اگر کسی این جایگاه را برای حوزههای علمیه قائل باشد، نوع مواجهه او یک مواجهه ملایم، مطلوب، علمی، روشمند و قاعدهمند خواهد بود. وی که با خبرگزاری اسنا گفتوگو کرده است با اشاره به نقش و اهمیت وجود روحانیت مستقل از دولت در پیروزی نهضت امام خمینی، نظریهپردازی، نظارت و تصدیگری را سه نقش اساسی برای حوزههای علمیه و روحانیت برشمرد و گفت: «به نظر میرسد در نقش نظریهپردازی و به ویژه در نقش نظارت کوتاهیهایی صورت گرفته است».
افروغ اشاره کرده است که بعد از انقلاب بنا به دلایلی این ارتباط تاریخی میان مردم و روحانیت که خمس و زکات نمونه و تجلی اصلی آن بود و این جایگاه و خاستگاه فرهنگی تا حدودی تحتالشعاع قدرت رسمی قرار گرفته است. «تعبیر من این است که نهاد روحانیت و حوزه علمیه بیشتر درگیر تصدیگری و متوجه قدرت رسمی شدند و از نقش تاریخی خود در قالب نظریهپردازی، نظارت و قدرت غیر رسمی غفلت کردند و نوعا به نقش تصدیگری پرداخته و بها دادهاند. البته من منکر این نیستم که روحانیون ما باید در جاهایی که به نقش تصدیگری و قابلیتها و شایستگیهای آنها و نیازهای جامعه برمیگردد باشند، ولی نباید از نقش نظریهپردازی و نظارت غفلت میکردند».
متن کامل گفتوگوی افروغ را اینجا بخوانید.
.
نظر شما