میهمان کافه خبر می گوید: بعد از فروپاشی شوروی، ناتو و آمریکا متوجه شدند که باید به جای دشمن از بین رفته یعنی کمونیسم دشمن تازه ای بتراشند و از این رو پروژه اسلام هراسی را کلید زدند.

علی اکبر فرازی، سفیر سابق ایران در مجارستان و رومانی و سرپرست اسبق اداره کل همکاری های اقتصادی چندجانبه وزارت خارجه و میهمان کافه خبر در خصوص زمینه های پیدایش ناتو می گوید: ناتو محصول امنیتی دوران پس از جنگ دوم جهانی است که دنیای درگیر جنگ را به دو بلوک سرمایه داری به رهبری آمریکا و بلوک کمونیسم به رهبری شوروی سابق تقسیم کرده بود.
هدف آمریکا به عنوان پرچمدار آن، جلویگری از گسترش کمونیسم بود و سعی کرد اهداف و مأموریت ها ناتو را در این راستا تعریف کند. بعد از پایان جنگ سرد و سقوط شوروی، ناتو با بحران هویت روبرو شد و نیازمند بازتعریف عملکردهایش بود. این کارشناس اروپا می افزاید: از این رو هر یک از کشورها سعی دارند تا تعریف جدیدی از نقش خود در این ساختار ارائه دهد، بر همین اساس، اسلام هراسی جای کمونیسم را گرفت و حادثۀ 11 سپتامبر نیز به این امر کمک کرد. لشگرکشی به افغانستان نیز مصداق بارز بحران هویت ناتو و خروج از آن بود.
فرازی می افزاید: جدای از بحران هویت، هدف ناتو باز هم محدود کردن دامنۀ نفوذ شوروی و ورود به حوزۀ امنیتی چین بود. اما حضور در افغانستان نیز نتوانست همه اهداف ناتو را فراهم کند. این مسئله یعنی حضور آمریکا و ناتو در افغانستان حتی بر رأی مردم نیز تأثیر گذاشت. نمونۀ آن اسپانیا بود که بعد از اعلام خروج این کشور از افغانستان سوسیالیست ها رأی بالایی بدست آوردند. از این رو آمریکایی ها با این مسئله مواجه شدند که حضورشان در افغانستان هزینه های بسیاری برای آمریکا دارد و اگر هم درآمدی داشته باشد، باید آن را با متحدین خود تقسیم کند. 263 49
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 190389

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =