اسرائیل فهمیده است که چین و آمریکا مخالف توسعه جنگ این کشور با ایران هستند

حمله ایران به اسراییل، واکنشی بود که اسراییل تصورش را هم نمی‌کرد؛ یعنی باتوجه به حواشی مرتبط با حمله به پایگاه امریکایی عین‌الاسد و هماهنگی‌هایی که ظاهرا از قبل به ‌عمل آمده بود، شاید تصور این بود که اگر ایران هم بخواهد واکنشی نشان دهد از طریق اعضای محور مقاومت یا به‌صورت عملیات ایذایی اجرایی شود.

به گزارش خبرآنلاین، ولی ایران دست به یک اقدام گسترده نظامی از نظر تعداد پهپادها و موشک‌هایی که استفاده کرده، زد.

روزنامه اعتماد نوشت: نکته‌ جالب این است که ایران از همه ظرفیت‌های الکترونیکی خودش در استفاده از موشک‌های هایپرسونیک یا دیگر ادواتش استفاده نکرد. معنایش این است که ایران در واقع خودش را برای راند دوم هم آماده کرده به این معنا که اگر اسراییل دست به واکنش گسترده بزند، ایران سطح دیگری از عملیات نظامی علیه اسراییل را آغاز می‌کند.

اینکه آیا این می‌تواند منجر به آغاز جنگ گسترده شود تا بدین لحظه خیر. به جهت اینکه دولت‌های بزرگی مثل چین و آمریکا به هیچ وجه از گسترش تنش در منطقه استقبال نخواهند کرد. چین بخش عمده انرژی موردنیاز خود را از این منطقه تامین می‌کند و طبیعی است که گسترش جنگ به منافع شرکای استراتژیک خود ازجمله ایران، امارات و عربستان لطمات جدی وارد خواهد کرد.

امریکا هم در سال منتهی به انتخابات ریاست‌جمهوری به هیچ وجه علاقه‌مند به ایجاد یک بحران جدید نیست، در ضمن علی‌رغم اینکه می‌دانیم بایدن یکی از طرفداران جدی اسراییل بوده و هست و تمایلی جدی به صهیونیست‌ها دارد، اما از زمان ریاست باراک اوباما رابطه فردی مطلوبی با نتانیاهو ندارد.

در همین راستا باید گفت، زمانی که بایدن به عنوان رییس‌جمهور منتخب در انتخابات برنده شد، اسراییل برای خرابکاری در روند برجام و گفت‌وگوهای سازنده میان ایران و امریکا شهید فخری‌زاده را ترور کرد. با تکیه بر چنین سوابقی، نتانیاهو فارغ از لفاظی‌های شنبه شب دول اروپایی و امریکایی در حمایت از اسراییل به خوبی می‌داند که این گروه از بازیگران از تشدید بحران حمایت نخواهند کرد.

شاید تنها کشوری که به تداوم و افزایش بحران علاقه‌مند باشد، روسیه است. به این معنا که گسترش هرگونه تنشی در منطقه مساله‌ اوکراین را کاملا به حاشیه خواهد برد. عملیات حماس و درگیری‌های فلسطینی و اسراییلی تا این لحظه به دولت پوتین این فرصت را داده که اوکراین را از صدر اولویت‌های افکار عمومی جهان خارج کند و درواقع در آرامش برنامه‌های خودش را در آنجا به پیش ببرد، ولی نه دولت انگلستان و نه دولت فرانسه و نه دول اروپایی و نه اتحادیه اروپا و نه ایالات‌متحده و چین خواهان گسترش درگیری‌ها نیستند.

در پیام شنبه شب بایدن بر این نکته تاکید شد که کاخ سفید از اقدام علیه ایران خودداری خواهد کرد. به نظر من پیام‌هایی میان ایران و امریکا از طریق شرکای مورداعتمادشان رد و بدل شده که طرفین تلاش کنند اول عملیات را گسترش ندهند و از نظر ایران ضربه‌ای که اسراییل به ایران زده بود، با پاسخ ایران به پایان رسید. به نظر می‌رسد از حالا به بعد طرفین تلاش کنند محاسبات‌شان را مورد بازبینی قرار دهند.

23302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1895306

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =