دومین نشست خبری بهمن دری معاونت فرهنگی وزارت ارشاد صبح سه شنبه 27 دی ماه برگزار شد.

زینب کاظم خواه: در دومین نشست بهمن دری از زمان تصدی‌اش بر معاونت فرهنگی، او درباره مسایلی چون برنامه‌های این معاونت برای دهه فجر، نمایشگاه کتاب و برنامه‌های آن صحبت کرد و در بخش دیگری از نشست به سوال‌هایی که خبرنگاران درباره پرداخت غرامت ایران به نمایشگاه کتاب فرانکفورت، کتاب «زوال کلنل» دولت‌آبادی و جابجایی نمایشگاه کتاب پرسیدند، پاسخ گفت.
در ابتدای این نشست بهمن دری به تشریح برنامه‌های معاونت فرهنگی ارشاد به مناسبت پیروزی انقلاب پرداخت. برنامه‌هایی چون هجدمین دوره جهانی کتاب سال که هدف آن مطالعات اسلامی و پژوهش‌‌های اسلامی است و اسلام‌شناسانی هم برا حضور در آن دعوت شده اند.
او از پایان داوری این جایزه هم خبر داد و متذکر شد که در این دوره 28 هزار عنوان کتاب داوری شده و 30 عنوان اثر به عنوان برندگان نهایی انتخاب شده‌اند.
به گفته دری در مسیر راهپیمایی 22 بهمن در تهران نمایشگاه کتاب با 40 درصد تخفیف برگزار خواهد شد و همچنین تجدید میثاق اهالی قلم با حضرت امام(ره) در روز دهم بهمن ماه ساعت 30/10 در مرقد امام(ره) از دیگر برنامه‌های اعلام شده این معاونت است.
استقبال ناشران مهلت ثبت نام را عقب برد
معاونت فرهنگی ارشاد درباره بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نیز توضیح داد: «ثبت نام در بیست و پنجمین نمایشگاه کتاب از 18 تا26 دی ماه انجام شد، ولی به دلیل حجم گسترده ثبت‌نام عده‌ای نتوانستند ثبت نام کنند و ما این امکان را فراهم آوردیم که تا اول بهمن ماه امکان ثبت‌نام برای ناشرانی که موفق به ثبت‌نام نشده‌اند فراهم باشد.»
او یکی از برنامه‌های نمایشگاه کتاب امسال را دعوت از روسای نمایشگاه از اول تا امروز دانست و متذکر شد:«البته بیشتر روسای نمایشگاه معاونان فرهنگی بوده‌اند و از آن‌ها که تمایل دارند و همچنان به نظام اعتقاد دارند دعوت می‌شود که در این نشست‌ها حضور داشته باشند.»
او از تخفیف 50 درصدی به ناشران شهرستانی برای شرکت در نمایشگاه خبر داد و درباره ضوابط حضور در نمایشگاه کتاب گفت که به تفکیک حوزه‌های عمومی و آموزشی 35 عنوان کتاب که از نیمه دوم سال 87 منتشر شده‌اند و در حوزه کودک و نوجوان 40 عنوان کتاب منتشر شده دراین تاریخ می‌توانند در نمایشگاه حضور داشته باشند البته در همه حوزه‌ها 15 عنوان باید چاپ اول باشند.
نمایشگاه کتاب هر سال از سوی موسسه فرهنگی نمایشگاه‌ها برگزار می‌شد که چندی پیش معاونت فرهنگی اعلام کرد که نمایشگاه امسال از سوی خانه کتاب برگزار خواهد شد. دری در این‌باره توضیح داد: «اگر بررسی کرده باشید در بسیاری دوره‌ها خانه کتاب مجری برگزاری نمایشگاه کتاب بوده است، از جمله در دوره پیشن هم خانه کتاب مجری برگزاری نمایشگاه بود. اما این‌که چه نهادی نمایشگاه را برگزار کند باید گفت که ارشاد دارای موسسات زیادی است که می‌تواند از ظرفیت آن‌ها استفاده کند.»
تاثیر گرانی دلار بر بازار کاغذ
در بخش دیگری از این نشست درباره گرانی دلار در این روزها و تاثیر آن بر گرانی کاغذ که گرانی کتاب را به دنبال دارد صحبت شد که دری در این‌باره توضیح داد: «وزارت ارشاد در حال انجام اقداماتی در این زمینه است. ما هر سال بسته به تورم 10تا15 درصد افزایش قیمت کاغذ را داریم و امسال هم نسبت به سال گذشته 13 درصد افزایش قیمت داشته‌ایم. یک بخشی از آن طبیعی است. آمارهای نشر نشان می‌دهد که نسبت به سال گذشته باز هم با افزایش قیمت کتاب مواجه خواهیم بود.»
او همچنین درباره داستانی تکراری عدم اجازه عرضه کتاب‌هایی که مجوز دارند در نمایشگاه کتاب و جمع‌آوری آن‌ها از نمایشگاه گفت:«کتاب‌هایی که از نیمه دوم سال 87 عرضه شوند و مجوز داشته باشند منعی برای حضور در نمایشگاه کتاب ندارند. برخی از کتاب‌ها مشمول این قانون نیست ولی در نمایشگاه عرضه می‌شوند، بحث این است که در نمایشگاه باید کتاب‌های تازه عرضه شود. معمولا ناشرانی این مورد را رعایت نمی‌کنند، ما به آن‌ها اول تذکر شفاهی می‌دهیم بعد کتبی و در آخر غرفه‌اش را می‌بندیم. ضمنا اگر ناشری در سال‌های گذشته تخلفی کرده و یا مرجع قضایی از حضور آن‌ها جلوگیری کرده‌، نمی‌توانند در نمایشگاه حضور یابند.»
بهمن دری در نشست قبلی‌اش درباره این موضوع که کتاب «زوال کلنل» محمود دولت‌آبادی در ایران مجوز نگرفته و در خارج منتشر شده و جزو لیست اولیه جایزه بوکر آسیایی است گفته بود که هر کتابی که در خارج منتشر می‌شود لزومی ندارد که در اینجا هم منتشر شود. او همچنین گفته بود که من این کتاب را نخوانده‌ام اما وعده داده بود که در اولین فرصت آن‌را خواهد خواند و نظرش را اعلام می‌کند که در پرسش یکی از خبرنگاران که آیا کتاب را خوانده است گفت:«اگر اعلام می‌کنم کتاب را من می‌خوانم جای من با اداره کتاب جابجا می‌شود. اگر در اداره کتاب نویسنده‌ای مسیری را طی کرده و به نتیجه‌ای نرسیده است، کتاب را به کارشناس دیگری می‌دهم یا خودم آن را ملاحظه می‌کنم، که تعداد این کتاب‌ها هم زیاد نیست. به هر حال به لحاظ ذاتی وظیفه مان این است که کتاب بخوانیم، با تمام این مقدمات کتاب را خواندم. این کتاب از مناظر گوناگون در اداره کتاب بررسی شده است. وقتی کتاب را خواندم دیدم که کتاب به لحاظ تصویری جنبه‌های خوبی دارد، ولی شرایط جدیدی از شرایط قبل و بعد از انقلاب را تشریح کرده و نویسنده با چیره‌دستی آن‌را نوشته است. من یک بار هفت ساعت با آقای دولت‌آبادی درباره «جای خالی سلوچ» صحبت کردم و بحث‌های جالبی بود. درباره این کتاب آن‌چه که اداره کتاب اعلام کرده این است که نویسنده برخی را اصلاح کرده من نظرم نیست که واژه‌ها و ترکیب‌بندی عوض شود، بلکه با ساختمان کتاب مشکل دارم که می‌تواند قرائت جدیدی باشد.»
معاون فرهنگی وزارت ارشاد در بخش دیگری از صحبت‌هایش در پاسخ به پرسش خبرآنلاین که سال گذشته در افتتاحیه نمایشگاه کتاب عنوان شد که نمایشگاه کتاب سال آینده به جای دیگری منتقل خواهد شد، و گزینه‌های زیادی هم برای آن پیشنهاد داده شد که یکی از آن‌ها باغ کتاب بود که مسوولان آن گفتند این مکان ظرفیت برگزاری نمایشگاه کتاب را دارد اما چرا این اتفاق نیفتاد و چه زمانی نمایشگاه کتاب صاحب خانه دایمی می‌شود توضیح داد: «سال گذشته هم عنوان شد ما بعد از پایان نمایشگاه بیست‌و چهارم بالغ بر ده گزینه معرفی شده داشتیم که هیچ‌کدام از گزینه‌ها به لحاظ کارشناسی مورد تایید مجموعه ما قرار نگرفت. از برخی گزینه‌ها عکس هوایی هم تهیه شده بود، اما با توجه به ترافیک و رفت و آمد مورد تایید قرار نگرفتند. از باغ کتاب هم دوستان دیدن کردند، از گزارشی که ارایه شد اعلام شد که این مجموعه به هیچ‌وجه جوابگوی نمایشگاه بین‌المللی کتاب نیست، متراژ آن‌جا 35 هزار متر است در حالی که مکان فعلی 120هزار متر مربع و تحت هیچ‌ شرایطی نمی‌توان نمایشگاه را در آن‌جا برگزار کرد.»
او یادآور شد:«باغ کتاب مناسب نمایشگاه‌ کتاب‌های تخصصی یا خارجی است. ما با ظرفیتی که در مصلی داریم نمی‌توانیم پاسخگوی بسیاری از ناشران باشیم. گزینه مد نظر ما مجتمع امام خمینی (ره) است که کنار مصلی قرار دارد. ما با قید قیمت آن، پیشنهاد را برای ریاست جمهوری فرستاده‌ایم و پیگیر هستیم زیرا آن مجتمع ظرفیت نمایشگاهی دارد و اگر اعتبارات آن تامین شود خود معاونت این امکان را دارد که محل دائمی نمایشگاه کتاب را بسازد.»
دری همچنین آمار کتاب‌های منتشر شده از اول فروردین تا روز گذشته را بالغ بر 58هزار عنوان کتاب ذکر کرد و یادآور شد که آمار انتشار کتاب نسبت به سال گذشته 5درصد افزایش یافته است.
او در پایان در پاسخ به سوالی که آیا بالاخره ایران به نمایشگاه کتاب فرانکفورت غرامت55 هزار یوریی را پرداخت خواهد کرد یا نه گفت:«بگذارید خسارت را به ما اعلام کنند و ضمن این‌که باید بگویم اگر اعلام هم کنند خسارتی پرداخت نخواهد شد.» ‌

57244

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 194547

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =