۰ نفر
۲۵ فروردین ۱۳۹۱ - ۲۳:۲۵

مریم صدرالادبایی

 هنوز هم خاطرات و تصاویر مجموعه های کودکی و مخصوصا برنامه بچه ها سلامت باشید و موشی که در انتهای هر آیتم فریاد می زد 'بچه ها سلامت باشیییییییید'در ذهن بسیاری از ما مانده است اگرچه که بچه های آن زمان حالا تبدیل به جوانان و حتی میانسالان شده اند اما این شعار با کمی تفاوت طرفدار دارد.امروز آغاز هفته سلامت است و موضوع اعلام شده از سوی سازمان جهانی بهداشت برای روز جهانی سلامت سال 2012 (18 فروردین 1391)«سالمندی و سلامت» (Ageing nad health) و شعار آن«زندگی سالم، طول عمر بیشتر» (Good health adds life years) انتخاب شده .

روز جمعه به همین مناسبت راه پیمایی در سراسر کشور و البته با حضور وزیر بهداشت و وزیر ورزش و جوانان برگزار شد البته خدای ناکرده حضور این دو وزیر را به نشانه سالمند بودن این دو وزیر نگیرید که مطمئنا ارتباط این روز با بحث سلامت و نقش ورزش در آن تنها دلیل آن است!

وزیر بهداشت در این راهپیمایی می گوید" که در حال حاضر حدود 5 میلیون سالمند در کشور وجود دارد که تا د ه سال آینده به 11 میلیون هم می رسد "و این تعداد نشان دهنده آن است که تا چند سال آینده سالمندی به بحثی جدی در کشور تبدیل می شود.

روزهای هفته سلامت در ایران هم مرتبط با موضوع سالمندی نامگذاری شده‌اند. به این ترتیب 18 فروردین ماه به عنوان «سالمندی، ورزش و سلامت معنوی»، 19 فروردین با عنوان «سالمندی و آموزش همگانی»، 20 فروردین با عنوان «سالمندی و حوادث و بلایا»، 21 فروردین با عنوان «سالمندی و شهرهای دوستدار سلامت»، 22 فروردین با عنوان «سالمندی، سلامت و همکاری‌های بین بخشی»، 23 فروردین به عنوان «سالمندی و مراقبت در برابر بیماری‌ها» و 24 فروردین به عنوان «سالمندی و کرامت اجتماعی» نامگذاری شده است.

اما سالمند کیست؟سالمندی یعنی عبور از مرز 60 سالگی

سازمان بهداشت جهانی سالمندی را به ترتیب زیر تعیین می کند :

- سالمند جوان

74-60 سال

- سالمند

90 – 74 سال

- سالمند پیر

90 سال به بالا

در آغاز قرن بیست ویکم قرار داریم قرنی که امید به زندگی برای جهانیان از مرز 66 سال گذشته است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 207741

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =