هفته نامه آسمان به گزارش خبرنگار اعزامی به نشست اخیر اوپک(رضا زندی)، گفتگویی را با رستم قاسمی، وزیر نفت منتشر کرده است که بخش های مهم آن را می خوانید:

* از زمانی که بنده به نفت آمده‌ام فکر نمی‌کنم قرارگاه خاتم‌الانبیاء، پروژه‌ای گرفته باشد. از زمانی که به نفت آمده‌ام اصلا هیچ پروژه‌ای را قرارگاه نگرفته است. اگر کسی می‌تواند بگوید که در زمان مسوولیت من تاکنون قرارگاه پروژه‌ای گرفته است بگوید.
 
*معنی حرف من این نبود که ما به قرارگاه کار نمی‌دهیم.
 
*پروژه ساخت خط لوله اتیلن، تنها پروژه‌ای بود که در دوره وزارت بنده با قرارگاه خاتم به امضا رسید. البته تفاهمنامه آن پروژه هم یکسال پیش امضا شده و کارش هم شاید چهار ماه پیش از آن شروع شده بود.
 
*سیاستی که ما به کار گرفته‌ایم برای این است که موسسات مالی و اعتباری که پولشان را می‌خواهند به تجارت و برج‌سازی و غیره ببرند به سمت سرمایه‌گذاری در نفت هدایت کنیم.
*به پیمانکارانی که قراردادهای اخیر بیع متقابل را امضا کرده‌اند نفت خام نمی‌دهیم. چون قراردادها مثل بیع متقابل خارجی است. منتها برای ایرانی‌ها جذاب‌تر شده است.
 
*اصل اینکار که فازهای جدید پارس جنوبی شروع شد، تصمیم واقعا شجاعانه دولت بود. اینکه بیایند و این تعداد فاز را با هم شروع کنند شجاعانه بود.
البته هم شجاعانه بود هم درست بود. حالا به نظر من اینکه این فازها 35 ماهه یا 45 ماهه تمام شود خیلی موضوع جدی‌ای نیست.
 
*هیچ‌کدام از فازهایی که قبلا در دست ایتالیایی‌ها و هیوندایی‌ هم بوده، در بخش پالایشگاهی، چنین پیشرفتی نداشته است. باید عرض کنم که ما در خط لوله انتقال گاز، حتما به زمان 35ماهه می‌رسیم. در بخش پالایشگاهی، در برخی فازها حتما زمانبندی 35ماهه می‌رویم. من امیدوارم در برخی فازها در بخش دریا هم به 35 ماه برسیم. ما ناامید از رسیدن به زمانبندی 35 ماهه در برخی فازها نیستیم.
 
*ایران در بازار شرق، مشتریان بزرگی دارد. نفت‌مان را هم تا مدت‌ها پیش‌فروش کرده‌ایم.ما خوشبختانه امروز هیچ نفتی روی کشتی یا در انبار نداریم. مشتریان خوبی هم داریم. جمع تولید نفت ایران در دنیا، حجمی است که تصمیم‌گیری در مورد تحریمش ساده نیست.
 
*در اینکه قیمت نفت خیلی افزایش پیدا می‌کند و بازارهای بین‌المللی باید بهای سنگینی را بپردازند تردیدی نیست. شاید نتوان خیلی دقیق پیش‌بینی کرد. اما تحریم نفت ایران، قیمت نفت را حداقل بالای 200دلار خواهد برد.
 
*قانونی در دنیا وجود دارد که براساس آن، حتی کشورهای درحال جنگ هم مجاز نیستند بانک مرکزی کشوری را تحریم کنند. این یک قانون بین‌المللی است. به همین دلیل هست که تا الان بانک مرکزی را تحریم نکرده‌اند و حتما هم تحریم نمی‌کنند. چون این قانون بین‌المللی است. سازمان ملل قطعا این کار را نخواهد کرد. اما اگر روزی آمریکا و اروپا این کار را بکنند قطعا راهکار برای آن وجود دارد.
 
*چون ایران و عربستان نقش مهمی در اوپک دارند بنابراین، نزدیکی نظرات این دو کشور خیلی مهم است.
 
*ملاقات خیلی خوبی هم با آقای النعیمی داشتیم. به ویژه درباره میادین مشترک صحبت کردیم تا برداشت درستی از میادین مشترک داشته باشیم نه عجولانه که هرکس بخواهد سهم بیشتری ببرد. همینطور قرار شد مراودات تکنولوژیک با هم داشته باشیم.
*من در آن جلسه گله کردم که خبرگزاری‌ها از قول آقای النعیمی گفته‌اند که در صورت تحریم ما، عربستان جایگزین نفت ایران می‌شود. وزیر نفت عربستان خیلی تعجب کردند و گفتند این حرف را نه من خودم گفتم و نه نظر دولت عربستان است.
 
*واقعیت این است که ما در جلسه قبلی جلسه موفقی در اوپک نداشتیم. اگر این جلسه هم به همان وضع تمام می‌شد خاطره بدی از ریاست ایران بر اوپک برجای می‌ماند. سال‌ها هم طول می‌کشید تا این ریاست به ایران برسد.
/3131
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 192063

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۱
    9 0
    پس همه چی ارومه ما چقدر خوشحالیم ......