رئیس مجلس شورای اسلامی در اولین کنفرانس بیداری اسلامی و سینما تاکید کرد همه ویژگی‌های سینما سرگرمی آن نیست.

به گزارش روابط عمومی جشنواره فیلم فجر، اولین کنفرانس بیداری اسلامی و سینما در حاشیه برگزاری سیامین جشنواره بینالمللی فیلم فجر در مرکز همایش‌های صدا و سیما ساعت ده و نیم صبح شنبه پانزدهم بهمن‌ماه آغاز شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، دبیر سیامین جشنواره فیلم فجر، معاونت سینمایی وزارت ارشاد و جمعی از مهمانان ایرانی و خارجی کنفرانس بیداری اسلامی و سینما در این مراسم حضور داشتند.
در ابتدای این مراسم نادر طالبزاده، فیلمساز ضمن خوشامدگویی سخنانش را با صحبت درباره بیداری اسلامی و سینما آغاز کرد و گفت: «سینما میتواند در بیداری اسلامی بسیار تاثیرگذار باشد.»
طالبزاده ادامه داد: «ما در ایران این سابقه را داریم که پنج قصه قرآنی را به فیلم تبدیل کردیم که اینها قطعا در بیداری اسلامی کشورهایی چون تونس و مصر تاثیر داشته است. ما تنها کشوری در منطقه هستیم که فیلم‌هایمان را به صورت 35 میلی‌متری می‌سازیم. ساخت فیلم زندگی نامه‌ای سلمان فارسی را هم در دست داریم.»
سخنران بعدی سیدمحمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بود که روی سن حاضر شد. او گفت: «نظام سلطه شیوهها و شگردهای خاصی را به کار برده تا انقلابهای منطقه را تخریب کند، اما بیداری مردم باعث به وجود آمدن پارلمانهایی شده که مقابل این جریان میایستد.»
او به انقلاب اسلامی ایران اشاره کرد و افزود: «ما در انقلاب‌مان در مسیر جدی قرار گرفتیم و سعی کردیم همکاریمان ما در خارج از ایران فیلمهایی مثل «شکارچی شنبه» و «33 روز» را اکران کردیم که مورد استقبال قرار گرفتند. ما باید دنبال سوژه‌های مشترک تاثیرگذار در جوامع کشورهای منطقه باشیم مثلا سید جمالالدین اسدآبادی موضوع خوبی برای همکاری کشورهای منطقه با هم باشد.»
علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی نیز که از دیگر سخنرانان این مراسم بود به این کنفرانس بیداری اسلامی و سینما اشاره کرد و گفت: «این نشستها ابتکارات خوبی است که هنرمندان کشورهای مختلف را دعوت میکند تا با همدیگر همفکری داشته باشند. در این صورت قدمهای خوبی در حوزه سینما برداشته می‌شود.»
او ادامه داد: «صهیونیسم و هالیوود جنبه سرگرمی را برای هنر و به خصوص سینما قائل شدند. این نگرش منجر به نابودی هنر سینما می‌شود. همه ویژگیهای سینما سرگرمی آن نیست.»
او ادامه داد: «هایدگر درباره هنر می‌گوید هنر اکتشاف حقیقت است پس وظیفه اصلی هنر اکتشاف حقیقت است. در هنر اسلامی هم اینگونه است.»
جواد شمقدری معاون سینمایی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در ابتدا ضمن تقدیر از خانواده شهید احمدی روشن دانشمند هستهای سخنانش را اینگونه آغاز کرد: «من از نسلی هستم که 33 سال پیش به خیابانها آمد و انقلاب کرد. ما برای انقلاب 70 هزار شهید دادیم. پیروزی ما یک اراده الهی بود مانند انقلابهای اخیر کشورهای عربی.»
شمقدری افزود: «بعد از بیداری اسلامی وظیفه ما فیلمسازان و هنرمندان آغاز شده است. سریالهای ایرانی در دنیا به خصوص کشورهای آسیای میانه تاثیرگذار بودند، اما متاسفانه هنوز برای انتشار تمام تواناییهای سینمای ایران شرایط فراهم نیست. با برگزاری این نشستها قادر خواهیم بود که این شرایط را برای معرفی این سینما و سینمای دینی فراهم کنیم.»
او همچنین به سفر هیئتهای سینمایی از تونس و مصر اشاره کرد و گفت که در آینده نزدیک با هم همکاریهایی را آغاز خواهیم کرد.
احمد عواد عثمان نیز سخنران بعدی بود که روی سن حاض شد. او درباره شکل گیری انقلاب مصر صحبت کرد و گفت: «در انقلاب مصر همه مردم نقش داشتند و هیچ حزب و گروه خاصی سردمدار نبود.»
در حاشیه مراسم افتتاحیه علی لاریجانی، سیدمحمد حسینی، جواد شمقدری و محمد خزاعی روی سن حاضر شدند و از خانواده شهید احمدی روشن تقدیر کردند.
58243
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 197377

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =