  • ایرانی IR ۱۷:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۲
    17 6
    کار آقای اردوغان از چند جنبه قابل برسی است 1_ سدسازی موجب بهم خوردن اکو سیستم منطقه می شود 2_ موجب اختلاف کشورهای پایین دستی با ترکیه می شود 3_سدهای ساخته شده بمب آبی هستند برای شهرهای پایین دستی درصورت وقوع زلزله یا جنگ ترکیه را ویران میکند وهر آسیبی که به کشو های در مسیر سد بزند کشور ترکیه باید پاسخگو باشد بنا براین مضرات آن از منافع آن بیشتر است از طرف دیگر مردم در مسیر رود ارس همه ترک زبان هستند بیشتر سیاست های آقای اردوغان را که سنگ مردم ترک را به سینه می زند بهتر می شناسند النهایه آقای اردوغان یک باغی الصالحات خبیث از خود بجا می گذارد که باعث خون خون ریزی وجنک وسلب آسایش مردم منطقه می شود
  • شهرام IR ۱۷:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۲
    16 10
    خواهشاً جلوی جاه طلبی های این مردک و بگیرید،الان مردم ما هم با اردوغان یکی شدن
  • حنیف IR ۱۷:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۲
    21 21
    قابل توجه بعضی وطن فروشان منافق که گول الهام خانم ونیم وجب اردخان راخورده وبا پرچم بیگانگان درورزشگاه حاضرمیشن وبه ناموس ومملکت خود خیانت میکنند مرگ بروطن فروش خائن
  • IR ۱۸:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۲
    20 5
    با اینکار استانهای اردبیل، اذربایجان شرقی و غربی به بیابان تبدیل خواهند شد. اقلیم منطقه عوض میشه و تاثیر مخرب خودش را روی زنجان و گیلان و کردستان هم خواهد گذاشت! ایران داره به مصر و عربستان تبدیل میشه!
  • ناشناس IR ۱۸:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۲
    13 5
    باسلام. ترکیه حقابه رودخانه ارس را با زدن چندین سد به نفع خود دارد استفادشو می‌برد. لذا ایران هم می‌تواند با حربه ی اهرم فشار صدور گاز به ترکیه این حربه را جبران کند. با تشکر نظر یک شهروند
  • IR ۱۸:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۲
    12 3
    ترکیه باید حقابه کشورهای همسایه رو محترم بداند وورعایت کند درغیر اینصورت یک زلزله بنیان برکن درانتظار انان هست ....
  • کرلک IR ۱۸:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۲
    14 3
    بله اینم نتیجه کوتاه آمدن منافع کشوردرمقابل ترکیه،افغانستان،پاکستان،آذربایجان،وسایردول همسایه هست ازداخل باملت خودت سرستیزجنگ داری ودرخارج هم هرکی هم عقیده شمانباشه میشن نوکرآمریکاوغرب گندزدین بدجورم گندزدین
  • فرشید IR ۱۸:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۲
    17 0
    ای اقتدار ما کی باید خرج بشه برا ملت
  • هم وطن DE ۱۹:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۲
    22 0
    در یک کلام مملکت دلسوز ندارد
  • IR ۱۹:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۲
    9 10
    سرچشمه آراز از خاکهای ترکیه شروع می شود.
  • امیر۹۱۵۱۱۵۵۸۰۰ IR ۲۰:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۲
    7 3
    هرچه سریعتر باید از طریق سازمان ملل اقدام کنیم وپیگیری درآینده برای ایران عزیز مشکلات فراوانی ایجاد خواهد کرد
  • بهرام IR ۲۱:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۲
    8 8
    خشک شدن دریاچه ارومیه هم لابد کار این اردوغان هست!!!!!
  • NL ۲۲:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۲
    4 7
    نگران نباشید ترکیه خودش را دچار دردسری خواهد کرد که در تاریخ خواهند نوشت درآینده ترکیه فروخواهد رفت
  • ابراهیم FR ۲۲:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۲
    6 3
    داخل ایران هم بر روی ارس ۳ تا سد زدن و البته بر روی رودهایی که به سمت ارس میریزن هم سدهای زیادی زدن. همین چند مدت پیش سد قیز قلعه سی بر روی کدام احداث و افتتاح شد؟؟؟
  • ناشناس IR ۲۲:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۲
    8 0
    وقتی نمی‌توانیم حق آبه خودمان راازافغانستان بگیریم که باعث خشکسالی وازبین رفتن کشاورزی ودامداری درجنوب شرق کشورشده درحالی که درداخل به ده میلیون مهاجرش ازکارومسکن وانرژی وحمل ونقل وآموزش وبهداشت ودیگرامکانات خدمات میدهددولت حالا چطوری ازترکیه که عضوناتو واروپا است وبابرنامه ریزی بلند مدت قصدخشک کردن شمال غرب کشوررادارد میخواهم ازمنافع ملی خوددفاع کنیم
  • ناشناس IR ۲۳:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۲
    5 0
    ایران همیشه ازهمسایگان خود ضربه خورده افغانستان که چندسال حق آبه ایران رانداد وآن رابه سمت دشت ها وبیابانها هدایت کرد وباعث خشکسالی درمرزهای شرقی کشور شدندولی حساب کنید ده میلیون نفرازجمعیتش که درداخل ایران است روزانه چندمیلیون لیتر آب چندمیلیون نان وچند میلیون لیترسوخت وگازوبرق مصرف می‌کنند حالا که ترکیه که یک کشوراروپایی پیشرفته با برنامه ریزی بلندمدت باعث خشک شدن رود ارس تاچندوقت دیگرمیشود که کاراز کارگذاشته وپشیمانی سودی ندارد
  • ناشناس IR ۲۳:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۲
    8 0
    دهه آینده جنگ آب است بی آبی مساوی است با خشکسالی ونابود کشاورزی ودامداری بیکاری ومهاجرت وحاشیه نشینی و ازبین رفتن صنایعی که نیاز به آب دارند ومشکلات اجتماعی وامنیتی
  • ناشناس IR ۲۳:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۲
    11 0
    هرموقع حق آبه خودرااز افغانستان بااقتدار گرفتیم ازترکیه واردوغان هم میگیریم