به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، گروه سهنفره شیو شیو در بیانیهای تند، اسپاتیفای را «چاله زبالهایِ دروازه آرماگدونِ خشونتبار» توصیف کرده و از کاربران خواستند اشتراک خود را لغو کنند. این تصمیم در ادامه گزارشهایی مبنی بر حمایت مالی مدیرعامل اسپاتیفای از توسعه پهپادهای جنگی اتخاذ شده است.
این گروه سهنفره شب در ۲۴ ژوئیه در اینستاگرام نوشت:
«ما در حال حاضر مشغول برداشتن تمام موسیقی خود از چاله زبالهایِ دروازه آرماگدونِ خشونتبار یعنی اسپاتیفای هستیم.»
آنها در توضیح علت این تصمیم نوشتند: «اسپاتیفای از پول موسیقی برای سرمایهگذاری در پهپادهای جنگی استفاده میکند.»
این تصمیم در پی گزارشی از فایننشال تایمز گرفته شد که اعلام کرد شرکت سرمایهگذاری پریما ماتریا، که توسط دانیل اِک تأسیس شده، هدایت سرمایهگذاری ۶۰۰ میلیون یورویی (۴۴۶ میلیون پوندی) در شرکت آلمانی هلسینگ را برعهده دارد؛ شرکتی مستقر در مونیخ که در حال توسعه پهپادها و فناوری هوش مصنوعی برای عملیاتهای نظامی است.
شیو شیو در ادامه نوشت: «فرآیند حذف آثارمان بیشتر از آنچه تصور میکردیم طول کشیده، به دلیل پیچیدگیهای رویهای، اما بهزودی تکمیل خواهد شد. از حمایت و صبرتان ممنونیم.»
آنها افزودند: «برای تمام دلایلی که خودتان میدانید ـ لطفاً اشتراک اسپاتیفای خود را لغو کنید.»
گفته شده که این گروه حمایت کامل سه ناشر اصلی خود، یعنی Polyvinyl، Kill Rock Stars و Graveface را نیز دریافت کردهاند.
این اتفاق پس از آن رخ داد که گروه دیرهوف نیز اخیراً آثار خود را از اسپاتیفای حذف کرد، با همین دلیل. آنها در بیانیهای اعلام کردند: «ما نمیخواهیم موسیقیمان باعث مرگ انسانها شود. نمیخواهیم موفقیتمان با فناوری جنگی مبتنی بر هوش مصنوعی گره بخورد.»
پس از اقدام این گروه گروه راک پرکار استرالیایی کینگ گیزارد اند لیزارد ویزارد هم اعلام کرد که تمامی آثار خود ـ از جمله ۲۷ آلبوم استودیویی، آلبومهای زنده و مجموعههای گردآوریشده ـ را از پلتفرم اسپاتیفای حذف کرده است.

این گروه هم با انتشار بیانیهای در اینستاگرام نوشت: «سلام دوستان. یک اطلاعیه برای آنهایی که خبر ندارند: دانیل اِک، مدیرعامل اسپاتیفای، میلیونها دلار در فناوری پهپادهای نظامی مبتنی بر هوش مصنوعی سرمایهگذاری کرده است. ما همین حالا موسیقیمان را از این پلتفرم حذف کردیم. میتوانیم بر این "دکتر ایولهای" تکنولوژیک فشار بیاوریم تا بهتر عمل کنند؟ بیایید به پلتفرمهای دیگر بپیوندیم.»
در سالهای اخیر، نظرات درباره تأثیر پلتفرمهای استریمینگ بر صنعت موسیقی متفاوت بوده است. برای مثال، در سال ۲۰۲۴، دانیل اِک بهدلیل اظهاراتش درباره هزینه «تولید محتوا» با واکنشهای شدیدی روبهرو شد. بسیاری از کاربران و موسیقیدانان او را «از واقعیت دور» توصیف کردند.
اِک بعداً در پاسخ به انتقادات گفت که قصد نداشته مشکلات و دشواریهای هنرمندان را نادیده بگیرد یا آثار آنها را صرفاً «محتوا» بنامد. او افزود هدفش از آن حرف این بوده که بررسی کند چگونه در دنیای پر از تولید مداوم میتوان ایدهها و آثار هنری جسورانه و تأثیرگذار را از میان انبوه صداها پیدا کرد.
این اظهارات در حالی بود که در همان بازه، اعلام شد اسپاتیفای بیش از یک میلیارد یورو (۸۶۰ میلیون پوند) سود کرده، در حالی که همزمان بخشی از کارکنان خود را اخراج و قیمت اشتراک را افزایش داده بود.
اوایل سال جاری، دنی فیلث، خواننده گروه کریدل آو فیلث نیز از اسپاتیفای انتقاد کرد و گفت که «وظیفه اخلاقیاش» است که حساب کاربری در این پلتفرم نداشته باشد. همچنین چارلی بنانته، درامر گروه انترکس، در نوامبر گذشته گفت: «استریمینگ جایی است که موسیقی به آنجا میرود تا بمیرد.»
اسپاتیفای همچنین بهدلیل تصمیمش مبنی بر قطع پرداخت به ترانههایی که کمتر از ۱۰۰۰ بار پخش شدهاند، مورد انتقاد شدید قرار گرفته است ـ اقدامی که درآمدزایی برای هنرمندان مستقل را دشوارتر میکند و جلوی ورود تازهواردها به صنعت موسیقی را میگیرد.
ترجمه: زینب کاظمخواه
5959
نظر شما