نمایندگان بخش خصوصی از مجلس برای دفاع در برابر دولت استمداد کردند.

جلسه صبحانه اتاق بازرگانی ایران که یک روز پس از اظهارات مدیران کنسرسیوم اعتماد مبین برگزار شد، فارغ از تکرار انتقادات مربوط به عدم اجرای اصل 44 موارد جدیدی را هم بروز داد. از اظهارات عسگر اولادی و نقل قول از امام (ره) گرفته تا اظهارات شمس اردکانی مبنی بر حکومت ادبیات توده‌ای بر اقتصاد ایران.

به گزارش «خبر» جلسه اتاق بازرگانی که با عنوان پایش اصل 44 برگزار شد حدود ساعت 8 صبح آغاز شد و اعضای کمیسیون ویژه اصل 44 در کنار اعضای اتاق بازرگانی ایران نشستند و گفتند و شنیدند. محمد نهاوندیان، رئیس اتاق بازرگانی ایران که روزهای پر حاشیه‌ای را تجربه می‌کند از شکل‌گیری شق چهارمی در اقتصاد ایران گفت.

رئیس اتاق بازرگانی ایران با ابراز نگرانی از واگذاری شرکت‌های دولتی مشمول واگذاری‌های اصل 44 قانون اساسی به شبه‌دولتی‌ها گفت: هم‌اکنون نوع دیگری از واحدها و مؤسسات در اقتصاد ایران در حال رشد و گسترش هستند که نه دولتی، نه تعاونی و نه خصوصی می‌باشند. رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران افزود: مراد از اصل 44 ارتقای کارآیی در اقتصاد ایران بوده اماهم‌اکنون این سؤال مطرح است که بعد از گذشت چند سال از ابلاغ سیاست‌ها توسط مقام معظم رهبری، آیا ارتقای کارآیی و افزایش سهم بخش خصوصی در اقتصاد ایران صورت گرفته است؟ آیا در سنوات گذشته سرمایه‌گذاری بخش خصوصی بر سرمایه‌گذاری بخش دولتی فزونی یافته است یا خیر؟

وی تصریح کرد: یکی از مباحث مورد تأکید در اصل 44 قانون اساسی توانمندسازی بخش خصوصی است؛ بنابراین اگر قرار است بخش خصوصی بار اقتصاد کشور را به دوش کشد باید تمهیدات لازم برای آن فراهم شود. به گفته نهاوندیان مقصود از توانمند‌سازی بخش خصوصی ارائه بلاعوض پول نفت به بخش خصوصی نیست بلکه این پول باید از طریق سیستم بانکی و در مکانیزمهای خاص در اختیار بخش خصوصی قرار گیرد.

نهاوندیان با اعتراض به واگذاری‌ها گفت: در مواردی مشاهده شده است که بخشی از واگذاریها به دستگاه‌های شبه دولتی صورت گرفته است، ضمن اینکه شکل دیگری از واگذاریها به عنوان رد دیون در کشور باب شده است که به نظر می‌رسد این امر به دلیل ابهام در تفسیر قانون است چرا که چنین مواردی قبل از قانون اصل 44 نیز وجود داشته است؛ بنابراین این روند باید اصلاح شود.

 

نقل قول آل اسحاق از امام خمینی (ره)

یحیی آل‌اسحاق، رئیس اتاق بازرگانی تهران که اصولاً محافظه‌کارانه سخن می‌گوید در این نشست در خصوص اصل 44، روح واگذاری را مهم‌تر از خود واگذاری دانست و گفت: کاهش تصدی‌گری دولت در امور اقتصادی و میدان دادن به بخش خصوصی روح اصل 44 است. سؤال ما این است که چگونه می‌توان این موضوع را عملیاتی کرد، الزامات آن چیست؟

آل‌اسحاق افزود: در مورد روح این قانون باید گفت که یک بحث موضوع واگذاری است که آن تمام می‌شود اما موضوع مهم‌تر سرمایه‌گذاری‌های جدید است که به همان آهنگ قبل در حال شکل‌گیری است. اگر می‌خواهید به روح این قانون برسیم لازمه آن این است که الزامات قانونی و اجرایی برای رسیدن به این موضوع فراهم کنیم.

اسدالله عسگراولادی عضو اتاق ایران نیز از امام خمینی (ره) نقل قول کرد و گفت: «اصل مسئله را حضرت امام خمینی (ره) در سال 60 در دو مورد عنوان کرد: یکی این بود که کاری که مردم می‌توانند انجام دهند دولت نکند و دیگری اینکه که کاری که مردم نمی‌توانند انجام بدهند دولت انجام بدهد. ما از مسئولان چگونگی پیاده کردن اجرای اصل 44 را می‌خواهیم چالش اصلی این است که بدنه دولت اعتقادی به پیاده کردن اصل 44 ندارد. در حال حاضر ما می‌بینیم تنها 10 درصد به بخش خصوصی حقیقی واگذار شده که آن هم با چالش روبه‌رو است.»

 

حکومت ادبیات توده‌ای بر اقتصاد ایران

علی شمس اردکانی، عضو دیگر اتاق ایران سخنگوی بعدی این نشست بود که با انتقاد به دیدگاه‌ها نسبت به بخش خصوصی بیان کرد: از سال 1320 تا حالا ادبیات توده‌ای بر اقتصاد ما حاکم است. در برنامه‌های رادیو و تلویزیون هم که می‌بینیم همیشه می‌گویند سرمایه‌دار نه سرمایه‌گذار. وی با انتقاد به عقود اسلامی بانک‌ها اظهار کرد: یک قرارداد نشان بدهید که بانک‌ها در ضرر شرکت یا واحدی مشارکت کنند. آیا مگر می‌شود در سرمایه‌گذاری فقط در سود واحد شریک شد.

محسن خلیلی، عضو اتاق بازرگانی ایران هم در سخنانی انتقادی گفت: «صد سال است که بخش خصوصی را نابود کردند و در سال‌هایی هم که بر سر ما زدند و به ما زالوصفت گفتند. در حال حاضر بخش خصوصی 20 درصد و دولت 80 درصد از اقتصاد دارد و برای همین امر اتاق نماینده 20 درصد از اقتصاد است. جهان سوم نیز برای ایجاد سد مقابل بخش خصوصی ساخته شده است. دست ما را از پشت بسته و می‌گویند شنا کنید.»

 

حضور واقعی بخش خصوصی در کمتر از 10 درصد واگذاری ها

اظهارات اتاقی‌ها که پایان یافت یکی دو تن از نمایندگان مجلس هم وارد گود شدند و آنها هم با ادامه رویه نمایندگان بخش خصوصی از دولت و نحوه اجرای اصل 44 و واگذاری‌ها انتقاد کردند.

احمد مهدوی ابهری، نایب رئیس کمیسیون اصل 44 مجلس شورای اسلامی خطاب به رئیس اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: «باید انتظارات بخش خصوصی از مجلس به‌طور واضح مشخص شود.»

وی همچنین به ماده 28 قانون اصل 44 اشاره کرد و گفت: دلیل اینکه شبه دولتی‌ها جلو می‌آیند، این است که بخش خصوصی در این موارد فعالانه وارد صحنه نمی‌شود.

حمیدرضا فولادگر رئیس کمیسیون اصل 44 مجلس شورای اسلامی نیز در خصوص ارتباط مجلس و اتاق اظهار کرد: علاوه بر این که دو کمیسیون اصل 44 اتاق و مجلس باید با هم ارتباط داشته باشند، کارگروه‌ها و کمیسیون‌های تخصصی آنها نیز می‌توانند با هم ارتباط داشته باشند.

فولادگر واگذاری‌های اخیر را مورد توجه قرار داد و گفت: ظهور بخش جدیدی در کشور صورت گرفته که نه کاملاً دولتی است که قابل نظارت برای مجلس باشد و نه کاملاً با قواعد بخش خصوصی همخوانی دارد.

وی به قانون واگذاری‌ها نیز اشاره و عنوان کرد: در قانون بنگاه‌های عمومی غیردولتی تا سقف 40 درصد می‌توانند سهام بخرند که براساس قانون دیوان محاسبات کشور شهرداری‌ها، سازمان تأمین اجتماعی، بازنشستگی سازمان‌ها و آستان قدس رضوی شامل این بنگاه‌ها می‌شوند.

فولادگر تأکید کرد: آن چیزی که اکنون به عنوان بنگاه شبه دولتی شکل گرفته در قانون وجود ندارد و براساس قانون بنگاه‌هایی مانند مخابرات و فولاد مبارکه تا 80 درصد سهام باید واگذار شوند.

وی بر واگذاری سهام مخابرات نیز اشاره کرد و گفت: مخابرات 20 درصد سهام عدالت فروخت که در نتیجه 60 درصد سهم بخش خصوصی می‌شود، همچنین برای مخابرات سهامی به صورت 1+50 درصد به صورت بلوکی عرضه کردند که به اصطلاح سهم مدیریتی است.

وی بیان کرد: براساس آمار 50 هزار سهم واگذار شده که به میزان 23 میلیارد تومان بوده است، 10 تا 12 میلیارد تومان آن به رد دیون اختصاص داشته و بقیه از طریق بورس واگذار شده‌اند که کمتر از 10 درصد سهام را بخش خصوصی واقعی خریده است، به عبارتی در کمتر از 10 درصد از واگذاری‌ها بخش خصوصی حضور واقعی داشته است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 19329

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =