منوچهر متکی، عبدالحسین روح الامینی و حسن بیادی در یک برنامه تلویزیونی مهم ترین مسائل انتخاباتی کشور را بررسی کردند.

به گزارش خبرآنلاین، منوچهر متکی وزیر سابق امور خارجه، عبدالحسین روح الامینی استاد دانشگاه و حسن بیادی نایب رئیس شورای شهر تهران چهارشنبه شب و بامداد پنجشنبه در برنامه تلویزیونی پارک ملت درباره مهم ترین مسائل انتخاباتی از جمله راهبردهای دستیابی به مجلس مطلوب بحث کردند.
ایران در اوپک علیه عربستان ادعا نامه تهیه کند
در این برنامه منوچهر متکی با بیان این که در کلیات نگاه مجلس تفاوتی وجود ندارد و نگاه ها در چارچوب قانون اساسی است، گفت: تفاوت ها در نوع نگرشی است که در اداره کشور مطرح می شود.
وی با بیان این که مجلس پیش از افتتاح با چندین طرح و لایحه رو به رو است و ما در قانون نویسی نقشه جامعی نداریم، افزود: در مجلس گاهی مشاهده می شود که برخی نماینده ها در روند مذاکره ها نیستند و درصد کمی در طرح ها و لوایح نظرهای کارشناسی می دهند.
گزیده ای از سخنان منوچهر متکی در ادامه می آید:
×   انتخابات مجلس در مقایسه با سایر انتخابات ها متفاوت است و قانون نویسی، نظارت و اخلاق کاری از جمله مسائل اساسی مجلس هستند.
×   مجلس در بحث قانون نویسی دچار روزمره‌گی است و قوانین فراوانی را می نویسد؛ در بسیاری از کشورها مجلس نشست های بهاره یا پاییزه دارد و نمایندگان کمتر وقت خود را صرف قانون نویسی می کنند.
×   در ایران کار حزبی نداریم؛ در کشورهای مختلف احزب منشوری دارند که کلیت آن برای اداره کشور است؛ شهید بهشتی ذهن مهندسی خوبی داشت و زمانی که حزب جمهوری اسلامی را تشکیل داشت به دنبال تهیه منشور این حزب بود، هم اکنون تمام جریان ها در کشور باید منشور خود را منتشر کنند.
×   گام نخست برای رسیدن به مجلس مطلوب خود مردم هستند، مردم در زمان شاه تصمیم گیرنده نبودند اما هم اکنون حضرت امام دستاوردی را برای آنها قرار داده است که مردم با تعصب خاصی از این دستاورد مانند فرزندشان محافظت می کنند.
×   نکته ای که در زمینه هزینه انتخابات وجود دارد این است که در این زمینه نباید دچار افراط و تفریط شد؛ برای تبلیغات حداقل هزینه ای نیاز است و در بسیاری از نقاط دنیا برای این که از به دام افتادن نماینده جلوگیری شود دولت با توجه به تعدد آرا و بر اساس تعرفه هزینه های تبلیغاتی را پرداخت می کند.
×   در دنیا حدودا مجلس و دولت یک ترکیب دارند اما در این قوای سه گانه مستقل هستند؛ زمانی کشور مواجه شد با هجمه های امریکایی ها در موضوع تروریسم و در دادگاه های امریکا احکام هایی صادر می شد و می گفتند چون ایران از ترور حمایت می کند دولت ایران باید خسارت بپردازد؛ سال 80 مجلس در اقدامی مناسب قانون خوبی را تصویب کرد که بر اساس آن ایران می تواند مقابله به مثل کند.
×   دیپلماسی پارلمانی تا حدودی می تواند در سیاست خارجی نقش داشته باشد؛ در مجلس هفتم نمایندگان تاکید داشتند که موضوع تعلیق هسته ایران باید لغو شود و برای این طرح نماینده ای نبود که آن را امضا نکرده بود و تمام نمایندگان از این موضوع حمایت کردند.
×   مجلس برای تاثیر گذاری در افق بین المللی باید شرایط جهان را بهتر درک کند؛ مجلس در موضوع تحریم نفتی عملکرد مناسبی داشت؛ هم اکنون در اوپک عربستان می گوید از ایران نفت نخرید و ما نیاز شما را تامین می کنیم، الان زمانی است که ایران باید به کمک مجلس ادعا نامه ای علیه این اقدام عربستان تهیه کند.
 
ائتلاف لیست های اصولگرایی دور از دسترس نیست
عبدالحسین روح الامینی با بیان این که بازیگران اصلی در انتخابات مجلس که نمونه حقیقی دموکراسی در کشور است مردم هستند، گفت: ائتلاف لیست های متعدد اصولگرایی دور از دسترس نیست.
وی که یکی دیگر از میهمانان بامداد پنجشنبه برنامه تلویزیونی پارک ملت بود با بیان این که مجلس از زمان آغاز به کار در مجلس اول تا کنون به سمت قبیله گرایی پیش رفته است، افزود:‌مردم به لیست های متعدد رای می دهند اما به لیست های قبیله ای رای نمی دهند.
گزیده ای از سخنان روح الامینی در ذیل آمده است:
×   مجلس با طرح ها و لوایح متعددی رو به رو است و نماینگان به طور طبیعی از سال سوم به بعد با فهرستی از طرح ها و لوایح تصویب نشده رو به رو هستند و برای این که خارج از نوبت این طرح ها بررسی شود به دنبال جمع آوری امضا هستند.
×   تمام کارها در جمهوری اسلامی ایران باید کامل انجام شود؛ باید تمام ابعاد را در نظر بگیریم و اگر مسائل مختلف در یک کار پی در پی نباشد آن کار انجام نمی شود.
×   باید از ارائه شعارهای غیر ممکن خودداری شود؛‌فرد نماینده که از کوچک ترین بخش هم در مجلس حاضر می شود نماینده کل ملت است و تراز وی ملی است؛ نماینده نباید وام‌دار قدرت و ثروت باشد و باید ملی فکر کند.
×   برای رسیدن به مجلس کارآمد باید پرخاش ها و بی اخلاقی ها کم شود.
 
دولت ها مجلس را دور می زنند
همچنین حسن بیادی در این برنامه با بیان این که در ایران مشکل قانون وجود دارد و موضوعی که با مشکل روبه رو شده است اخلاق است، گفت: مجلس ششم بد اخلاقی هایی داشت و مجلس های بعدی نیز نتوانستند آن خلاء را برطرف کنند.
عضو جبهه ایستادگی نزدیک به محسن رضایی با بیان اینکه در مقایسه مجالس پنج دوره نخست و مجالس گذشته مهم ترین پارامتر اخلاق است، افزود: پنج مجلس نخست در ایران برنامه و هدف مشخصی داشتند و برای رسیدن به آن ها تلاش می کردند.
گزیده سخنان بیادی را در ادامه می خوانید:
×   تمام دولت ها مجلس را دور می زنند؛ دولت ها باید به جای تصویب قانون مصوبات مجلس را اجرا کنند؛ هم اکنون مردم با وظایف نمایندگان آشنایی ندارند.
×   حفظ دستاوردهای انقلاب باید سرلوحه تمام کارها باشد و باید در تمام موارد اخلاق رعایت شود.
×   یکی از معضل های مجلس بالا بردن مدرک تحصیلی نامزدهای حضور در مجلس بود که این موضوع از حضور بسیاری از افراد متخصص در مجلس جلوگیری کرد.
×   بخشی از اخلاق شخصی است و بخشی از آن اجتماعی و این دو بخش به هم متصل هستند و اگر در تمام زمینه ها احکام الهی را رعایت می کیریم مشکل ها برطرف می شد.
×   هم اکنون جایی وجود ندارد که نماینده پس از پایان دوره نمایندگی به آنجا درباره فعالیت های انجام داده پاسخ بدهد.
×   نتیجه تند روی پوست انداختن و چند دسته شدن است؛ مردم ما برای انتخاب منتظر احزاب و گروه ها نیستند، همچنین کشور ما نیز کشوری نیست که با یک حزب و یا 50 حزب اداره شود.
/27295

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 200304

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =