شفقنا ،سایت بین المللی همکاری های خبری شیعه نوشت:

جمعي از مراجع عظام تقليد به استفتاي ايسنا درباره‌ي سنگسار و اينكه «آيا در شرايط كنوني مي‌توان حكم جايگزيني براي مجازات سنگسار درنظر گرفت»، پاسخ دادند. پيش از اين «حجت‌الاسلام موسي قرباني» قائم مقام معاون تنقيح قوانين مجلس شوراي اسلامي و عضو كميسيون حقوقي و قضايي مجلس ایران با اعلام حذف مجازات سنگسار از قانون جديد مجازات اسلامي گفته بود كه بر اساس قانون جديد در اين‌ موضوع بايد طبق ماده 223، به فتاواي مشهور فقها و نظرات ولي فقيه مراجعه شود.

متن سوال و پاسخ آيات عظام مكارم شيرازي، نوري‌همداني، علوي گرگاني، موسوي اردبيلي، حسيني زنجاني و جعفر سبحاني به اين شرح است:

سوال: با عنايت به اين‌که در حال حاضر اجراي مجازات سنگسار از سوي دشمنان اسلام و قرآن دستاويزي جهت وهن احکام شرعي قرار گرفته، خواهشمند است نظر خود را در خصوص اجراي مجازات رجم در شرايط کنوني بيان فرموده و با توجه به اين‌که اين حد مبناي ظاهري در قرآن ندارد، آيا به نظر حضرتعالي اين مجازات جزء حدود لايتغير الي الابد تلقي مي‌شود يا احتمالا مي‌توان به اقتضاي زمان و مکان جايگزيني براي آن قرار داد؟.

پاسخ آيت‌الله نوري همداني:

در فرض سوال، همانطور كه قبلا هم جواب داده‌ايم حكم الهي تغييرپذير نيست و كيفيت اجراي آن بستگي به نظر حاكم شرع دارد.

پاسخ آيت‌الله العظمي مکارم شيرازي:

ما قبلاً نيز گفته‌ايم که در شرايط فعلي مي‌توان جايگزين کرد.

پاسخ آيت‌الله العظمي جعفر سبحاني:

سوال جنابعالي پيشينه ديرينه دارد و ما در كتاب حدود به طور گسترده از آن سخن گفتيم كه اجمال آن اين است: 1- ثبوت زناي محصنه شرايطي دارد كه غالبا امكان‌پذير نيست يعني چهارنفر با چشم خود ببينند كه مرد بيگانه با زن در آن موضع با هم جمع شده‌اند. 2- راه‌هايي براي تخفيف وجود دارد؛ يكي از آن راه‌ها اين است كه اگر از گودال گريخت، تعقيب آن حرام است. 3- اگر حاكم شرع احساس كرد اجراي حكم به اين شيوه مشكلاتي دارد مي‌تواند به نحو ديگري اجراي حد كند. والله العالم

پاسخ آيت‌الله العظمي علوي گرگاني:

در صورتي که حاکم شرع تشخيص دهد که اجراي اين حکم موجب وهن اسلام و بي‌احترامي به آن است و موجب ضرر به اصل دين است مي‌تواند آن را تغيير دهد اما اصل حکم سنگسار در فقه اسلام ثابت است، حتي اگر به طور صريح در قرآن ذکر نشده باشد و اصل اين حکم تغيير ناپذير است.

پاسخ آيت‌الله موسوي اردبيلي:

مجازات رجم قابل تغيير نيست ولي چنان چه اجراي آن بر خلاف مصالح اسلام و مسلمين باشد فقيه جامع الشرايط مي‌تواند حکم به عدم اجراي آن بدهد.

پاسخ آيت‌الله العظمي حسيني زنجاني:

چنانچه به نظر فقيه جامع الشرايط اجراي حكمي در جامعه به دليل عدم آمادگي فكري عموم مردم موجب سستي در اعتقاد و اصل اسلام مي‌شود، در اين صورت حفظ اسلام اهم است و اجراي حكم بايد تا استحكام عقايد مسكوت بماند. مضافا اينكه قاعده «تدرء الحدود بالشبهات» در مورد اين مساله جاري است، گرچه فقهاء مفاد قاعده را در شبهات موضوعيه گفته‌اند ولي بنا بر تسلم و قبول اين قاعده كه متخذ از عين روايت است شبهه اطلاق داشته و شامل شبهه حكميه نيز مي شود يعني اجراي حكم در شرايطي كه عدالت اجتماعي به طور كامل اجراء نمي‌شود محل شبهه است چون اصل حاكم عدل است كه ما هنوز با آن فاصله زيادي داريم. والله العالم

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 207256

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 16
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۲
    2 14
    کاش اجرای احکام را به مصلحت واگذار نمی کردیم.وگرنه کم نبودند کسانی که لیاقت داشتن تمامی انگشتان راندارند
  • بدون نام IR ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۲
    14 1
    هنوز اندر خم یک کوچه ایم!
  • بدون نام IR ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۲
    11 1
    پاسخ آيت‌الله العظمي حسيني زنجاني كامل تر بود(يعني اجراي حكم در شرايطي كه عدالت اجتماعي به طور كامل اجراء نمي‌شود محل شبهه است )
  • لنگرودی IR ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۲
    1 11
    من با نظر آیت الله العظمي حسيني زنجاني موافقم نباید حکم دیگر موجب سستی بشه تمامی داستانهایی که امروز در جامعه داره رخ میده به علت اینکه قبح اینکار ریخته ما حکم خدارو اجرا نمیکنیم که دشمن خدا از ما خوشش بیاد
  • بدون نام IR ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۲
    10 0
    چرا در جای دیگری از قرآن درباره مجازات زن شوهر داری که زنا میکند گفته شده: "او را در خانه حبس کنید و تنبیه کنید تا وقتی که توبه کند" ؟
    • بدون نام IR ۰۱:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۳
      3 12
      این ایه جزو ایاتی هست که مربوط به زمان خاصی بوده و در زمان پیامبر چیز دیگری جایگزین شد.
  • بدون نام IR ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۲
    12 0
    می خواستم یه چیزی بگم، دیدم هر جور بنویسم منتشر نمی شه!!
  • درج بفرمایییییید IR ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۲
    11 0
    به نظر من به صلاح نیست این طور حکم ها اجرا بشن...هم دید مردم نسبت به دین تغییر میکنه هم مردم کشورهایی که اطلاعات کافی در مورد اسلام ندارن.
  • علی IR ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۲
    9 1
    لطفا از حضرات عظام بپرسید به استناد کدام آیه از قرآن مجید ، حکم اعدام مرتد را اجرا میکردیم ؟
  • بدون نام IR ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۲
    8 0
    پس کی کاسه داغ تر از آشه؟
  • بدون نام AU ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۲
    12 0
    چرا بعضی مراجع در پاسخ سوالات در مورد خودشون از ضمیر جمع (ما) استفاده می کنند؟!!
  • مهدی IR ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۲
    7 2
    سنگسار از لحاظ فقهی هم مستند نیست،رجوع شود به کتاب حق حیات از استاد باقی
  • بدون نام IR ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۲
    8 0
    به عنوان يك فرد غير كارشناس سوالي دارم كه آيا مگر فرق حدود و تعزيرات همين نيست كه حدود شرعي غير قابل تغيير اما تعزيرات در اختيار قاضي است؟ پس تكليف كساني كه قبلا" سنگسار شده اند چيست؟
  • بدون نام IR ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۲
    9 0
    آیت الله زنجانی: ... چون اصل حاكم عدل است كه ما هنوز با آن فاصله زيادي داريم... باز خوبه یکی پیدا شد دو کلمه حرف حساب زد.
  • احمد دریکوند IR ۱۷:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۲
    6 2
    سلام تقریبا همه مراجع عزیز رای مثبت به قابلیت تغییر یافتن این حکم دادند.من خواهش می کنم از شما که نظر *رهبر عزیز انقلاب* را نیز در این باره جویا شوید قطعا این نظر میتواند تعیین کننده باشد! در جامعه کنونی سطح فرهنگ در مقایسه با (گذشته و دوران جاهلیت عرب و قبل از آن...) به شدت افزایش داشته است و اصلا نیازی به این گونه احکام وجود ندارد! وجود این احکام فقط موجب {ضربه زدن به اسلام ناب محمدی(ص)-سو استفاده گروههای افراطی-سو استفاده گروههای تروریستی-بهره برداری های دشمنان اسلام و ایران-و... می شود} و از دو جنبه عمومی هر حکمی فقط یک جنبه را دارد:-جنبه های عمومی احکام قضایی:1-مجازات مجرمان2-عبرت دیگران. این حکم فقط از جنبه اول برخوردار است!{آن هم به میزان زیاد} این حکم در اسلام مشابه ندارد! خدانگهدار
    • زهرا IR ۰۱:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۳
      3 6
      یعنی می خوای بگی خیلی بیشتر از علما می فهمی؟