میمون شبگرد هندی با طول 12 سانتی‌متر و وزن کمتر از 60 گرم بیش از 45میلیون سال است که روی زمین زندگی می‌کند و برای ارتباط با همنوعانش صدایی با بسامد 70هزار هرتز تولید کند که بین پستانداران بی‌رقیب است.

محبوبه عمیدی: میمون شبگرد هندی که یک فسیل زنده کوچک ساکن آسیای جنوب‌شرقی است، می‌تواند برای ارتباط با همنوعانش، بلندترین صدای فراصوت جهان را که تاکنون در قلمرو حیوانات شناسایی شده تولید کند. بسامد این صدا بیش از 70 کیلوهرتز است در حالی که گوش انسان قادر به شنیدن صداهایی با بسامد بالاتر از 20 کیلوهرتز نیست.  

میمون‌های شبگرد هندی یکی از بازماندگان نخستیانی است که حدود 60میلیون سال پیش به میمون‌ها و بوزینه‌ها تکامل پیدا کرده‌اند. مطالعه این فسیل‌های زنده که طی 45میلیون سال گذشته بدون تغییر باقی‌مانده‌اند برای محققان بسیار باارزش است اما شب‌گرد بودن این پستانداران که به ندرت بیشتر از 12 سانتی‌متر رشد خواهند کرد و از حشرات و مهره‌داران کوچک مانند مارمولک‌ها و مارها تغذیه می‌کنند، باعث می‌شود این بررسی چندان ساده نباشد.  

به گزارش ساینس دیلی، ناتانیل دومینی دانشیار انسان‌شناسی دانشگاه دارتموث، صدای این میمون‌ها را قدرتمند و قابل‌مقایسه با صدایی توصیف کرده است که خفاشها و دلفینها، مخصوصا برای شناسایی موقعیت‌های مکانی تولید می‌کنند.

دومینی و گروهی از همکارانش که روی ارتباط صوتی گونه‌ای از این پستاندار در فیلیپین کار می‌کنند، معتقدند در میان میمون‌های شبگرد هندی گونه‌های پرحرف و گونه‌های معمولا ساکت وجود دارند. گونه‌های پرحرف برای ارتباط با یکدیگر، هشدار در مورد خطرها و حتی هنگام ترساندن رقیب از صداهایی استفاده می‌کنند که انسان نیز قادر به شنیدن آنها یا بخشی از آن است اما در مقابل، میمون‌های شب‌گرد ساکن برنئو و فیلیپین معمولا ساکتند. آنها از ابزاری برای ارتباط استفاده می‌کنند که برای انسان‌ها و بسیاری از جانداران دیگر قابل تشخیص نیست.

 

استفاده از بلندگوها باعث شده صداهایی با بسامد بالای 96 کیلوهرتز نیز اندازه‌گیری شوند. حد بالای شنوایی انسان حدود 20 کیلوهرتز است و به همین دلیل صداهایی با بسامد بالاتر از این فراصوت (آلتراساوند) نامیده می‌شوند. صدای میمون‌های شبگرد هندی اغلب در بسامد 70 کیلوهرتز ثبت شده که شنیدن آن برای بسیاری از جانداران غیرممکن است. محققان می‌گویند اغلب زمانی این صدا ثبت شده که انسان به محوطه آنها نزدیک شده و به همین دلیل می‌توان گفت که برای هشدار به اعضای دیگر گروه استفاده می‌شود.

 

پیشرفت‌های فنی تازه باعث شده ردیابی صدای این پستانداران در جزیره میندانائو ممکن شود. محققان می‌گویند در ابتدا صدایی شنیده‌اند و بعد دامنه همین صدا تا 91 کیلوهرتز کشیده شده که تقریبا در دنیای حیوانات بی‌رقیب است. می‌توانید با دانلود این فایل کوچک صوتی به صدای این پستانداران گوش کنید یا منتظر شوید در انتهای همین مطلب بارگذاری شود.

دومینی و همکارانش می‌گویند مزیتی انتخابی در ارتباط اجتماعی به وسیله امواج فراصوت وجود دارد. این میمون‌ها از کانال ارتباطی اختصاصی‌یی برخوردارند که نفوذ به آن برای شکارچیان، رقبا و طعمه‌هایی که به زودی شکار خواهند شد، تقریبا غیرممکن است. مخصوصا در گونه‌هایی که معمولا ساکت هستند و فقط از امواج فراصوت برای ارتباط استفاده می‌کنند.

53273

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 198275

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۰
    1 0
    الان این صدای این میمون بود؟؟!! پس چرا ما با بسامد پایین گوشمان اینو صدارو شنیدیم؟؟؟!!!!!!!