10 روز تا برگزاری انتخابات مجلس نهم باقی مانده است؛ فعالیت گروه های سیاسی حاضر در عرصه انتخابات جدی تر از روزهای شیش شده است.

به گزارش خبرآنلاین، عرصه انتخاباتی کشور امروز شاهد رویداد های متعدد و مهمی بود که هر یک از این رویدادها می توانند نقش پررنگی را در انتخابات 12 اسفند ایفا کنند.
بیانیه 9130 استاد کشور درباره انتخابات
در یکی از این رویداد ها 9 هزار و 130 نفر از اساتید برجسته کشور در تبیین شرایط حساس جهانی و دعوت مردم به شرکت در انتخابات بیانیه‌ای صادر کردند.
در این بیانیه که به دومینوی سقوط حکومت‌های استبدادی وابسته به غرب و جایگزینی حکومت‌های مردمی در شمال افریقا و خاورمیانه همچنین جنبش ضدسرمایه‌داری وال‌استریت اشاره شده، آمده است: بر همین اساس نظام سلطه با محوریت آمریکا در تلاش است تا در ادامه مدیریت شکست‌خورده در جهان، با بهره‌گیری از تشدید فشارهای سیاسی و اقتصادی بر جمهوری اسلامی ایران، درصدد تغییر وضعیت تحولات منطقه‌ای و جهانی و انحراف افکار عمومی از بحران‌های ناشی از نظام سرمایه‌داری برآمده و با طرح اسلام‌هراسی و ایران‌هراسی، مهار داخلی انقلاب اسلامی و از هم‌گسیختگی درونی جمهوری اسلامی را دنبال کند.
با این توصیف به نظر می‌رسد مسئله «انتخابات نهم مجلس» یکی از مهمترین و حساس‌ترین انتخابات در 30 انتخابات جمهوری اسلامی است؛ با نگاهی به شرایط داخلی و توجه به عبور کشور از شرایط فتنه در داخل و موج فزاینده بیداری اسلامی در کشورهای منطقه همچنین تأثیرپذیری عمق بیداری اسلامی از الگوی انقلاب اسلامی ملت قهرمان ایران، همه این موارد انتخابات نهم را برای نظام جمهوری اسلامی و دشمنان آن در دایره اهمیت و حساسیت مضاعف قرار داده است.
بر این اساس مهمترین ویژگی‌هایی که در گزینش نمایندگان مجلس نهم لازم است، مورد تأکید قرار گیرد عبارت است: ولایت‌مداری، کارآمدی، توجه به مصالح ملی، قانون‌مداری و خردورزی، عدم وابستگی به کانون‌های قدرت و ثروت، تبری از فتنه و انحراف و برخورداری از پشتوانه بالای رأی مردم.
بار دیگر تأکید می‌شود انتخابات 12 اسفند 90 یک «فرصتی تاریخی» و «بی‌بدیل» برای مردم حماسه‌ساز ایران است که اگر مثلث شوم نظام سلطه جریان فتنه و انحراف، مترصد خواب‌های شیطانی در فضای انتخاباتی‌اند، وفاداران به انقلاب باید در یک جبهه واحد تحت زعامت امام خامنه‌ای «مدظله العالی» و با درایت و دوراندیشی، بار دیگر با خلق فرصت‌های جدید همچون همه انتخابات گذشته، انقلاب و نظام اسلامی را با حرکت شگفتی‌ساز خود، پویا و پایا نموده و دشمنان ایران را مأیوس نمایند.
 
مرزبندی جبهه متحد با عناصر فتنه و انحراف
 حزب موتلفه اسلامی هم در اطلاعیه ای  اعلام کرد:انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی پس از فتنه سال 88 از اهمیت ویژه ای برخوردار است. نگاه جهانیان به ماست و به فضل الهی نباید از هیچ کوششی برای مشارکت گسترده سیاسی دریغ کرد.
در این اطلاعیه آمده است:دشمنان نظام پس از فتنه 88 کاهش حضور مردم در انتخابات آینده را یک هدف قرار داده اند. رسانه‌های شیطانی استکبار جهانی « تحریم انتخابات» را در دستور کار دارند و همین را به عده ‌ی غافل و معاند در داخل دیکته می‌کنند.
این اطلاعیه می افزاید: فهرست جبهه متحد اصولگرایان با عناصر فتنه و انحراف مرزبندی دارد و عاری از حضور اغیار می‌باشد. حضرات آیات مهدوی کنی و محمّد یزدی به نمایندگی از جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم زحمات زیادی برای جمع کردن اصولگرایان و رسیدن به فهرست مشترک انجام دادند. از این عزیزان صمیمانه تشکر می کنیم و افتخار می‌کنیم که فهرست جبهه متحد اصولگرایان با تدبیر جمعی از علما و دانشمندان اسلامی شکل گرفته است که نظرات آنها برای مؤمنین« حجت آور» است.
 
هاشمی رفسنجانی: همه تلاش‌ها باید به گونه‌ای باشد که حضور مردم در پای صندوق‌های رای که نماد مردمی بودن نظام است افزایش یابد
همچنین امروز در یکی دیگر از رویدادهای مهم انتخاباتی آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اعضای جبهه مردم سالاری دیدار کرد و در این دیدار گفت: مسئولان و دست‌اندرکاران انتخابات از نگاه جناحی و باندی پرهیز کنند 
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: در شرایط کنونی تمامی تلاش‌ها باید به گونه‌ای باشد که حضور مردم در پای صندوق‌های رای که نماد مردمی بودن نظام است افزایش یابد.
هاشمی اصلی ترین عرصه حضور مردم را عرصه انتخابات دانست و گفت: در ابتدای پیروزی انتخابات مردم خودجوش و بیش از 90 درصد در پای صندوق های رای شرکت می‌کردند. در شرایط کنونی تمامی تلاش‌ها باید به گونه‌ای باشد که حضور مردم در پای صندوق‌های را که نماد مردمی بودن نظام است افزایش یابد و مسئولان، دست‌اندرکاران انتخابات از نگاه جناحی و باندی پرهیز کنند.
 
اعلام اسامی ائتلاف بزرگ اصولگرایان و جبهه مردمی اصلاحات
امروز دو رویداد مهم دیگر نیز رخ داد و آن این بود که جبهه مردمی اصلاحات لیست 21 نفره خود را برای شهر تهران و ائتلاف بزرگ اصولگرایان، اسامی لیست 28 نفره خود برای انتخابات مجلس نهم را اعلام کردند، البته مسئولان جبهه اصلاحات از 30 نفره شدن لیست خود در آینده خبر دادند.
حسن غفوری​فرد، حجت الاسلام نواب، علی عباسپور، حمیدرضا کاتوزیان، علی مطهری، حجت​الاسلام محسن کارزونی، حجت​الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم، حسین شیخ​الاسلام، ، محمدرضا باهنر و حجت​الاسلام سیدمحمدحسن ابوترابی​فرد از جمله نامزدهای حاضر در لیست ائتلاف بزرگ اصولگرایان و الهه راستگو، علیرضا محبوب، علی مطهری، امیدوار رضایی و سیدحسین هاشمی نیز از جمله نامزدهای حاضر در لیست جبهه مردمی اصلاحات هستند.
همچنین امروز سخنگوی شورای نگهبان از پایان قطعی بررسی صلاحیت کاندیدا‌های انتخابات مجلس شورای اسلامی خبر داد و تاکید کرد که در مجموع برای دور نهم انتخابات مجلس، صلاحیت 3 هزار و 444 نفر تایید شده است.
 
انتخابات در تهران کاملا رایانه ای
مصطفی محمد نجار وزیر کشور اسامی حوزه‌هایی که قرار است انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی به صورت 100 درصد رایانه‌ای در آن برگزار شود را اعلام کرد و گفت: تهران، کرمان، یزد، اصفهان، چهارمحال و بختیاری، گیلان، سمنان، همدان، گلستان، خراسان شمالی، آذربایجان شرقی، مرکزی، فارس و زنجان استان‌هایی هستند که در آنها انتخابات نهمین دوره‌ی مجلس به صورت 100 درصد رایانه‌ای برگزار می‌شود.
وی با بیان این که 5 هزار و 405 نفر برای انتخابات مجلس نهم ثبت نام کردند که 243 نفر در هیات‌های اجرایی انصراف دادند و 3 هزار و 703 نفر تایید صلاحیت شدند، گفت: از این تعداد 897 نفر صلاحیتشان احراز نشده و 563 نفر عدم احراز شده‌اند و در حال حاضر برای تصاحب هر کرسی مجلس نزدیک به 12 نفر رقابت می‌کنند.
 
رد صلاحیت 35 نماینده مجلس هشتم
همچنین امروز سید صولت مرتضوی رئیس ستاد انتخابات کشور در حاشیه همایش بازرسان انتخابات حوزه انتخابیه تهران، ری و شمیرانات گفت: در جریان بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی، ‌صلاحیت 35 نماینده مجلس هشتم تایید نشد.
 
نشست جبهه پایداری در دانشگاه علم و صنعت
صحنه انتخاباتی کشور امروز شاهد برگزاری نشست های تخصصی نیز بود که در یکی از آن ها نامزدهای جبهه پایداری در تالار شهید بهرامی دانشگاه علم و صنعت درباره عدالت اجتماعی بحث و تبادل نظر کردند.
در این نشست سلیمانی وزیر سابق ارتباطات و فناوری اطلاعات سلیمانی در بخش دیگری از این میزگرد درباره علت این‌که جبهه متحد با جبهه پایداری لیست واحد ندادند، گفت: جبهه پایداری قبل از جبهه متحد ایجاد شد و جبهه‌ای است که بعد از انتخابات نیز فعالیتش ادامه خواهد داشت، در حالی که جبهه متحد بعد از انتخابات تعطیل می‌شود.
وی افزود: ما با دوستان جبهه متحد اختلاف نظرهای زیادی داریم که نمی‌شد با وجود این اختلافات به لیست واحد رسید. ما در مصداق‌ها ، روش‌ها ،‌راهکارها و اولویت‌ها با هم اختلاف داشته‌ایم و اگر به لیست‌هایی که هر دو گروه داده‌اند، نگاه کنیم این تفاوت‌ها را خواهیم دید.
 
برگزاری نخستین نشست سراسری نامزدهای جبهه متحد سراسر کشور
همچنین نخستین همایش سراسری نامزدهای جبهه متحد اصولگرایان در سراسر کشور صبح امروز با حضور علی لاریجانی و غلامعلی حداد عادل و سایر اعضا جبهه متحد در تهران برگزار شد.
در این نشست که نامزدهای جبهه متحد در سراسر کشور حضور یافته بودند، میثاق‌نامه نامزدها و همچنین بیانیه آیت‌الله مهدوی‌کنی و آیت‌الله یزدی در حمایت از فهرست جبهه متحد اصولگرایان قرائت شد.
 
برنامه های انتخاباتی چهارشنبه
برنامه های انتخاباتی گروه های مختلف سیاسی در روزهای آینده به طور حتم جدی تر پیگیری خواهد شد و در یکی از برنامه های صبح فردا نشست خبری جبهه صدای ملت با حضور علی مطهری، علی عباسپور، حمیدرضا کاتوزیان و مصطفی رضاحسینی در ستاد انتخاباتی این گروه برگزار خواهد شد.
همچنین ظهر فردا میزگرد مباحث انتخاباتی نهمین دوره مجلس شورای اسلامی با حضور حجت الاسلام قاسم روانبخش از جبهه پایداری، محمدنبی حبیبی از جبهه متحد اصول‌گرایان و مطهری‌نژاد از حزب مردم‌سالاری در دانشگاه تهران برگزار می‌شود.
/27295
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 200096

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =