روزنامه کیهان نوشت:

صدای آمریکا در تحلیلی، به «اهمیت تنگه هرمز برای اقتصاد جهانی» پرداخت و نوشت: این تنگه در باریک ترین نقطه 34 کیلومتر است که همین عرض باریک، شامل 3 کیلومتر عمق کافی برای کشتیرانی است.
این رسانه دولتی آمریکا همچنین با بیان اینکه روزانه دو میلیون بشکه نفت از طریق تنگه هرمز عبور می کند، خاطر نشان کرد: از راه های جایگزینی صدور نفت خلیج فارس صحبت می شود اما این خطوط جایگزین فعلا از حیّز انتفاع ساقط هستند. مارک تونر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از تهدید ایران درباره بستن تنگه هرمز انتقاد کرده است. اما ایران می تواند این تنگه را ببندد.
از سوی دیگر روزنامه انگلیسی تایمز تهدید ایران به بستن تنگه هرمز را جدی ارزیابی کرد و نوشت: چالش اصلی اقتصاد انگلیس در سال جدید میلادی بیش از پیش از آن که مربوط به حوزه یورو باشد، ریشه در تنگه هرمز دارد. یک سوم کل نفت تولیدی جهان از این تنگه واقع در خلیج فارس می گذرد. از این رو بستن تنگه می تواند اقتصاد جهان را خفه کند. نگرانی ناشی از این تهدید باعث افزایش چشمگیر بهای نفت در بازارهای جهانی شده است و برای اقتصاد ملتهب جهانی هیچ چیز، زیانبارتر از این نیست.
پیغام پانه​تا به اسرائیل: ایران می​تواند پاسخی پشیمان کننده بدهد
وزیر دفاع آمریکا با اظهارات خود درباره عواقب تلخ درگیری نظامی با ایران، مقامات اسرائیلی را بسیار عصبانی کرد.
یک پایگاه خبری معتبر آمریکایی با انتشار این خبر نوشت: «وقتی که لئون پانه تا وزیر دفاع اوایل همین ماه اظهار نظر کرد که حمله اسرائیل به تاسیسات هسته ای ایران می تواند «خاورمیانه را به درگیری و نزاعی بکشاند که از آن پشیمان خواهیم شد» اسرائیلی ها پشت صحنه بسیار عصبانی شدند. مایکل اورن، سفیر اسرائیل در واشنگتن، به طور رسمی اعتراض دیپلماتیک تسلیم دولت آمریکا کرد.
«دیلی بیست» این مطلب را در تحلیلی به قلم «الی لیک» ستون نویس ارشد امنیت ملی در نیوزویک منتشر کرد. «لیک» سردبیر «نیوریپابلیک» است و پیش از این با واشنگتن تایمز همکاری می کرد.
لیک در گزارش اخیر خود یادآور می شود: اظهارات به ظاهر معصومانه پانه تا در روز دوم دسامبر تازه ترین ماجرایی بود که در رابطه شکننده ای پدید آمد که دولت اوباما کوشش می کند با دولت بنیامین نتانیاهو داشته باشد.
پای بسیاری چیزها در میان است و بی اعتمادی اسرائیل به رئیس جمهور آمریکا هنوز عاملی است که گره بر گره ماجرا می افزاید. در سخنرانی موشه یعالون، وزیر امور راهبردی دولت نتانیاهو در شب کریسمس در بیت المقدس، این احساسات به صراحت بیان شده اند. او دراین سخنرانی از عبارات پانه تا استفاده کرد تا درباره تمایل آمریکا به دست زدن به اقدام نظامی علیه ایران ابراز تردید کند. یعالون در گفت وگو با آنلگو-لیکود، سازمانی در درون حزب لیکود نتانیاهو که پاسخگوی نیازهای انگلیسی زبان های بومی است، گفت که راهبرد غرب برای متوقف کردن حرکت ایران به سوی سلاح های هسته ای باید چهار مولفه داشته باشد که آخرین آنها توسل به حمله نظامی است.
براساس این گزارش، یعالون، در سخنرانی ای که نسخه ای ضبط شده از آن در اختیار دیلی بیست قرار گرفته است، گفت: «مولفه چهارم این راهبرد تلفیقی، حمله نظامی باورپذیر است. وقتی از رهبران غرب می شنویم که می گویند «این گزینه ای واقعی نیست و هزینه اقدام نظامی بسیار بالاست». نمی توانیم اقدام نظامی را باور کنیم
/29217
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 191831

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =