رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به زوایای پرونده فساد مالی اخیر گفت: حال که دادگاه علنی این پرونده برگزار می‌شود بهتر است کل کیفرخواست در دسترس عموم قرار گیرد.

به گزارش خبرآنلاین و به نقل از روابط عمومی سازمان بازرسی کل کشور حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی پورمحمدی صبح امروز در جلسه عمومی هفتگی مدیران و کارکنان سازمان با اشاره به برگزاری اولین جلسه دادگاه فساد بزرگ اخیر گفت: به سهم خود از دوستان و همکاران قضایی تشکر می‌کنم. چرا که تلاش زیادی نیاز بود تا این پرونده برای دادگاه آماده شود.
وی با بیان این‌که زندگی و حیات حقیقی، واقعی و زندگی خداپسندانه زندگی است که برتری‌طلبی‌های جاهلانه و افساد در آن نباشد، گفت: زندگی طیب زندگی است که انسان‌ها تلاش کنند هم خود از فساد دور باشند و هم جامعه را از فساد دور بدارند. این‌که قوه قضائیه و مجموعه‌های دیگر در حال تلاشند تا جامعه را از فساد دور کنند یک امر مقدس، مطلوب و انتظار جدی است.


کل کیفرخواست پرونده فساد بانکی منتشر شود
رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به زوایای گسترده پرونده فساد اخیر گفت: بخشی از کیفرخواست متهمین خوانده شد. به نظر می‌رسد حال که دادگاه علنی برگزار می‌شود بهتر است کل کیفرخواست در دسترس عموم قرار گیرد. انتشار کل کیفرخواست و اطلاع و آشنایی نخبگان، جوانان و عامه مردم با تخلفاتی که این مجموعه مرتکب شدند مفید است. این امر هم باعث اطمینان بخشی جامعه می‌شود و هم از طرف دیگر بازدارنده است. انتشار کیفرخواست نشان می‌دهد نظام در مبارزه با فساد جدی بوده و کاملاً موشکافانه مباحث را پیگیری کرده و با دقت و مستند حرف می‌زند. از سوی دیگر این موضوع برای افراد دیگری که به دام نیفتادند آموزنده خواهد بود تا بدانند هر قدر راه‌های تو در تو و پنهانی داشته باشند بالاخره روزی کشف خواهد شد.
وی تصریح کرد: در این پرونده برای پنهان کاری، کارهای زیادی صورت گرفته بود؛ پولشویی‌های بسیار پیچیده و اقدامات گسترده توسط این افراد انجام شده بود ولی به هر حال وقتی اراده الهی تعلق می‌گیرد و انسان‌های مؤمن به میدان می‌آیند این لایه‌های تودرتو کشف می‌شوند.
رئیس سازمان بازرسی گفت: اساساً رشوه یک مکانیزم پنهان و پیچیده، برای خواسته‌ای صورت می‌گیرد که عاملان آن نمی‌خواهند کشف و افشاء شود. این‌که گفته شد متهم ردیف اول قهرمان و سلطان رشوه است، این تصور پیش نیاید که او ساده و راحت به اعمال غیرقانونی خود اعتراف کرد. بلکه بعد از کشف سند، او و افراد دیگر شبکه مجبور به اعتراف شدند.
 

سلطان رشوه، قبلا از سوی برخی سلطان صنعت و کارآفرینی معرفی می شد

پورمحمدی با بیان این‌که پرونده فساد اخیر مستند و دقیق است، گفت: این‌که متهم ردیف اول در جلسه اول دادگاه اکثر اتهامات را پذیرفت به خاطر متقن و مستند بودن پرونده است. تنها چیزی که متهم ردیف اول نپذیرفت عملکرد شبکه‌ای و باندی بود که در همان مختصر وقت جلسه اول دادگاه برخی از متهمان دیگر عملکرد باندی و شبکه‌ای‌شان را اعتراف کردند.
وی ادامه داد: این پرونده آنقدر سند و مدرک دارد که جای فرار برای کسی نمی‌گذارد. پرونده‌های دیگر هم باید آنقدر حاوی مستندات قوی باشند که کسی نتواند از زیر اتهامات فرار کند. به هر حال این پرونده از این جهت دارای اهمیت بسیار زیادی است.
رئیس سازمان بازرسی کل کشور با بیان این‌که متهم ردیف اول قبل از آنکه به سلطان رشوه مشهور شود از سوی برخی به عنوان قهرمان صنعت و کارآفرینی مشهور بود، گفت: در این دادگاه این مطلب عیان شد که متهم ردیف اول سلطان و قهرمان رشوه است. تأسف ما از آن است که متهم ردیف اول قبلاً به عنوان قهرمان صنعت و کارآفرینی شناخته می‌شد. بعدها که لایه‌های پنهان باز شد، مشخص شد که این قهرمانی‌ها به خاطر رشوه‌دادن او است. چرا که وی قهرمان زد و بند، جعل سند، اغوا گری، قانون‌شکنی و بی‌پروایی در فساد بود. این موضوعات نشان می‌دهد که این پرونده نیاز به کالبد شکافی دارد. ما از همه مسئولین، دست‌اندرکاران، محققین، نخبگان و... می‌خواهیم این پرونده را نه تنها به عنوان یک پرونده فساد بزرگ بلکه به عنوان یک پدیده و معضل اجتماعی واکاوی کنند. این پدیده از این جهت قابل شناسایی و قابل فهم بوده و باید آسیب شناسی شود. باید اقدامات و تحرکات متهمین این پرونده را زیر ذره‌بین برد.


نباید اجازه داد فساد در جامعه نهادینه شود
پورمحمدی با اشاره به اعترافات متهم ردیف اول پرونده فساد بانکی اخیر در جلسه اول دادگاه گفت: نکته‌ای از سوی متهم ردیف اول در جلسه دادگاه بیان شد که نیازمند دقت بسیار زیادی است. او گفت پول‌ها و رشوه‌هایی که به مسئولان و متصدیان بانک‌ها دادیم کاملاً عادی بود و معمولاً این کار صورت می‌گیرد. این حرف بسیار نگران کننده است. البته معمولاً کافر همه را به کیش خود می‌پندارد؛ آدم فاسد دوست دارد همه فاسد و منحرف باشند. اما به هر حال این فرد چنین حرفی زد که دیگران هم کم و بیش بر آن صحه می‌گذارند. باید به این حرف توجه کرد و اجازه نداد فساد در سطوح گسترده و نهادینه شود. با این مسئله باید به جد مبارزه کرد. البته اراده نظام و دستگاه قضایی جدی است. ما اجازه نخواهیم داد ادعایی که متهم ردیف اول این پرونده ابراز داشت در جامعه نهادینه و فرهنگ شود. دلیل این ادعا، تلاش ما در این پرونده و پرونده‌های مشابه است.


نباید از کشمکش‌ها و مشکلات غرب غفلت کرد

وی در ادامه با اشاره به اظهارات اخیر مقامات غربی علیه کشورمان گفت: دنیایی که کشور ما را به شدت تحریم می‌کند در شرایط خاصی قرار دارد. اولاً ما باید خوب شرایط را فهمیده و موقعیت را دقیق درک کنیم. کشمکش‌ها و مشکلات سیاسی و اقتصادی و اجتماعی غرب و آمریکا یک واقعیت است و ما نباید از آنان غفلت کنیم. باید واقعیت‌های موجود در دنیا را درک کنیم. یک واقعیت هم در داخل کشور ما است که خوشبختانه در مقاطع اخیر به واسطه تفکر صحیح، اراده قوی، همراهی آگاهانه توده‌ای و مردمی شکل گرفته است. مقام معظم رهبری در خطبه‌های اخیرشان در نماز جمعه تهران نکته‌های اساسی و دقیقی گفته و روی نقطه ضعف دشمن دست گذاشتند که ما را در صحنه دنیا بی‌تفاوت ندانید؛ ما در امور داخلی کشورها دخالت نمی‌کنیم چرا که نیازی به آن نداریم. ما فقط ارشاد کرده و راه را نشان می‌دهیم. چون انسان‌ها بیش از همه نیاز دارند کسی راه را به آن‌ها نشان دهد. مقام معظم رهبری سعی کردند این نقش را به خوبی تبیین کنند.

موضع مقام معظم رهبری مقابل رژیم صهیونیستی یک موضع صحیح، واقع‌بینانه و مقتدرانه است
پورمحمدی افزود: رهبر معظم انقلاب اعلام کردند آنجا که باید در دنیا حضور جدی داشته باشیم از کسی ابا نداشته و صراحتاً اعلام می‌کنیم. چطور آمریکایی‌ها با قلدری به خود حق می‌دهند جایی که منافعشان به خطر افتاد لشکرکشی کنند!؟ ما نیز به خودمان حق می‌دهیم جایی که کسی مظلوم واقع شود و نقطه کانونی و اساسی است از وظایف خود سرباز نزده و حضور مقتدرانه‌ای پیدا کنیم. این‌که مقام معظم رهبری فرمودند هر که مقابل رژیم صهیونیستی بایستند ما به او کمک خواهیم کرد، یک موضع صحیح، واقع‌بینانه و مقتدرانه است که جامعه جهانی و ملت‌ها این پیام را کاملاً پیام مثبت، قوی و مسئولیت‌شناسانه می‌دانند و دیدیم که به شدت تأثیر خود را گذاشت و بازتاب گسترده‌ای داشت.
وی خاطرنشان کرد: امروز اروپایی‌ها می‌خواهند بگویند تحت تأثیر تحریم‌ها ایران به آنان نامه نوشته و برای مذاکره اعلام آمادگی کرده است. اما بیانات مقام معظم رهبری در خطبه‌های نماز جمعه و نیز تأثیرات آن بر دنیا نشان داد که ایران در موضع ضعف قرار نداشته و در دنیا تعیین کننده است.

تهدیدات و تحریم‌های غرب در اراده اجتماعی ما اثری نداشت

رئیس سازمان بازرسی کل کشور که در جمع مدیران و کارمندان سازمان سخن می‌گفت، با بیان این‌که بهانه دیگر غرب علیه کشورمان تلاش برای دستیابی موشک‌های دوربرد و با توانایی حمل کلاهک هسته‌ای است، تصریح کرد: همه حرف غرب این است که این اتفاق نیفتد. این در حالی است که ایران در همین هفته‌های گذشته دو خبر بزرگ اعلام کرد. یکی آنکه کشورمان سومین موشک را به فضا پرتاب کرد و دیگر آنکه اولین میله‌های سوخت هسته‌ای توسط دانشمندان داخل تولید شد. نگرانی دیگر غرب از هسته‌ای شدن ما است. اما دیدید دانشمندان هسته‌ای کشورمان میله‌های سوخت را ساخته و در رآکتور نیز استفاده کرده‌اند. دانشمندان هسته‌ای کشورمان را ترور کردند تا ما را تهدید کنند اما مشاهده کردید که بسیاری از دانشجویان ما برای تغییر رشته به فیزیک هسته‌ای اعلام آمادگی کردند. غرب تلاش کرد تا با ایجاد یکسری هیجانات عمومی بین مردم سستی و تردید ایجاد کند اما در راهپیمایی 22 بهمن همه دیدند که این سستی و تردید ایجاد نشد. تمام این موارد نشان می‌دهد که تهدیدات و تحریم‌های غرب در اراده اجتماعی ما اثری نداشته است. پس از روی چه نشانه‌ای نتیجه گرفتند که اعلام آمادگی ما برای مذاکره نتیجه ضعف ما است!؟

انتخاب صحیح در انتخابات، ما را به مجلس کارآمد می‌رساند
وی با بیان این‌که بحث مهم دیگر در انتخابات آینده انتخاب خوب است، گفت: نفس حضور جنگ روانی علیه ملت ما را از بین می‌برد. اما انتخاب صحیح و خوب برای ما برکات بزرگی به بار می‌آورد. انتخاب صحیح و باتدبیر ما را به راهکارهای صحیح و مجلس کارآمد می‌رساند. باید همیشه به مردم هشدار دهیم که حواس ما باشد که خوب انتخاب کنیم. اگر بد انتخاب کنیم باید تا سال‌های سال تاوان دهیم. باید کسانی به مجلس بیایند که عاقل و اهل نظر باشند؛ خوب قانون نوشته و از حقوق ملت دفاع کنند؛ باید منافع کشور را پیش بینی کرده و بر مسائل نظام خوب نظارت کنند. الآن وظیفه ما به عنوان مردم آن است که خوب تصمیم بگیریم. این تصمیم‌گیری خوب ضمن آنکه مشکلات داخلی ما را بر طرف می‌سازد، دشمن را ناکام می‌کند.

کسانی که قهر کرده‌اند با خودشان قهر کردند
وی با بیان آنکه باید از همه فرصت‌ها استفاده کرد، ادامه داد: بسیاری از کسانی که انتقاد می‌کنند، انتقادشان جایی ندارد. خودکرده را تدبیر نیست. خود ما خواستیم بنابراین باید تحمل کنیم. نباید بعد از آنکه انتخاب بد کردیم مدام نق زده شود. باید صبر کرد و زمان انتخاب بعدی آن را تصحیح کرد. برخی هم عنوان می‌کنند من انتخاب نکردم. این حرف معنی ندارد. چرا که این رای اکثریت است و همه باید به رای اکثریت احترام گذاشت. باید این رفتار را در کشور نهادینه و تثبیت کنیم.
رئیس سازمان بازرسی کل کشور در خاتمه تأکید کرد: خیلی از کسانی که به اصطلاح قهر کردند با خودشان قهر کردند، این‌ها باید بدانند که فرصت را از دست می‌دهند. شما اشتباه کرده و بد تصمیم گرفته‌اید. با خودتان قهر کردید. به دشمن چراغ سبز نشان داده و تحریکشان کردید. مردم به میدان آمده و پاسخ قاطعی به شما و دشمن داده‌اند. حال شما به مردم ملحق شده و همراه با مردم شوید. حداقل از این موقعیت و فرصت استفاده کنید. این مسئله هم به نفع شما است و هم به نفع نظام و مردم.

4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 199912

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =