کتاب «سعادت فرد، سلامت جامعه در خطبه متقین» شرحی بر خطبه همام که امیرالمؤمنین(ع) در آن به اوصاف پارسایان اشاره می‌کند، منتشر شد.

به گزارش خبرآنلاین، حسین صفری تبار، در مقدمه کتاب «سعادت فرد، سلامت جامعه در خطبه متقین» پس از معرفی اثر، به بیان مفصل تاریخچه خطبه و سندیت آن با استناد به کتب معتبر شیعه و سنی و سپس به ذکر اهمیت این خطبه که دارای مطالب متعددی از جمله مسائل فردی، اجتماعی، بیان معارف الهی و نشانه‌های پرهیزگارن می‌باشد، پرداخته است.

 

نویسنده در این کتاب با تحریر و تفسیر خطبه «متقین» از کتاب «نهج البلاغه» که دربارة مسائل فردی و اجتماعی، مقام و نشانه های پرهیزگاران و... صحبت می کند، به اثبات این نکته می پردازد که اگر هر انسان مسلمانی بتواند اوصاف ذکر شده برای پرهیزگاران در این خطبه را در خود پرورش دهد و آنها را حفظ کند، در هر دو دنیا سعادتمند خواهد شد.

 

این کتاب در پنج بخش تنظیم شده و در فصل اول به بیان درخواست همام از امام علی(ع)، معنای تقوا، میزان الهی و اینکه آیا خداوند به طاعت بندگان خود نیاز دارد یا نه؟ و همچنین به بیان تقسیم روزی و عوامل دخیل آن پرداخته شده است.

 

مؤلف در فصل دوم این اثر به بیان مفصل 19 ویژگی دنیوی پرهیزگاران پرداخته و مواردی چون اعتدال در زندگی، تواضع در رفتار، چشم‌پوشی از حرام، تقوای گوش، یکسان بودن نعمت و بلانزد پارسایان، شوق به قیامت، داشتن مقام شهود و صبر متقین را با استناد به فرمایشات امام متقیان شرح و تفسیر می‌کند.

 

بیان مراحل انسان‌سازی، تأثیر برنامه شبانه در سیر و سلوک، زندگی متقین و اینکه سنجش اعمال پرهیزگاران چگونه است؟ در فصل سوم  و همچنین ریشه‌های رفتار متقیان و چگونگی سخن گفتن اهل تقوا و ذکر معیارهای رفتار اسلامی نیز به طور مفصل در فصل چهارم شرح داده شده است. در فصل آخر این اثر، مؤلف به تأثیر پند و اندرز در جان پرهیزگاران و بیان سرانجام همام پرداخته است.

 

بنابراین گزارش، در فصل دوم کتاب و در ترشیح «منطق صواب» می خوانیم:

ناصوابی، لغو(باطل)، لهو(بیهوده) و لعب(بازیچه و سرگرمی) است. حضرت می فرمایند: اهل فضائل اولین فضیلتی که دارند راستی در گفتارشان است. زبان چیزی است که بیش از هر چیز دیگر از آن استفاده می کنیم و چیزی که این همه مورد استفاده است قاعدتا لغزیش هایش هم بیش از لغزش های دیگر است و به همین سبب توجه آدمی به این لغزش ها باید بیش از توجه به سایر لغزش گاه ها باشد. این است که امیرالمومنین علیه السلام باب فضائل و کلید ورود به فضائل را منطق صواب دانسته اند...فرد متقی سخن لغو و لهو و لعب نمی گوید چه بر سد به دروغ؛ که این هم در گفتن است و هم در کتابت و اشارت. آنکه زبان خود را اصلاح کرد، همه کارها و کردارش صحیح و راست می گردد و عمل لغو و لهو و لعب ندارد.»

 

 

چاپ نخست کتاب «سعادت فرد، سلامت جامعه در خطبه متقین» با بهای 6هزار تومان از سوی انتشارات ایده نو راهی بازار نشر شد.

 

 

ساکنان پایتخت، برای تهیه این کتاب‌ (در صورت توزیع در بازار نشر) کافیست با شماره 20- 88557016 سامانه اشتراک محصولات فرهنگی؛ سام تماس بگیرند و آن را در محل کار یا منزل _ بدون هزینه ارسال _ دریافت کنند.

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 204150

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۲۱:۱۹ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۵
    20 0
    دولت مردان بخوانند