ایسنا نوشت:

اداره گمرک روسیه در بیانیه‌ای مدعی شد که روز جمعه در فرودگاه مسکو محموله‌ ایزوتوپ سدیم ـ 22 یک مسافر که قصد سفر به تهران را داشته‌ ضبط کرده است.
خبرگزاری فرانسه از مسکو به نقل از گمرک روسیه گزارش داد: آزمایشات نشان می‌دهد که سدیم ـ 22 را فقط می‌توان در نتیجه کار یک رآکتور هسته‌ای به دست آورد.  گمرک روسیه افزود که علایم هشدار دهنده پس از آن که دستگاه‌ها تشعشعات 20 برابر شرایط عادی را نشان داد، به صدا در آمدند.
بر اساس گزارش آسوشیتدپرس، گمرک روسیه اعلام کرد که ماموران 18 قطعه فلز را در فرودگاه "شرمتیوو" مسکو پس از به صدا در آمدن هشداردهنده‌ها در چمدان یک مسافر کشف کردند. این قطعات حاوی سدیم ـ 22 است.
گمرک روسیه اعلام کرد که دادستان‌ها تحقیقات درباره این حادثه را آغاز کرده‌اند.
گفتنی است یک دادگاه استیناف در آمریکا رای داد که یک شرکت سازنده تجهیزات نظامی آمریکا باید 2.8 میلیون دلار با وجود ممنوعیت تجارت با ایران به این کشور پرداخت کند.
رویترز گزارش داد:‌ شرکت «کیوبیک دنفیس سینتم» از دادگاه استیناف آمریکا خواست حکم یک دیوان داوری بین‌المللی به نفع ایران در مشاجره بر سر یک قرارداد که به چند دهه قبل باز می‌گردد را نادیده بگیرد. اما دادگاه استیناف ضمن خودداری از این کار نفع آمریکا را در اجرای حکم داوری بین‌المللی دانست. دیموند فیشر ـ قاضی دادگاه ـ به نمایندگی از هیات متشکل از سه قاضی نوشت، استدلال "کیوبیک" ما را قانع نکرد.
چارز برد، وکیل این شرکت از اظهارنظر در این‌باره خودداری کرد و مینا الماسی ـ وکیل وزارت دفاع ایران ـ نیز برای اظهار نظر در دسترس نبود.
این مشاجره به سال 1977 و زمانی برمی‌گردد که وزارت دفاع ایران از این شرکت خواست یک سیستم ضد هوایی را به نیروی نظامی این کشور ارائه کند. این تجهیزات به دلیل انقلاب اسلامی ایران هرگز به تهران داده نشد و طرف‌ها توافق کردند این قرارداد ادامه نیابد و مسائل مالی را مدتی بعد حل کنند. این شرکت در نهایت تجهیزات را به کانادا فروخت. در سال 1991 ایران موضوع را به دیوان بین‌المللی داوری اتاق بین‌المللی بازرگانی برد و حکم دریافت 2.8 میلیون دلار به همراه سود و هزینه‌ها به نفع ایران صادر شد.
وقتی این شرکت از پرداخت این مبلغ خودداری کرد ایران موضوع را در دادگاه فدرال کالیفرنیا مطرح کرد. یک قاضی فدرال قابل اجرا بودن حکم را تایید کرد اما درخواست ایران برای دریافت سود و هزینه دادستانی را نپذیرفت. ایران و کیوبیک دنفیس هر دو درحوزه نهم درخواست استیناف دادند. این شرکت دفاعی استدلال کرد که حتی اگر بخواهد این مبلغ را پرداخت کند، به دلیل تحریم‌های آمریکا که هر گونه تبادلات با ایران را ممنوع می‌کند نمی‌تواند این کار را انجام دهد. دادگاه استیناف از آمریکا خواست که توضیحات و دستورالعملی را درباره این مساله ارائه دهد. دولت اعلام کرد که حتی اگر روابط آمریکا با ایران به شدت قاعده‌مند شده باشد، تحریم‌های موجود مانع از آن نمی‌شود که دادگاه یک حکم داوری بین‌المللی را اجرا کند.
/2929
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 189644

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۸:۲۷ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۵
    16 3
    به به خب جای دوری نرفته ، خاوری خودمون هم که رفته کانادا ، این پول رو هم بهش بدین ، این هم روی سه هزار میلیارد