اگر ماندن در دنیا کمال می‌بود، انبیاء و اولیاء عمر طولانی می‌داشتند و هرگز مشتاق آخرت نبودند، معلوم می‌شود ماندن چیز بسیاری خوبی است منتها نه این ماندن ظاهری.

به گزارش خبرآنلاین، چاپ سوم «الف» گزیده‌هایی از خوان حکمت و معرفت آیت الله عبدالله جوادی آملی منتشر شد. این کتاب که هفتاد و دومین عنوان از مجموعه «کتاب دانشجویی» است و از سوی انتشارات میراث اهل قلم منتشر شده، دربرگیرنده نکات نابی از درس اخلاق و تفسیر قرآن این مرجع تقلید است که در قالبی گزیده و موجز پیش روی مخاطبان قرار گرفته است.

 

در مقدمه این کتاب می‌خوانیم: «آنچه در این چند برگ تقدیم شده است؛ بریده‌هایی از تفسیر آیات وحی در لسان و بیان آیت الله جوادی آملی است که طی سالها در جلسات مختلف تفسیر وحی و نیز دروس اخلاق؛ به خامه شاگردان بر کاغذ سفید، جان بخشیده است.

 

در بخشی از کتاب با عنوان «راز جاودانگی» می خوانیم:

«همه ما می خواهیم بمانیم؛ هیچ کسی مرگ را دوست ندارد، همه می‌خواهیم ماندگار شویم منتها ماندن در دنیا کمال نیست زیرا یک سجنی است برای مؤمن (وسائل الشیعه/ج 61/ ص 71). و اگر ماندن در دنیا کمال می‌بود، انبیاء و اولیاء عمر طولانی می‌داشتند و هرگز مشتاق آخرت نبودند. معلوم می‌شود ماندن چیز بسیاری خوبی است منتها ماندن این نیست که انسان با جسد در دنیا بماند. اگر آثارش در دنیا باشد، تألیفاتی داشته باشد، برکاتی داشته باشد که خدای سبحان بپذیرد در نامه عملش ثبت کند «و نکتب ما قدّ موا و آثارهم» (یاسین/ 12). آنچه را که ایشان در زمان حیاتشان پیش فرستادند، آنها را یادداشت می‌کنیم. آنچه هم به عنوان آثارشان بعد از خودشان می‌رسد، آنها را هم می‌نویسیم.


اگر یک انسانی مظهر هوالباقی شد، می‌ماند. تا آثارش زنده است، می‌ماند. چه بهتر اینکه انسان یک کاری انجام بدهد که طول الدهر بماند. اما این که اهل بیت (ع) درباره بسیاری از مردان و زنان تحصیل کرده، فرمودند: منا اهل البیت- حالا درباره سلمان (س) این مشهور شده است وگرنه درباره بعضی از بانوان همین تعبیر آمده، ‌درباره بعضی از محدثان قم همینطور که ائمه (ع) می‌فرمودند: هو منا اهل البیت... به این خاطر است که مشخص شود این راهها باز است و اینطور نیست که مخصوص انبیاء و اولیاء باشد. اهل بیت(ع) الان هم زنده‌اند، قرآن الان هم زنده است. ما اگر خود را ارزان نفروشیم، ماندگار می‌شویم و می‌مانیم.»

 


 

بر اساس این گزارش، در بخش دیگری از این کتاب با عنوان «هنر کیمیاگری خدای سبحان» می خوانیم:

«ما با بار گناه و با بار خیال و وهم توان این پرواز را نداریم، باید شستشو کنیم؛ منتها شستشوی ملکوتی، گردگیری و غبارروبی و خانه تکانی ملکوتی...ما مشکل مان درگیری ها وجارو کرکردن ها و شستشوهای ملکی است که نتیجه‌اش نقل این آلودگی هاست. اگر کسی گردگیری می کند، این طورنیست که گرد این آئینه را از بین ببرد. گرد از صفحه آئینه زدوده می شود ولیکن به پارچه می چسبد یا در جارو کردن...این گرد ها ازبین نمی رود اما با کیمیاگری می شود که «محو و اثبات» کار ملکوتی ذات اقدس اله است و لیله القدر هم شب کیمیاگری و شب محو و اثبات است.

ما اگر می خواهیم گناهانمان را با توبه شستشو کنیم، مثل جاروکردن نیست که این آلودگی ها را از خود منتقل کنیم بجای دیگر. ما تبدیل می کنیم به محو و اثبات. این که ذات اقدس اله، سیئات را به حسنات تبدیل می کند کیمیاگری است دیگر! گیمیاگر یک مس را طلا می‌کند. اگر به تعبیر شیخ مشایخ ما مرحوم آیت الله اصفهانی که فرمود:

مفتقرا متاب رو از در او به هیچ سو/ زان که مس وجود را فضه او طلا کند
اگر خدمتگزار بی‌بی، خادمه بی بی، وجود مبارک فضه (س) این هنر کیمیاگری را دارد که مس را طلا کند، خود آنها چه خواهند کرد؟! بالاخره در کیمیاگری این نیست که این نقض را منتقل کند به جای دیگر. در کیمیاگری یبدل الله سیئاتهم حسنات ...(فرقان/آیه 70)»

 

شایان ذکر است این کتاب خواندنی در 72 صفحه و با قیمت 1200 تومان منتشر شده و مطالعه آن برای عموم مردم توصیه می شود. کتاب «الف» را می توان با سفارش تلفنی با شماره 33355577-021  تهیه کرد.

 

6060

 

 

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 190115

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =