سامانه خبری سازمان بنادر و دریانوردی نوشت:

کاهش واردات خودرو تابعی از کل واردات در سال جاری است که در این 10 ماه کاهش یافته است. طی 10 ماه سال 90 تعداد سه هزار و 621 دستگاه کمتر از 10 ماهه سال گذشته خودرو خارجی وارد کشور شده است. طبق آمار گمرم 33 هزار و 13 دستگاه از انواع خودرو سواری وارد کشور شده است طی همین مدت در سال گذشته 36 هزار و 634 دستگاه خودرو از کشورها خارجی وارد ایران شده است.
در این مدت از نظر وزنی و ارزشی نزدیک به 10 درصد کاهش واردات در این زمینه رخ داده است. مجموع ارزش واردات خودرو در 10 ماهه امسال 682 میلیون دلار بوده است.
 سهم بندرهای مختلف از واردات
عموم خودروهای وارداتی با حمل و نقل دریایی و از طریق بنادر تجاری کشور وارد ایران می‌شود.
درطول 10 ماهه سال جاری خودروهای سواری و سنگین از طریق بنادر بزرگ کشور نظیر بندر شهید رجایی، بندر شهید باهنر، بندر چابهار و ... وارد کشور شده‌اند. در این مدت وزن خودروهای هیوندای وارداتی از بندر شهید رجایی به 6 هزار و 341 تن رسید. 243 تن از این خودرو در بندر شهید باهنر تخلیه شده و 34 تن نیز از بندر لنگه راهی خاک ایران شده است.
سواری تویوتا دیگر خودروی پر مشتری در ایران بوده است که مجموع وزن این خودری وارداتی به یک هزار و 870 نزدیک شده است. از این میزان یک هزار و 829 تن از بندر شهید باهنر وارد شده؛ 190 تن در بندر شهید رجایی از کشتی تخلیه شده؛ 24 تن ازطریق بندر لنگه وارد خاک ایران شده و 15 تن نیز در بندر خرمشهر به خاک ایران پای گذاشته است.
در این مدت وزن خودروهای سواری  بنز وارد شده به کشور به 285 تن رسیده است که این واردات از بندر شهید باهنر انجام شد. در 10 ماهه سال 90 به میزان 266 تن از انواع سواری رنو نیز وارد کشور شده است که مبادی ورودی 138 تن آن بندر شهید رجایی و راه ورودی 128 تن دیگر آن بندر شهید باهنر بوده است.
خودرو سواری کیا نیز واردات قابل توجهی را تجربه کرده است به گونه‌ای که مجموع وزن خودروهای سواری کیا که از طریق بنادر ایران وارد شده است به 220 تن می‌رسد. 102 تن از این خودرو از طریق بندر شهید باهنر به کشور وارد شده است. و بنادر شهید رجایی، خرمشهر و لنگه نیز هر کدام سهم 60، 44 و 14 تنی از واردات این خودرو داشته‌اند.
در میان خودروهای لوکس، لکسوس پرمشتری‌تر از سایرین بوده است به گونه‌ای که وزن خودروهای لکسوس وارداتی در این 10 ماه به 82 تن رسید که بندر شهید باهنر عمده آن را از کشتی‌ها تخلیه کرده است. 6 تن از این خودرو در بندر لنگه و 5 تن نیز در بندر خرمشهر تخلیه شده است. مجموع وزن خودروی سواری پورشه نیز که از طریق بندر شهید باهنر به خاک ایران رسیده است به 25 تن نزدیک شد. در طول 10 ماهه سال 90 44 تن سواری بی‌ام‌و نیز از طریق بندر شهید باهنر وارد خاک ایران شده است.
شاید لوکس‌ترین خودروی وارد شده در این 10 ماه دو دستگاه سواری فراری به وزن 4 تن باشد که بندر شهید باهنر آن را از کشتی تخلیه کرده است. یک دستگاه سواری هامر به وزن 2 تن دیگر خودروی لوکس بوده است که از طریق بندر شهید باهنر وارد ایران شده است.
در این 10 ماه 52 تن خودروی سواری شورلت نیز از طریق بنادر شهید باهنر و خرمشهر به خاک ایران رسیده است. مجموع به غیر از این خودروها مجموعا در حدود 41 هزار تن خودروی سواری دیگر نیز از طریق بنادر بزرگ کشور وارد شده است.
در این مدت بنادر ایران به پایگاه صادرات خودروهای تولید داخل نیز تبدیل شده بود به گونه‌ای که مجموعا 20 تن خودرو ایرانی از طریق 5 بندر شهید باهنر، خرمشهر، امیرآباد، انزلی و بوشهر به کشورهای هدف فرستاده شده است.
 کشورهای صادرکننده
در 10 ماهه سال جاری ترکیب کشورهایی که بیشترین خودروها را به ایران صادر کرده‌اند نیز چندان تغییر نکرده است.در این مدت کره جنوبی بیشترین سهم را از بازار خودرو ایران به خود اختصاص داد. امارات متحده عربی و عمان نیز در رده‌های بعدی قرار گرفته‌اند. کره جنوبی 17 هزار و 920 دستگاه خودرو به ایران صادر کرده است که  ارزش آن به 312 میلیون و 736 هزار دلار رسیده است. پس از کره امارات، 10 هزار و 119 دستگاه انواع خودرو به ارزش 255 میلیون و 914 هزار دلار به ایران صادر کرده است.
در این مدت واردات خودرو از عمان نیز یک هزار و 854 دستگاه به ارزش 35 میلیون و 844 هزار دلار بوده است، که این کشور به لحاظ تعداد 5.62 درصد و به لحاظ ارزش 5.26 درصد از کل واردات خودرو به کشورمان را به خود اختصاص داده است. البته عمان بیشتر پایگاه صادراتی است و بخشی از خودروهای تولید اروپا و آمریکا را به ایران ارسال می‌کند. به طور متوسط، قیمت هر خودرو وارداتی به کشور در 10 ماهه امسال، 20 هزار و 646 دلار برآورد شده است  که با این حساب در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، 25 صدم درصد به متوسط قیمت خودروهای وارداتی افزوده شده است.
این نکته قابل ذکر است که همه خودروهای وارداتی کشور از طریق کشتی و حمل و نقل دریایی وارد کشور نمی‌شود بلکه بخش اندکی‌ از خودروهای وارداتی که در دسته واردات موردی قرار می‌گیرد از طریق حمل و نقل جاده‌ای به کشور می‌آیند. اما بار اصلی واردات خودرو بر دوش بنادر ایران است.

/3131

کد خبر 202175

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۵
    6 1
    اقاي غضنفري چرا هروز واردات و صادرات كشور افت مي كنه؟
  • محمد122 IR ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۵
    11 0
    خوش بحال کارگر های بنادر حداقل ماشینارو از نزدیک میبینن حال میکنن ما که باید با پراید حال کنیم که اونم نداریم اخه شده 10میلیون