چرا ایرانیان تاریخ خود را نمی‌خوانند؟ / چرا معلومات دانش آموز فرانسوی از دانش آموز ایرانی در باره تاریخ ایران بیشتر است؟

خوانش تاریخ در ایران صرفا به نقالی آن فروکاسته شده و به روایت‌گری مجموعه‌ای از حوادث مرتبط با فرادستان محدود مانده است (تاریخ شاهان)، در حالی‌که همین تاریخ از روایت نقش فرودستان و فاعلیت آن‌ها غفلت کرده است (تاریخ مردم). روشن است که اگر نقادی تاریخ به معنای نگاه جامعه شناختی به رویدادهای گذشته با هدف کشف منطق حاکم بر دوره‌های تاریخی و آشنایی‌زدایی از آن‌ها (کشف نظم در بی‌نظمی‌ها، و قاعده در استثناها) در مدارس و جامعه حاکم شود اشتیاق به تاریخ فزونی خواهد یافت.

گروه اندیشه: دکتر مهران صولتی در یادداشتی کوتاه در کانال خود، به دلایل عدم مطالعه تاریخ در ایران پرداخته است. او به نقل از فیاض زاهد نقل می کند که دانش آموزان اروپایی بیشتر از دانش آموزان ایرانی، از پیشینه تاریخی ایران مطلع هستند که این خود حکایت از بی توجهی فزاینده نسبت به درس تاریخ در حوزه آموزش و پرورش می کند. این یادداشت کوتاه را می خوانید:

****

فیاض زاهد تحلیل‌گر سیاسی و استاد تاریخ دانشگاه معتقد است که کتاب‌های درسی ما هر روز بیشتر از پیش غیر ایرانی می‌شود آن‌چنان که دانش‌آموزان ایرانی بر خلاف دانش‌آموزان اروپایی بسیار کم تر به پیشینه تاریخی خود توجه دارند. تجربه معلمان تاریخ نیز از بی‌توجهی فزاینده نسبت به این امر در کلاس‌های درس حکایت می‌کند. روشن است که بخشی از این بی‌اعتنایی را می‌توان در نسبت با کاهش احساس میهن دوستی در میان ایرانیان توضیح داد که بیش از همه در افزایش مهاجرت‌ها و گرایش به جهان‌وطنی جلوه‌گر شده است. اما به‌راستی چرا ما امروزه کم‌تر تاریخ خود را می‌خوانیم؟

شکاف تاریخی؛ دولت- ملت: مطابق نظریه کاتوزیان، حکومت در ایران از آن‌جا که متکی بر طبقات اجتماعی نبوده و در آن اراده پادشاه تنها منبع قانون‌گذاری و تنظیم روابط سیاسی تلقی می‌شده است نتوانسته به مشارکت شهروندان در نصب، نقد و عزل حاکمان بینجامد (دموکراسی). شکاف تاریخی؛ دولت- ملت نیز زاییده چنین شرایطی است که توانسته با نابود کردن اعتماد عمومی به افول حس میهن دوستی در میان ایرانیان منجر شود.

 پیدایش دوگانه؛ امت- ملت: انقلاب ۵۷ مبتنی بر خوانش سیاسی از اسلام و با داعیه عدالت‌گستری و ظلم‌ستیزی از طریق صدور انقلاب به پیروزی رسید. از آن پس بود که این دوگانه شکل گرفت و آرمان رهایی امت اسلامی از چنگال امپریالیسم جهانی در قانون اساسی نظام نوبنیاد جمهوری اسلامی تجلی یافت. اینک اما چهاردهه است که دوگانه غیرکارکردی؛ امت- ملت نه تنها نتوانسته به آرمان نخستین خود جامه عمل بپوشاند بلکه با کمرنگ کردن هم‌بستگی ملی موجب کند شدن روند توسعه و افول احساس وطن‌دوستی شده است.

 نقالی تاریخ به‌جای نقادی تاریخ: خوانش تاریخ در ایران صرفا به نقالی آن فروکاسته شده و به روایت‌گری مجموعه‌ای از حوادث مرتبط با فرادستان محدود مانده است (تاریخ شاهان)، در حالی‌که همین تاریخ از روایت نقش فرودستان و فاعلیت آن‌ها غفلت کرده است (تاریخ مردم). روشن است که اگر نقادی تاریخ به معنای نگاه جامعه شناختی به رویدادهای گذشته با هدف کشف منطق حاکم بر دوره‌های تاریخی و آشنایی‌زدایی از آن‌ها (کشف نظم در بی‌نظمی‌ها، و قاعده در استثناها) در مدارس و جامعه حاکم شود اشتیاق به تاریخ فزونی خواهد یافت.

 ناکامی در تلفیق میان سه فرهنگ: ایرانیان از دو سده پیش تا کنون میراث‌دار؛ ایرانیت، اسلامیت و مدرنیت به عنوان فرهنگ‌های نهادینه شده در ضمیر جمعی خود محسوب می‌شوند. حکومت‌ها در این‌میان اما به‌جای مجال دادن به  مردم برای ایجاد سازگاری میان این سه فرهنگ کوشیده‌اند تا برخی را به نفع یکی مصادره و از عرصه عمومی حذف نمایند. تلاش‌هایی که در دوران پهلوی و جمهوری اسلامی انجام گرفت و به نتایجی متضاد با خواست حاکمان انجامید. برای ملت بی پناه اما؛ شیزوفرنی فرهنگی، افول میهن‌دوستی، و بی‌اعتمادی عمومی تنها ارمغان نامبارک این بی‌تدبیری ها بوده است.

۲۱۶۲۱۶

کد خبر 2100695

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 26
  • نظرات در صف انتشار: 9
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۵:۵۹ - ۱۴۰۴/۰۵/۱۹
    1 0
    بسیار عالی...
  • سرباز ملت IR ۲۱:۱۴ - ۱۴۰۴/۰۵/۱۹
    3 0
    مسئولان شورای انقلاب فرهنگی می دانند دانش آموزان ایرانی در مورد دستورات چنگیز خان مغول یاسا بیشتر می دانند تا کوروش کبیر... دانش آموز به شیوه زجر آور زبان عربی و انگلیسی می خواند اما در پایان نمی تواند یک کلمه صحبت یا ترجمه کند اما شما کلاس خصوصی زبانکده بروید سه ماهه عربی و انگلیسی صحبت می کنند. ایراد در آموزش زجرآور کودکان و معصوم و نوجوانان است که فضای رقابتی افتضاح که در جهت پیشرفت نیست... آن را تشدید می کند. کاش در این کشور مسئولیت تصمیم گیری داشتیم
  • IR ۲۱:۲۵ - ۱۴۰۴/۰۵/۱۹
    5 0
    چون دانستن تاریخ ایران برای ایرانی گناه است و برای اجنبی لازم
  • معلم IR ۲۲:۰۳ - ۱۴۰۴/۰۵/۱۹
    5 0
    جناب!اگر معلومات تاریخی دانش آموز یا هر ایرانی بالا رود اونوقت باید روسیه و اعوان و انصارش از ایران بیرون رود!مواظب حرف زدنت باش بزرگوار!
  • IR ۲۲:۴۳ - ۱۴۰۴/۰۵/۱۹
    5 0
    تاریخ ایران بخصوص از زمان مشروطه به مرور تحریف و جعل شده.
  • محمدرضا IR ۲۳:۱۰ - ۱۴۰۴/۰۵/۱۹
    4 0
    جواب سادست رویکرد سیاست کلان کشور غیر ملی است
  • IR ۲۳:۱۲ - ۱۴۰۴/۰۵/۱۹
    3 0
    چون که تاریخ ایران به دروغ نوشته شده
  • IR ۲۳:۲۱ - ۱۴۰۴/۰۵/۱۹
    3 0
    از من و ما و تو و دولت و وووو.....اساتید دانشگاهها بپرسید. این که تاریخ را دولت تایید کند که تاریخ نیست. تاریخ را جمع عقول کارشناسان تایید کنند
  • IR ۲۳:۴۴ - ۱۴۰۴/۰۵/۱۹
    0 0
    هم از تاریخ ایران هم از تاریخ اعراب فیلم ساخته شود. هیچکدام حذف نشوند
  • IR ۰۰:۰۰ - ۱۴۰۴/۰۵/۲۰
    2 0
    واقعا این خیلی زشته مردمی که تاریخ کشورشون رو نمیدونن
  • IR ۰۰:۰۱ - ۱۴۰۴/۰۵/۲۰
    2 0
    به نظرم تاریخ نگاری در این کشور یک بار دیگر باید تکرار شود. یا حداقل بین عقلا به بحث گذاشته شود.
  • IR ۰۱:۵۲ - ۱۴۰۴/۰۵/۲۰
    1 0
    مختار شده است تاریخ ما . نمی گویم آن را نگوییم، بلکه می گویم که این همه تاریخ چرا فراموش شده است؟
  • IR ۰۱:۵۳ - ۱۴۰۴/۰۵/۲۰
    4 0
    خیلی وقت هست تاریخ وازماگرفتن
  • Ghasem IR ۰۲:۵۸ - ۱۴۰۴/۰۵/۲۰
    0 0
    نمره تاریخ را بیلی میدن کسی نمی خونه و مطالعه هم نمی کنه چون اصلا آموزش ما به آن هم بها نمی دهند
  • IR ۰۳:۰۸ - ۱۴۰۴/۰۵/۲۰
    2 0
    چون مسئولین مملکت جوری تاریخ رو تحریف کردن که ارزش خوندن نداره.
  • IR ۰۶:۳۵ - ۱۴۰۴/۰۵/۲۰
    1 0
    جوابش سادست دولت از طریق آموزش و پرورش خیلی ریشه ای با حذف تاریخ ایران از کتاب های درسی تنفرش رو از تاریخ ایران اعلام کرده
  • IR ۰۷:۱۳ - ۱۴۰۴/۰۵/۲۰
    1 0
    مثلا خواندن تاریخ صفوی که مرده ها را به جرم این که عقاید دیگری داشتند از گور در می آوردند و آتش می زدند. بله این می تواند نشان بدهد که در جای خودش ما هم آن گونه که گفته می شود از تمدن دور بوده ایم.
  • IR ۰۷:۲۴ - ۱۴۰۴/۰۵/۲۰
    1 0
    چون نظام اموزش وپرورش که تحت تسلط انجمن حجتیه است، اصلا به این چیزها اهمیتی نمی دهد.
  • IR ۰۸:۵۶ - ۱۴۰۴/۰۵/۲۰
    1 0
    شاید براشون مهم نباشه
  • IR ۰۸:۵۷ - ۱۴۰۴/۰۵/۲۰
    0 0
    برای اینکه مسئولین ما ناتوان از فهم تاریخ هستند
  • بهرام سمیعی IR ۰۹:۱۶ - ۱۴۰۴/۰۵/۲۰
    0 0
    درود.این بسیار عالیست.خوب است برنامه های منظم تلویزیونی و شبکه های اجتماعی در کنار هنر نمایش،فیلم،پوستر،بنر،بیلبورد و سایر روش های جذاب و افتخار آفرین برای تاریخ کهن ایران زمین تهیه و به اجرا درآید.بدین ترتیب بالاترین سطح امنیت و آرامش و رشد و شکوفایی و تعامل بین المللی رخ خواهد داد.سود آوری ده ها برابر هزینه کرد ها خواهد شد .ارادت
  • IR ۱۰:۰۶ - ۱۴۰۴/۰۵/۲۰
    0 0
    تاريخ ايران سراسر تحریف و دروغ و بر اساس نزادبرستى نوشته شده به همين علت اكثر مردم ايران علاقه اى به خواندن آن ندارند
  • IR ۱۰:۴۴ - ۱۴۰۴/۰۵/۲۰
    0 0
    به دانش آموزان ایرانی تاریخ آموزش نمی دهند. فقط گزینشی از تاریخ است. آن هم بسیار ناقص
  • مهدی اصحابی IR ۱۲:۲۲ - ۱۴۰۴/۰۵/۲۰
    0 0
    سلام احسنت چه مطلب جالبی بود و باید اضافه کرد اگر قاجاریه تلاش می‌کرد با حفظ هویت ملی و مذهبی، ایران مدرنیته را محقق سازد اما بی تدبیری پهلوی ها ناشی از خود کم بینی و حذف فرهنگ ملی و سپس مذهبی و بدتر از آن جمهوری اسلامی به نوعی دیگر هر دو موجب نابودی هویت ملی و دینی ایران شدند و این پارادوکس حاکم بر فرهنگ فعلی کشور زائیده بی تدبیری این دو حکومت است که نظام فرهنگی و اجتماعی کشور را به قهقرا برد و نابود کرد و دچار یک بی هویتی ملی و مذهبی شدیم که فقط یک ناجی برخاسته از بطن خود جامعه یِ اصیل ایرانی و نه بیگانه می تواند آن را نجات دهد.
  • IR ۱۳:۴۹ - ۱۴۰۴/۰۵/۲۰
    0 0
    با این یک بعدی دیدن تاریخ، معلومه از تاریخ ایران غافل میشن .
  • آزاد IR ۱۴:۱۱ - ۱۴۰۴/۰۵/۲۰
    1 0
    چون به نفع بعضی ها نیست؟؟؟؟؟؟

آخرین اخبار