این کتاب در چند فصل و عناوینی چون «نگاهی سریع به جمهوری اسلامی ایران، مطالعه تاریخ سیاسی ایران، نگاهی به حکام ایران، جامعه ایرانی از نزدیک و...» در سال 2009 منتشر شده است.

به گزارش خبرآنلاین، رییس کتابخانه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی، از انتشار کتابی جالب توجه درباره ایران با تمرکز بر دوران ریاست جمهوری دکتر احمدی نژاد، در قاهره و عرضه آن در نمایشگاه کتاب قطر خبر داد. بنابراین گزارش، رسول جعفریان در یادداشتی که در سایت کتابخانه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی منتشر شده، آورده است: «یکی از آخرین کتاب‌های‌ منتشره در قاهره درباره ایران کتابی است با نام «از شاه تا احمدی‌نژاد، ایران به کجا می‌رود؟[من الشاه الی نجاد، ایران الی أین]». توجه به مسائل ایران در کشورهای عربی به نسبت گذشته بیشتر شده است. بخشی از این توجه به مواضع دو سه ساله اول آقای احمدی نژاد بر می گشت که نسبت به مسائل فلسطین موضع می گرفتند. آن برخوردها سبب شد تا شهرتی برای وی در جهان عرب و همین طور ترکیه فراهم شود. البته در گیرودار بهار عربی آن مسأله تقریبا فراموش شده اما آثار کتابی و نوشتاری آن باقی مانده است. در این زمینه کتابهایی در نمایشگاه کتاب شارجه برای کتابخانه مجلس خریداری شد که شماری از آنها مربوط به ایران بود. جز یکی که از سال 1999 و یکی دیگر که از 2006 است بقیه از 2009 تا 2011 نوشته شده است. توجه داشتن به این آثار برای مراکز علمی در ایران طبعا باید مهم باشد.

 

کتاب «از شاه تا احمدی نژاد» [من الشاه الی نجاد، ایران الی أین] اثر یک نویسنده مصری با نام محمد صادق اسماعیل است که در سال 2009 در قاهره منتشر شده است.

کتاب یاد شده در چند فصل تنظیم شده است: «نگاهی سریع به جمهوری اسلامی ایران، مطالعه تاریخ سیاسی ایران، نگاهی به حکام ایران (شامل احمدی نژاد، خاتمی، هاشمی، امام، محمدرضا پهلوی، مصدق، رهبری، شمخانی، شریعتمداری)، نظام حکومت در ایران، مبانی ولایت فقیه، جامعه ایرانی از نزدیک، برنامه هسته ای ایران، سیاست خارجی ایران...»

 

وی در پایان یادداشتش به دیگر آثاری که در نمایشگاه شارجه درباره ایران ارائه شده، اشاره می کند و نام برخی را فهرست وار می نیوسد؛ از جمله: «ایران جمهوریة اسلامیه ام سلطنه خمینیه ؟‌ (مجموعه مقالات از محمد سعید عبدالمومن، محمد عباس ناجی، مدحت احمد حماد، مصطفی اللباد، وحید عبدالمجید، قاهره، 2009)، الطریق الی الحرب، الحرب المحتمله بین امریکا و اسرائیل ضد ایران و حلفاءها، فضل طلال عامری، قاهره، 2011، ایران و رقصة السطان، جمیل الذیابی، عبیکان، مدینه، 2011 (مروری بر مسائل ایران و عراق و فلسطین و ....)، ایران الخفیه، رای تقیه، ترجمه به عربی توسط ایهم الصباغ، مدینه، عبیکان، 2010، ما مدی قدرة ایران علی تطویر المواد الخاصة بالاسحلة النوویه و تقنیاتها، جوج لارج، مرکز الامارات للدراسات و البحوث الاسترتیجیه، 2008 و...»

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 190174

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =