۰ نفر
۱۹ مهر ۱۳۸۸ - ۱۵:۲۰

محمود عباس رهبر تشکیلات خودگردان فلسطین با مخالفت با بررسی گزارش گلدستون هم اعتبار و آبروی خود در میان هموطنان را به حراج گذاشت و هم امضای توافقنامه آشتی ملی با حماس در قاهره را به زمانی دیگر موکول کرد.

در شرایطی که حماس هیأت نمایندگی را برای متقاعد کردن مصری‌ها برای به تأخیر انداختن زمان امضای این توافقنامه ملی به مصر راهی کرده بود، عمر سلیمان وزیر اطلاعات مصر که نماینده کشورش در این میانجی‌گری است دلایل حماس برای به تأخیر افتادن این مذاکرات را مکفی خوانده و البته پیشنهادی را برای جایگزینی در اختیار هیأت حماس قرار داد. هنوز از متن این پیشنهاد خبری در دست نیست اما به نظر می‌رسد مصر زمانی برابر با نخستین روزهای ماه دسامبر را تعیین کرده است.

دکتر سامی ابوزهری سخنگوی حماس، در این خصوص گفت: هیأت اعزامی جنبش حماس به قاهره متشکل از دکتر موسی ابومرزوق و محمد نصر به رایزنی‌های خود با مقامات مصری پایان داد و طرف مصری دلایل این جنبش برای تعویق دور بعدی گفت‌وگوی ملی گروه‌های فلسطینی در پی موضع اخیر تشکیلات خودگردان فلسطین در قبال گزارش گلدستون را منطقی و قابل قبول دانست.

عزت الرشق، یکی دیگر از رهبران حماس نیز تأکید کرد که عملکرد محمود عباس و خیانت او به خون مردم غزه شرایط را به گونه‌ای پیش برده است که نمی‌تواند دست در دست محمود عباس رئیس خودگردان فلسطین قرار گیرد. این مقام از محمود عباس خواست تا به دلیل این موضع‌گیری از مردم فلسطین عذرخواهی کند.

همزمان از کرانه باختری خبرهای خوبی برای محمود عباس به گوش نمی‌رسد. ابومازن به دنبال مخالفت با بررسی گزارش گلدستون در میان موجی از انتقادهای دوستان و منتقدان قرار گرفته است. فشارهای موجود بر عباس به گونه‌ای است که بسیاری از احتمال استعفای او خبر می‌دهند. این در حالی است که برخی نزدیکان به عباس ادعا می‌کنند که او از دست متحدان عربی خود ناراحت است. عباس ادعا می‌کند که پیش از مخالفت با بررسی گزارش گلدستون با برخی دوستان کشورهای عربی مشورت کرده اما این افراد پس از مخالفت فلسطینی‌ها او را تنها گذاشته‌اند. این در حالی‌است که عباس تاکنون نام هیچ ‌کشور عربی‌ای را به عنوان طرف مشورت اعلام نکرده است.

محمود عباس نمی‌تواند از موضع‌گیری‌اش در زمینه تعلیق تصویب گزارش ریچارد گلدستون عقب‌نشینی کند، چرا که صراحتاً به باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا در نشست سه‌جانبه‌ خود در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل این مسئله را ابلاغ کرده بود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 19942

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =