۰ نفر
۱۵ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۰:۴۶

«جدایی نادر از سیمین» با فیلمنامه و کارگردانی اصغر فرهادی، با مشکلات درونی یک زوج دست و پنجه نرم می کند که در روند جدایی قرار دارند و بر شکاف کنونی سنت – مدرنیته در ایران تکیه می زند. این فیلم برای بهترین فیلمنامه اسکار نیز نامزد شده بود، اما در این دسته به پیروزی نرسید.

شرق: یکشنبه شب هفته گذشته، رخداد بزرگ و حادثه سترگي براي جهان هنر و نقش ايرانيان پديدار شد. آري اكادمي هشتاد و چهارم هنرها و علوم سینمایی ايالات متحده ، اسکار را به فیلم ایرانی «جدایی نادر از سیمین» برای بهترین فیلم زبان خارجی اعطا کرد. این نخستین باری است که یک فیلم ایرانی چنین جایزه معتبری را از آن خود می کند. در سال 1997، « بچه های آسمان» یک فیلم ایرانی دیگر، در بین 5 فیلم برگزیده خارجی نامزد شد اما برنده این افتخار نشد.
«جدایی نادر از سیمین» با فیلمنامه و کارگردانی اصغر فرهادی، با مشکلات درونی یک زوج دست و پنجه نرم می کند که در روند جدایی قرار دارند و بر شکاف کنونی سنت – مدرنیته در ایران تکیه می زند. این فیلم برای بهترین فیلمنامه اسکار نیز نامزد شده بود، اما در این دسته به پیروزی نرسید.
چيستي و چرايي اين موفقيت هاي فكري و فرهنگي و علمي و هنري در چيست؟ در نهاد و ذات مردمان اين سرزمين چه گوهر واكسيري نهاده شده است؟
از زمان وقوع انقلاب اسلامی سال 1979، تمام حوزه هاي هنر و فرهنگ رشد قابل متنابهي داشته اند. استقلال و آزادي افكار و انديشه ها رشد يافته و بلوغ فكر ايراني هم چون گذشته تاريخ پر افتخار مردان فكر ساز اين سرزمين با الهام از تمدن وانديشه هويت ملي و ديني به اوج و به شكوه رسيده است. صنعت فیلم در ایران نه تنها پیشرفت قابل ملاحظه ای داشته، بلكه توجه زیادی را چه در داخل و چه در خارج از کشور به خود معطوف کرده است. شماری از فیلم های ایرانی در فستیوال های بین المللی مشهور فیلم جوایزی دریافت کرده اند. «جدایی نادر از سیمین» پیش از کسب جایزه اسکار، جایزه های با اعتبار فستیوال فیلم برلین و گولدن گلوب را نیز به خود اختصاص داده بود.
امروزه نام ایران در رسانه های بین المللی بیشتر در ارتباط با نفت و سیاست مورد توجه قرار می گیرد. ایران هراسی به طور فزاينده ای به جوامع به خصوص در جهان غرب تزریق شده و سياستمداران در پي ايجاد چهره غير واقعي از کشور هستند تا شرايط را بحراني و موقعيت مردم و زندگي ايشان را آشفته و پر بيم و حرمان نشان دهند. عقل سليم انساني به همه دل هاي پاك و ذهن هاي پرسش گر صادقانه توصيه مي كند كه بايست سره را از نا سره تشخيص داد. گردشگران خارجی که برای نخستین بار از ایران بازدید می کنند، به خوبی می توانند احساس خود را پیش از سفر به کشور و پس از تجربه جذابیت های ایران و میهمان نوازی مردم این کشور مقایسه کنند. داستان های منفی و یک¬طرفه در مورد ایران در غرب به خصوص در رابطه با فعالیت های صلح آمیزش چنان با دروغ و افترا و تهمت گسترانیده شده و تصویر کشوری آميخته با هرج و مرج و خشم را ارائه می دهد که در صدد است همه دنیا را با تسلیحات هسته ای اش نابود کند.
به¬همين دليل است كه بيم و ترس و نكبت و حقد وحسد در ذات استمار به گونه ايي اپيدمي و ويروس الوده خود را منتشر ميكند كه با توفيق ملت بزرگ با آن عطف بلند تاريخي سر سازگاري ندارد يا در پي تخفيف دست¬آوردهاي علمي وتكنولوژيك هستند و يا در موج و جو بد بيني، نيات پيشرفت يك ملت وارونه حقيقت را جلوه ميدهند و يا گلوله هاي خشم وخفت خويش را در ترور بهترين فرزندان انسانيت هدف قرار داده اند. نيت و جنس تلخ اين زبوني يكي است، اما با هويتي متفاوت و با شمايي ديگر. آن¬روز كه دانشمند كهنسال ايراني بهترين درمان سرطان خون را كشف كرد و دانشگاه هاي نامدار ايالات متحده و اروپا و همه اقصي نقاط جهان در هيبت اين توفيق علمي انگشت به دهان ماندند و آن¬روز كه دانشمندان جوان ايراني بر علوم هوا فضا تسلط پيدا كردند و آن¬گاه كه متخصصان برجسته ايراني توفيقات شگرفي در سلول هاي بنيادين بدست آوردند، آن-زمان¬كه خواجه نامدار در رصد خانه مراغه و يا رازي در كشف الكل و حكيم وفيلسوف ابن سينا و فارابي جهان را مفتون وشيفته علم خويش ساختند، ايرانيان در استمرار تاريخ وپيوند با جهان علم وتاريخ علم همداستان بودند. نسل امروز ايراني نيز عليرغم همه شيطنت ها در جستجوي جايگاه رفيع خود كوشش ميكند .
« جدایی نادر از سیمین» تلاشی است برای نشان دادن این نکته به کل جهان که با وجود تحریم های شدید و
مشکلات اقتصادی و تبلیغات سوء که وجود دارد، ایران می تواند تصویری لطیف از طریق فرهنگ غنی خود ارائه دهد. این مساله به طور شیوایی پس از دریافت جایزه اسکار توسط اصغر فرهادی مورد اشاره قرار گرفت. «در زمانی که سخن از جنگ در میان است، ارعاب و پرخاشگری بین سیاستمداران رد و بدل می شود، نام کشور آنها ، ایران، از طریق فرهنگ باشکوهش در اینجا مطرح می شود، فرهنگی غنی و کهن که در زیر غبار سنگینی از سیاست ها پنهان شده است.»
ایران کشور هزار و يك شب و خاطرات خوش افسانه وار است. سر سازگاري با جنگ وخشونت ندارد. دوست¬دار صلح پايدار وعدالت است و ایرانیان از باب احترامی که برای تمامی فرهنگ ها قائلند به خوبی شناخته می شوند. ایران معاصر هیچگاه به دنبال جنگ با همسایگانش نبوده و در عین حال مورد تجاوز واقع شده است. ایرانیان مخالف تحمیل میل و اراده خود بر دیگران هستند و اثبات کرده اند که در مخالفت با هر شکلی از سلطه و تجاوز ثابت قدم هستند.
گفت¬وگو، بهترین وسیله ای است که می توان از طریق آن بر مشکلات و سوء تفاهم ها چیره شد. زبان تهدید و ارعاب موقعیت را پیچیده تر کرده و حل مشکلات جاری را نیز دشوارتر می کند. تبادل فرهنگی و گفت¬وگو بین مذاهب و تمدن ها به جای ترویج عداوت و دافعه، صلح و آسایش بیشتری برای کل جهان به ارمغان می آورد

5151

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 202268

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =