۰ نفر
۷ دی ۱۳۹۰ - ۱۲:۵۹

«مبانی سنتی هنر و زندگی» با ارائه آثاری مستند و شرح تولد و حیات این آثار در دوره​های مختلف تمدن غرب و شرق، شرح و تفسیری قابل تامل از رابطه هنر و فلسفه و سنت پیش روی مخاطب قرار می​دهد.

به گزارش خبرآنلاین، کتاب «مبانی سنتی هنر و زندگی» با زیر عنوان تاملی در کتاب «رقص شیوا»ی آناندا کوماراسوامی با شرح و ترجمه و تحقیق امیرحسین ذکرگو از سوی موسسه تالیف و ترجمه و نشر اثار هنری _متن _ منتشر شد.  این کتاب مستند و مرجع در زمینه هنر با پیشگفتاری در آداب میگساری آغاز می شود و در 15 فصل که با مقدمه ای از رومن رولان همراه است، نگاهی جامع در باب فلسفه زندگی سنتی و جایگاه هنر در جهانشناسی دینی ارائه داده است.

 

کتاب، درباره مبانی سنتی هنر و زندگی و دربردارنده طیف وسیعی از مفاهیمی است که به طور کلی، نگاهی جامع به فلسفه زندگی سنتی و جایگاه هنر در جهان‌شناسی دینی را عرضه می‌دارد. فصل اول به مقدمه بسار جذاب و خواندنی نویسنده شهیر، رومن رولان، بر این کتاب اختصاص دارد که در آن به طور دقیق و جدی به اهمیت کتاب و نگاه جامع و راهشگای کوماراسوامی اشاره می‌کند. مؤلف در چهارده فصل کتاب از زیبایی‌شناسی، استقلال زیبایی‌شناسی، مفاهیم اخلاقی در هنر، و جایگاه معنویت و هنر در زندگی از دیدگاه سنت‌گرایان سخن می‌گوید. همچنین به تشریح رابطه انسان با سنت، ارتباط او با مدرنیته، جایگاه مرد و زن و نیز جایگاه زن سنتی در مقابل زن مدرن و تفاوت این دو می‌پردازد.
 

در بخشی از کتاب و در خصوص یک تابلوی نقاشی شده با عنوان «مسیح در خانه والدینش» می خوانیم: مسیح در خانه والدینش اثر جان اورت میلایس (مورخ 1850) از هواداران جنبش اخوت پیش رافائلی است. اثر مذکور توسط چارلز دیکنز به باد انتقاد گرفته شد و به دلیل تصویر کردن عوامانه و غیر آیینی قدیسان خصوصا مسیح (ع) و مادرش مریم(ع) کفر آمیز خوانده شد.


اخوت پیش رافائلی جنبشی هنری بود که در سال 1848 توسط گروهی از نقاشان و شاعران انگلیسی آغاز گردید. این جنبش حرکتی معترضانه علیه تاثیرات سلطه گرانه آثار نقاشانی چون رافائل و میکل آنژ بود.
پیش رافائلی ها اعتقاد داشتند که ترکیب بندی و حرکات جسمانی تعریف شده در آثار رافائل به الگوهای سخت و قطعی بدل گشته و آثار پس- رافائلی را قالبی نموده است. پیش-رافائلی ها به شیوه نقاشی ایتالیایی قرن پانزدهم که در آن به جزئیات تصویر و استفاده از رنگ های تند و شفاف اهمیت داده می شد؛ گرایش داشتند. بعضی از پیش -رافائلی ها موضوعات مذهبی را خارج از عرف به تصویر می کشیدند و این امر مورد اعتراض عموم و انتقادات تند از سوی متفکران قرار می گرفت که یکی از این تابلو ها «مسیح در خانه والدینش» است.


 

کتاب خواندنی «مبانی سنتی هنر و زندگی» که مملو از تصاویر، اسناد و عکس هایی راجع به موضوعات 15 فصل کتاب است، از سوی فرهنگستان هنر در 412 صفحه و با قیمت 11هزار تومان منتشر شده است.

 

ساکنان پایتخت برای تهیه این کتاب کافیست با شماره 20- 88557016 سامانه اشتراک محصولات فرهنگی؛ سام تماس بگیرند و کتاب را در محل کار یا منزل _ بدون هزینه ارسال _ دریافت کنند. سایر هموطنان از سراسر کشور نیز می توانند با پرداخت هزینه پستی، این کتاب را از طریق همین سامانه سفارش بدهند.

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 191541

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =